isolatie steensmuur speciaal

Plaats reactie
wilmamulder
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

isolatie steensmuur speciaal

Bericht door wilmamulder » do feb 23, 2012 1:14 am

Hallo,

We zijn in het bezit van een oude pastorie met mooie steensmuren. Graag zouden we die willen isoleren maar... vanaf de buitenkant is niet wenselijk; mooie monumentale muren. Bij de binnenkant lopen we tegen het probleem aan, dat het het aan de binnenkant prachtig afgewerkt is met houtbetimmering. Het verwijderen van die betimmering zal geheid tot veel schade leiden wat ook niet wenselijk is. Dus volgens mij zoeken we eigenlijk iets dat er ingespoten kan worden zonder dat dit tot vochtproblemen gaat leiden. We kunnen dus in dit geval geen spouwtje maken of werken met dampremmende folie. Wie weet een goede oplossing?
heel erg bedankt, wilma

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Re: isolatie steensmuur speciaal

Bericht door RvdB » wo feb 29, 2012 8:03 pm

Betreft het hier een spouwmuur of een steensmuur?

Een steensmuur is niet anders te isoleren dan met een voorzetwand aan de binnenzijde of gevelisolatie aan de buitenzijde. Injecteren gaat simpelweg niet bij een steensmuur omdat er geen spouw is die gevuld kan worden.

Een muur rond zetten kan natuurlijk ook in sommige situaties.

wilmamulder
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Bericht door wilmamulder » wo feb 29, 2012 11:17 pm

Het betreft hier zoals al gezegd een steensmuur geen spouwmuur. Het betreft monumentale muren dus daar een muurtje voor zetten is onzinnig en waarde verlagend. voorzetwandje kan niet omdat er prachtige aftimmering zit aan de binnenzijde met panelen. Er zit ruimte tussen de steensmuur en de aftimmering. Hier zou dus iets ingespoten kunnen worden . bv. isolatievokken, papiervlokken ik weet alleen niet of dat geschikt is vanwege eventuele vochtproblemen.

zou het hier om een normale spouwmuur, met normale aftimmering gaan had ik de vraag niet gesteld en hadden we de oplossing geweten. juist in dit geval komen we er niet echt uit.

wilma

Charles
bouwer
bouwer

Bericht door Charles » di mar 27, 2012 10:05 am

Lijkt me niet zo moeilijk. Begin met een dun staaltboortje een klein gaatje te maken in de betimmering. Dan weet je of en hoeveel ruimte er achter die betimmering zit. Als er voldoende ruimte zit kan je achter de betimmering EPS korrels laten spuiten. Ik heb zelf zo'n probleem en ben het zo aan het aanpakken.

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » di mar 27, 2012 11:59 am

lijkt me niet zo'n goede oplossing. Je verlegd op deze manier het dauwpunt en aangezien je geen dampremmer toepast zal er condansatie in de houtenconstructie plaatsvinden met houtrot tot gevolg.

Plaats reactie