Hoe ernstig is een scheur in de muur?

Forumlid

Hoe ernstig is een scheur in de muur?

Bericht door Forumlid »

Ik heb onlangs een leuk huis gezien waarin ik wel interesse heb. Het huis ziet er goed uit alleen tussen de aanbouw en het woonhuis zelf is de muur gescheurd, waarschijnlijk door niet juiste fundering. Mijn vraag is dan ook in hoeverre is zo'n scheur schadelijk of kan het schadelijke gevolgen hebben?

Wat details van het huis: Het huis is gebouwd omstreeks 1935, de aanbouw is later bij gebouwd. Het geheel staat op veengrond.

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven.

Groetjes Gooitske
Herman

Bericht door Herman »

Erg moeilijk te zeggen. Is het een grote scheur, een kleine scheur, hoe lang, zuiver tussen woonhuis en aanbouw?. Mij schieten de volgende dingen door het hoofd:

Veengrond, ik neem aan dat het huis op palen staat.
1935, houten palen waarschijnlijk. Is er een funderingsonderzoek gedaan, en wat is de uitkomst. (volledig rapport)

De uitbouw, op wat voor palen staat deze?

Persoonlijk zou ik er een bouwkundig onderzoek aan wagen. wordt lid van vereniging eigen huis!
Forumlid

Bericht door Forumlid »

Forumlid schreef:Erg moeilijk te zeggen. Is het een grote scheur, een kleine scheur, hoe lang, zuiver tussen woonhuis en aanbouw?. Mij schieten de volgende dingen door het hoofd:

Veengrond, ik neem aan dat het huis op palen staat.
1935, houten palen waarschijnlijk. Is er een funderingsonderzoek gedaan, en wat is de uitkomst. (volledig rapport)

De uitbouw, op wat voor palen staat deze?

Persoonlijk zou ik er een bouwkundig onderzoek aan wagen. wordt lid van vereniging eigen huis!
De scheur is redelijk lang (ik gok zo rond de meter of 1,5 meter), maar niet echt breedt (waarschijnlijk nog geen 1 cm). Zoals de makelaar verteld zit die scheur er al in ieder geval 20 jaar en is in die 20 jaar niet gegroeit. Maar goed dat zijn de woorden van de verkopende makelaar.

Ik heb geen idee op wat voor fundering het huis danwel de aanbouw gezet is, zou dat nog kunnen navragen uiteraard.

Ik ben inmiddels lid van vereniging eigen huis en weet dat je daar een bouwkundig onderzoek met korting kunt regelen. Maar ik wilde eerst een beetje inschatting maken of het de moeite waard zou zijn om inderdaad verder te gaan met dat huis, want als iedereen gelijk zegt dat het niet verstandig is om een huis met een scheur in de muur te kopen, dan kan ik natuurlijk beter verder zoeken. :wink:
Herman

Bericht door Herman »

Het hoeft niets te betekenen, hier in de straat staan zat huizen waarvan de muren gescheurd zijn door slechte funderingen en zwaar vrachtverkeer (toegangroute voor betonmolens).

Nu zijn de funderingen hersteld, en de vrachtwagens rijden er niet meer...