Ik wil mijn badkamer met toilet op de bovenverdieping (voorzien van een houten vloer plaatsen). De mogelijkheid van een betonnen vloer (4 a 5 cm hoog) is mij bekend, maar dit wil ik niet. Hoe kan ik deze badkamer op de bovenverdieping realiseren?
Wat zijn voor- nadelen van de voorgestelde realisatie?
Wat zijn ongeveer de kosten? Ik heb verschillende mensen geraadpleegd. Door de bomen zie ik het bos niet meer. Ik krijg namelijk geen eensluidend advies. Wie o wie biedt uitkomst.
houten vloer badkamer betegelen
- Forumlid
Voordelen:
In het algemeen heb je minder hoogte nodig om een vloer aan te brengengen, echtrer de gevaren zijn een stuk groter.
Nadelen
-Hebt bij een houten ondervloer altijnd een douchebak nodig. (Geen afschot te maken in de vloer.)
-Als de vloer niet stevig genoeg is opgebouwd kan de vloer iets veren. Hier kan een tegel. Hier kan een tegelafwerking niet tegen.
-Hout werkt (zet uit en krimpt) onder invloed van vocht en temperatuur. Hier dien je rekening mee te houden bij het aanbrengen van een houten vloer.
-Kansen op schades zijn vele malen groter dan bij een betonvloer.
Het kan wel, maar je moet heel goed weten wat je doet.
-Gebruik een goedekwaliteit hout (garantieplex) van voldoende dikte (geen vering). Nog beter is in 2 lagen kruislings over elkaar plaatsen.
- Zorg bij bevestigen van de vloerplaten dat de vloerplaten tenminste 5-10mm vrijliggen van de wand.
- Hou plaatnaden tenminste 3mm vrij van elkaar en kit deze af
- platen om de 30cm vastschroeven
- Als extra veiligheid kan er nog een waterdichte pasta dekkend worden aangebracht (zelfde als de kimpasta)
Vervolgens lijmen met een cementaire (elastische) poederlijm.
Op multiplex in natte ruimtes zou ik geen tegel gebruiken groter dan 30x30cm
succes
In het algemeen heb je minder hoogte nodig om een vloer aan te brengengen, echtrer de gevaren zijn een stuk groter.
Nadelen
-Hebt bij een houten ondervloer altijnd een douchebak nodig. (Geen afschot te maken in de vloer.)
-Als de vloer niet stevig genoeg is opgebouwd kan de vloer iets veren. Hier kan een tegel. Hier kan een tegelafwerking niet tegen.
-Hout werkt (zet uit en krimpt) onder invloed van vocht en temperatuur. Hier dien je rekening mee te houden bij het aanbrengen van een houten vloer.
-Kansen op schades zijn vele malen groter dan bij een betonvloer.
Het kan wel, maar je moet heel goed weten wat je doet.
-Gebruik een goedekwaliteit hout (garantieplex) van voldoende dikte (geen vering). Nog beter is in 2 lagen kruislings over elkaar plaatsen.
- Zorg bij bevestigen van de vloerplaten dat de vloerplaten tenminste 5-10mm vrijliggen van de wand.
- Hou plaatnaden tenminste 3mm vrij van elkaar en kit deze af
- platen om de 30cm vastschroeven
- Als extra veiligheid kan er nog een waterdichte pasta dekkend worden aangebracht (zelfde als de kimpasta)
Vervolgens lijmen met een cementaire (elastische) poederlijm.
Op multiplex in natte ruimtes zou ik geen tegel gebruiken groter dan 30x30cm
succes
- Herman
Ik heb het op bovenstaande manier gedaan, en geen problemen (tot nu toe).
De houten planken vloer is beschroefd met 2x 18mm multiplex, naden verspringend. Tegelmaat is 44x44cm. Gelijmd met eurocol 705.
Bovenstaande verhaal lijkt me compleet en bruikbaar. Het is denk ik de dunste methode. Eventueel kan je de planken vloer nog weghalen, maar of dat heel zinvol is... Scheelt wel 22mm.
De houten planken vloer is beschroefd met 2x 18mm multiplex, naden verspringend. Tegelmaat is 44x44cm. Gelijmd met eurocol 705.
Bovenstaande verhaal lijkt me compleet en bruikbaar. Het is denk ik de dunste methode. Eventueel kan je de planken vloer nog weghalen, maar of dat heel zinvol is... Scheelt wel 22mm.
- Jan Hendrik