In mijn zoektocht online kom ik niet verder dus ik heb jullie hulp nodig.....
Kort geleden ingeloot voor een nieuwbouw woning, helemaal super. In verkoopbrochure stond een tweede toilet/wc ingetekend in de badkamer, in de technische beschrijving ontbrak de wc. Bij het verkoopgesprek is dat de technische omschrijving leidend is en dan er geen wc is opgenomen het ontwerp, vanzelfsprekend is het wel een optie. Op zich al een vreemde actie, maar goed.... dit trok mijn aandacht en ben het gaan uitzoeken. Ik vraag mij namelijk af of in mijn toekomstige nieuwbouw woning geen tweede toilet/wc moet worden opgenomen. Want de woning heeft een gbo van ca. 128m2. Dit betekent volgens het bouwbesluit dat er twee toiletruimten aanwezig moeten zijn (één wc tot en met 125m2). Er wordt in het bouwbesluit echter niet expliciet vermeld of een twee toilet/wc verplicht is in die betreffende ruimte.
Kort gezegd is mijn vraag: wordt in het bouwbesluit met toiletruimte een ruimte inclusief toilet of inclusief mogelijkheid tot toilet bedoeld?
Ik ben erg benieuwd naar andermans mening! Wie kent de oplossing?
Groet,
Martijn
ps helaas geen forumonderdeel voor vragen over toiletruimten/badkamer, daarom in deze rubriek. Misschien een goed idee?!
tweede toilet, verplicht?
- RvdB
Re: tweede toilet, verplicht?
Let op:
Gebruiksoppervlak is de oppervlakte waarboven de vrije ruimte 1.50 meter of meer is, misschien zit hier het probleem?
Gebruiksoppervlak is de oppervlakte waarboven de vrije ruimte 1.50 meter of meer is, misschien zit hier het probleem?
- MaFa
RvdB, Bedankt voor je reactie. Weer iets wat ik nog niet wist....
Maar als dat zo is dan zou het toch betekenen dat mijn GBO nog hoger uitvalt, op de zolder is namelijk een deel beneden de 1,50 meter. Dan wordt het circa 135 m2. Dus ik neem aan dat het hier niet in kan zitten, mijn GBO wordt hier niet kleiner om. Als het anders is hoor ik het graag.
Wat ik me concreet afvraag is of een toiletruimte ook daadwerkelijk een wc MOET hebben of dat dit een OPTIE is. 
- RvdB
Het aantal toiletten is bepaald aan het gebruiksoppervlak van de woonfuncties.
Dit is een grote maas in de wet:
Alle ruimtes die op de tekening van de vergunningsaanvraag staan als "overige gebruiksruimte" of bijvoorbeeld "berging", "bergruimte" of garage mogen niet meegeteld worden bij het bepalen van het aantal toiletten.
Als een ruimte opdezelfde tekening aangemerkt staat als toiletruimte dan moet hier ook daadwerkelijk een toilet zijn. Anders wijkt de bouw af van de tekening waarop vergunning is verleend en kan de gemeente moeilijk gaan doen.
Dit is een grote maas in de wet:
Alle ruimtes die op de tekening van de vergunningsaanvraag staan als "overige gebruiksruimte" of bijvoorbeeld "berging", "bergruimte" of garage mogen niet meegeteld worden bij het bepalen van het aantal toiletten.
Als een ruimte opdezelfde tekening aangemerkt staat als toiletruimte dan moet hier ook daadwerkelijk een toilet zijn. Anders wijkt de bouw af van de tekening waarop vergunning is verleend en kan de gemeente moeilijk gaan doen.