Valt deze buitenmuur te redden.?

Volg hier de verbouwing of bouw van leden van het forum.
eduard

Valt deze buitenmuur te redden.?

Bericht door eduard »

Ik zal proberen te beschrijven wat een foto in twee tellen kan, url's werken niet, dus ik doe mijn best.
Deze link doe ik er voor de zekerheid toch bij
Afbeelding

Het betreft een buitenmuur aan de kop van een grote stal/woonhuis in Frankrijk.
Nu moet ik beslissen of ik advies ga geven het te kopen, of niet te kopen.
Eerlijkheidshalve durf ik niet te zeggen of deze muur nou in korte tijd gaat instorten, of dat het allemaal wel los loopt.
De rechterzijde is redelijk nieuw gemetseld, en gaat redelijk recht omhoog, tot aan een met bakstenen gemetseld gedeelte.
Dit bakstenen gedeelte rust bovenop een naar buiten toe wijkende restmuur welke was overgebleven nadat de bovenkant van de muur dus was ingestort (en gerepareerd met die bakstenen).
Mijn vraag is, valt deze muur te redden met weinig middelen, of moet ik gewoon zeggen dat het in de papieren gaat lopen en ze beter wat anders kunnen gaan zoeken.
Deze mensen zitten niet ruim in de slappe was en willen het dolgraag kopen.
Maar als ze na een jaar het dak op hun kop krijgen als die muur omflikkert vind ik dat toch een probleem om even bij stil te moeten blijven staan.

Ik lieg als ik zeg dat er niets met die muur aan de hand is en ik zit me suf te piekeren.
De boel werkt nog steeds, getuige de nieuwe scheuren in het bakstenen gedeelte.
Eveneens weet ik niet of het cement in het middengedeelte er tegen aangekwakt is om erger te verbergen.
Deze muur bevindt zich aan een weg waar dus verkeer langs komt, dat dus waarschijnlijk de reden was voor de muur over te hellen en gedeeltelijk in te storten.
Kan er iets aan gedaan worden van binnenuit, ankers, (dwars)balken of dergelijke, oftewel, valt deze buitenmuur te redden, of moet deze tot de grond worden afgebroken en opnieuw opgebouwd.?

Ik vraag me serieus af wat er gedaan kan worden en/of wat ik moet adviseren.
RvdB

Re: Valt deze buitenmuur te redden.?

Bericht door RvdB »

Als ik het moest zeggen:
De muur zal wellicht niet zomaar instorten, maar erg blij wordt ik hier ook niet van.

Oplappen heeft naar mijn mening geen zin.
Om het fatsoenlijk te herstelllen zal eerst de oorzaak gezocht moeten worden en die is snel gevonden. Er is hier duidelijk iets mis met de fundering en/of de grondslag eronder. Om dit te herstellen kan ik alleen adviseren om het gehele stuk af te breken, fatsoenlijk te funderen waarbij oud en nieuw gekoppeld worden en vervolgens het metselwerk weer op trekken. Ook het oude en nieuwe metselwerk hierbij koppelen dmv ingeboorde ankers.
Al met al gaat dat wel wat kosten.

Wellicht is het beter even verder te kijken... In Frankrijk staat immers veel leuks te koop voor weinig.
eduard

Bericht door eduard »

RvdB, bedankt voor de reactie.

Ik had een beetje hetzelfde idee, maar het lijkt er op dat ze het toch willen kopen.
Wel, in ieder geval zijn ze dus gewaarschuwd.

Direct achter de muur is een keldertje (de kelder is op grondniveau).
Ze willen ankers plaatsen en dan de kelder vullen met cement en dit zou dan eveneens als fundering fungeren.
Ik heb gezegt dat dat waarschijnlijk het kantelen zal stoppen, maar dat er een risico zal ontstaan dat de boel in zijn geheel gaat verzakken.
Dit werd dan weer tegengesproken omdat alles op tweederde zand en steen stond. (wat dat dan betekenen mag, want dat laat nog éénderde over voor bv klei... )

Maar goed.
In ieder geval (als de boel eindelijk is uitgewerkt) hebben ze een fundering als ze de muur weer opnieuw moeten optrekken zullen we maar zeggen.. :D
Aan de andere kant, misschien hebben ze wel gelijk..
ARduo

Bericht door ARduo »

Je hebt ook een soort staaldraad wat ze in de voeg plaatsen!
Helifix of zo heet dat ! Weet niet of dat vermeld mag worden?

Dan frezen ze de voeg open en stoppen ze het staaldraad erin. Soort wapening is het ?
Maar er moet idd wel naar fundering gekeken worden, want anders word het zeker erger.

mvg ARduo
Wij tekenen voor kwaliteit!
www.arduo.nl
[verwijderd]
RvdB

Bericht door RvdB »

Helifix is hier geen oplossing. Dit werkt alleen bij metselwerk met baksteen omdat je dan mooie lintvoegen hebt. Hier is gebouwd met natuursteen en ontbreekt ieder verband dus kun je de wapening niet in de lintvoegen leggen.
ARduo

Bericht door ARduo »

Oh sorry, ik dacht dat het hier ging over een normale wand.
Ik kon de foto niet bekijken.

Dan kan het inderdaad niet.

Mvg ARduo
Wij tekenen voor kwaliteit!
www.arduo.nl
[verwijderd]
Rick

Bericht door Rick »

Ik heb de link van de foto even tussen de img tags gezet dan kan iedereen hem makkelijk bekijken :wink:
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.