draagvermogen van een houten balkenvloer

fox

draagvermogen van een houten balkenvloer

Bericht door fox »

Ik heb een huis met een houten zoldervloer. De leeftijd is 30 jaar. kwaliteit van de vloer is verder in orden, maar ik denk niet dat de vloer sterkgenoeg is voor wat ik wil.
Ik wil op deze vloer een waterbed gaan plaatsen, wat uiteindelijk een vlakte druk van 300 kg/m^2 gaat geven.
Vloerbalken zijn 60 x 160 mm met een h.o.h. maat van 60 cm. De overspanning is 3,55 meter, en de oplegging is ingemetseld in de muren.

Ik kan balken tussen plaatsen zodat een h.o.h. maat van 30 cm ontstaat, Stalen balken in de vloer plaatsen, Balken verdikken tot een hoogte van 195 mm (hoe?). Wat ik ga doen hangt af van de mogelijkheden, het gemak van uitvoeren en de prijs.

Wie kan hier en zinnig antwoord op geven
Herman

Bericht door Herman »

Eerste zinnig antwoord: De balkenschuif. Te vinden op:

www.houtinfo.nl, bij toepassingen, balkenschuif. Speel daar eens mee. Wat de maximale zakking mag zijn weet ik niet, maar kijk eerst eens hoeveel het uberhaupt zakt. In de staalbouw is 1/100 (ofwel 3,5 cm) een normale maat, maar dat is niet civiel.

Balken verdikken is redelijk eenvoudig: Extra balk eronder schroeven, eventueel een wat bredere. Wel met veel schroeven, liefst wat dikkere, en niet allemaal in 1 lijn. (verspringen over de breedte dus). Nog mooier is er wat lijm tussen te doen.

Mocht het echt niet lukken, dan kan je overgaan op drastischer maatregelen, maar reken er dan wel aan. Je kan een stalen strip of hoekprofiel tegen je balk schroeven, voor meer stijfheid. Of met glasvezel en epoxyhars aan de slag. (dit wordt veel bij betonnen constructies gedaan, om de stijfheid te verhogen, als die achteraf te weinig blijkt te zijn). Ik kom uit die wereld.
Inactief account