Buitengevelisolatie

Plaats reactie
Charles
bouwer
bouwer

Buitengevelisolatie

Bericht door Charles » zo dec 25, 2011 2:12 pm

Ik heb een oude villa met van voren en opzij spouw en van achter eensteens. De spouw wil ik vullen en de achtermuur van de buitenkant isoleren. De achterkant van het huis is gestuct. Ik wil zoveel mogelijk het aangezicht van het huis intact laten dus een gevelisolatie die gestuct kan worden. Ik heb zo'n beetje op internet lopen zoeken maar vind geen vergelijkende sites met isolatiewaarden en dikten van materiaal. Kan iemand me verder helpen?

SBAingenieurs
verbouwer
verbouwer
Contacteer:

Re: Buitengevelisolatie

Bericht door SBAingenieurs » ma dec 26, 2011 3:59 pm

Beste Charles,

Allereerst even over het vullen van de spouw. Dit wil ik je afraden, het vullen van de spouw met isolatiemateriaal neemt de ventilerende functie van de spouw weg. Afhankelijk van de situatie kan dit nare gevolgen hebben (met name vochtproblemen). Doe dus even goed onderzoek alvorens je iemand de hele spouw vol laat spuiten, achteraf verwijderen of het herstellen van gebreken is arbeidsintensief en kostbaar.
Aan de achterzijde wil je, als ik het goed begrijp, isolatieplaten tegen de steensmuur plaatsen en deze afwerken. Dit is mogelijk, zijn er kozijnen waar rekening mee gehouden moet worden?

Met vriendelijke groet,
SBA-ingenieurs

T: 026-840 51 60
E: info@sba-ingenieurs.nl
I: http://www.sba-ingenieurs.nl

Afbeelding

SBAingenieurs
verbouwer
verbouwer
Contacteer:

Bericht door SBAingenieurs » di dec 27, 2011 8:00 pm

SBA-ingenieurs

T: 026-840 51 60
E: info@sba-ingenieurs.nl
I: http://www.sba-ingenieurs.nl

Afbeelding

Charles
bouwer
bouwer

Bericht door Charles » di jan 03, 2012 9:19 pm

Ik heb verschillende bedrijven hier na mogelijkheid van na isolatie laten kijken. Op zich kon het mits de spouw werd schoongemaakt aan de voorkant. Ik heb nu iemand gevonden die daar ervaring mee heeft. Overigens is er inmiddels heel wat spouw geisoleerd in NL en er zijn weinig processen over geweest. Als jurist denk ik al vlug: geen processen betekent geen of oplosbare problemen.

Wat de achtergevel betreft zitten er wel 3 ramen (twee boven en een onder) en een dubbele deur naar het terras. Ik begrijp dat de isolatie naar de sponning moet doorlopen maar visueel moet dat kunnen. Wellicht naar de sponning toe iets dunnere isolatie gebruiken dan op de gevel zelf. Het zoals al gezegd een echte villa en dat wil ik zo houden.

Tot slot is mijn motivatie om te isoleren omdat ik last heb van de koude eensteens achtergevel en in de kamer (voor en achterkant) valse tocht. Dat zal deels (?) te maken hebben met enkel glas en dat ga ik zeker als eerste aanpakken in het voorjaar. Daarna komt de spouwmuurisolatie en de achtergevelisolatie.

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » zo jan 08, 2012 8:56 am

Gevels na-isoleren hoeft geen enkel probleem te zijn. Bedrijven zoals rockwool geven zelfs 10 jaar verzekerde garantie indien hun product door een gecertificeerd bedrijf wordt toegepast.
Voorwaarde is wel dat er voldoende kruipruimte ventilatie overblijft na het isoleren van de spouw.

Een goed systeem voor het isoleren van de buitenzijde van gevels is het Sto-isoned systeem. Dit is isolatie waarop stukwerk wordt aangebracht.

Charles
bouwer
bouwer

Bericht door Charles » wo jan 11, 2012 4:59 pm

Een goed systeem voor het isoleren van de buitenzijde van gevels is het Sto-isoned systeem. Dit is isolatie waarop stukwerk wordt aangebracht.[/quote]

Bedankt voor het antwoord, ik heb ook even snel gekeken naar Sto-isoned maar het is me nog niet duidelijk wat de dikte van het materiaal is mede in relatie tot de isolatiewaarde.

Plaats reactie