isolatie dak

Plaats reactie
patric1966
verbouwer
verbouwer

isolatie dak

Bericht door patric1966 » di mei 08, 2007 7:06 am

ben op dit moment mijn zolder aan het verbouwen en ga een slaapkamer bouwen ivm de warmte op zolder wil ik hem isoleren maar ben bang dat ik te veel ga isoleren. De buitenkant van mijn dak is al geisoleerd.
wie kan mij zeggen wat ik aan de binnekant kan doen of is een luchtlaag en dan gips al voldoende ?

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » di mei 08, 2007 8:21 am

De buitenkant is al geisoleerd, zeg je. waarmee? En is er een dampremmende folie toegepast?
Inactief account

patric1966
verbouwer
verbouwer

Bericht door patric1966 » di mei 08, 2007 5:38 pm

nou bij de bouw is de buitenkant geisoleerd in 1977.
denk een dichte laag dan een soort steenwol dan een soort spaanplaat.dit alles op de balken nou wil ik tussen de balken gips gaan plaatsen.

patric1966
verbouwer
verbouwer

Bericht door patric1966 » wo mei 09, 2007 12:38 pm

nog even een update
gekeken wat er nou precies op het dak zit :
houten plaat op de balken (houtvezel) dan zit daar op die platen een piepschuimlaag van ongeveer 3 centimeter.
ben benieuwd of jullie hier iets mee kunnen.
Alvast bedankt als je reageerd.

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » wo mei 09, 2007 2:34 pm

Ik zit er een beetje mee of dit nu dampremmend is. Zo nee, dan kan je af met isolatie tussen de balken, rachelwerk op of tussen de balken, dampremmende folie over de balken nieten, en gipsplaat ertegen.

Is het echter dampremmend (ik denk het overigens niet) dan moet je van buitenaf gaan isoleren.

Nog een mogelijkheid is om kleine gaatjes in het dakbeschot te boren (kleiner dan een cm, liever zelfs kleiner dan een wespelijf, dus 3mm of zo) en zo de eventuele dampremmende werking van het dakbeschot op te heffen.
Inactief account

patric1966
verbouwer
verbouwer

Bericht door patric1966 » wo mei 09, 2007 4:41 pm

volgens mij laat dat schuim geen damp door, het is duidelijk te zien dat het schuim op de platen verlijmt zit. Maar goed een expert ben ik ook niet en ben een beetje bang om er echt gaten in te boren.
Wat als ik alleen gips tussen de balken schroef ?

diver72
bouwer
bouwer

Bericht door diver72 » do mei 10, 2007 12:21 pm

Ik heb een zelfde soort dakconstructie en heb deze situatie voorgelegd aan isover (www.isover.nl) Zij kwamen met het advies om de binnenzijde van binnenkant (warme zijde) van de nieuwe isolatie af te werken met hun klimaatfolie. Verder kun je op hun site een aantal voorbeelden zien van renovatie dakconstructies.
Ik ga dit ook op deze manier doen. Maar mijn advies is om in ieder geval voor jou situatie isover (of rockwool) een advies te vragen.

mijntekenaar
verbouwer
verbouwer
Contacteer:

Warm of koud dak?

Bericht door mijntekenaar » do mei 10, 2007 8:01 pm

Belangrijk bij de isolatie van daken is dat je weet hoe het vochttransport plaatsvindt. Dit is altijd van binnen naar buiten toe. In huis is de luchtvochtigheid hoger als buiten. De natuur zoekt altijd naar evenwicht dus er vindt vochttransport plaats van binnen naar buiten.

Niks aan de hand tot nu toe. Naarmate de temperatuur daalt, kan de lucht minder vocht vasthouden. Het teveel aan vocht wordt water. Dit noemen we condensatie. Dit gebeurt dus ergens op een koud of kouder vlak. Vandaar dat een dampremmende folie altijd aan de warme zijde geplaatst wordt. Daar houd je het vocht tegen. Door te ventileren dien je dit af te voeren.

Je gebruikt altijd maar één dampremmende laag en eventueel dampopen laag aan de koude zijde van de constructie. Vocht wat toch nog ergens in de constructie zit kan dan weg. Doe je buiten op het dak ook een dampdichte laag dan sluit je het vocht op en ontstaat er een verstikking van het hout.

Vandaar dat het zo belangrijk is om te weten wat er nu precies op het dak ligt. Piepschuim is niet dampremmend. Dus ik denk dat het prima mogelijk is om aan de binnenzijde te isoleren. Voor de zekerheid zou ik tussen de isolatie en het bestaande dak van spaanplaat een luchtspouw houden. Deze zwak ventileren. Inderdaad gaten boren. Dat kan het dak prima hebben. Eventueel kun je dit met doppen of gaas insectenvrij houden. Tussen de balken onder en bovenin een klein rooster aanbrengen en je hebt al zwakke ventilatie.

Spaanplaat is eigenlijk niet zo geschikt als dakplaat. Helaas is het wel veel toegepast. Het is vochtgevoelig. Dus zorg ervoor dat het lekker droog blijft en sluit het dus niet teveel op. Dat is mijn advies.

Mark Maas
Passie voor bouwen: http://www.mijntekenaar.nl

Sjaak van Dijk
klusser
klusser

Bericht door Sjaak van Dijk » do mei 31, 2007 12:50 am

ik heb hetzelfde dilemma gehad, en zover ik kan beoordelen hetzelfde dak(isolatie) opbouw. (een soort spaanplaat met een laag isolatieschuim erop, dat aan de pannenkant behoorlijk glad is) Om opsluiting van het spaanplaat te voorkomen heb ik rachels op de platen geslagen (tussen de balken) en daaroverheen gipsplaten. heb ik wel de isolatie van een extra laag lucht maar is het spaanplaat niet luchtdicht opgesloten. Sjaak

Plaats reactie