isoleren steensmuur onder balklagen plafond

Plaats reactie
Boog
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

isoleren steensmuur onder balklagen plafond

Bericht door Boog » zo nov 21, 2010 11:53 pm

Goeiedag!

Ons huis bestaat geheel uit steensmuren. Op de begane grond hebben we een stalling, erboven 2 woonverdiepingen. Een echt bovenhuis van +/- 1900.
In de stalling hebben we een vochtprobleem gehad, mede door lekkage(verholpen). Toch loopt de luchtvochtigheid tijdens regenbuien snel op richting 75%. Hierdoor is op onbewerkt hout in gestalde goederen schimmel ontstaan. Niet heel erg, want schoon te maken, maar ik wil dit voorkomen. Het regent immers steeds vaker.

De muur die aan tuinen grenst wil ik isoleren door een voorzetwand met de volgende opbouw: muur, spouw >3cm, damp-open folie, houten frame en glaswol, dampremmende folie, gipsplaten. De muur is niet geïsoleerd, daarom valt hier winst te halen.

Vraag 1.
De voorzetwand wil ik tot het plafond van de stalling maken. Het is een plafond zoals je vaak ziet in dit soort huizen. Balklagen, raggels, riet en daarover gestucd. Ik ben bang dat vocht de kans ziet vantussen de voorzetwand het plafond in te trekken. Is dit terrecht? En zo ja, hoe kan ik dit voorkomen?

Vraag 2.
Ik heb gehoord over het boren van gaten in stootvoegen. Om de spouw te ventileren. Is dit echt nodig?

Vraag 3.
Het houten frame wil ik een stuk van de wand af plaatsen, om een kleine spouw te realiseren. Dit wil ik doen door een houten regel tegen de vloer en het plafond te zetten. Is het verstandig hiervoor hardhout te gebruiken of is meniën al voldoende?

Hartelijk dank alvast voor uw tips!

Isover
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Re: isoleren steensmuur onder balklagen plafond

Bericht door Isover » do nov 25, 2010 8:52 am

Beste Boog,

Vraag 1 is een terechte vraag. Als je de voorzetwand isoleert maar het plafond niet dan kan dit een "koude" plek worden die opnieuw problemen veroorzaakt. Je kunt dit voorkomen door de voorzetwand door te laten lopen boven het plafond. Consequentie hiervan is dat je wel het plafond aan de randen los moet maken/verwijderen.

Vraag 2. Spouw ventileren is niet nodig. Dit zorgt alleen maar voor warmteverlies. Wel is het belangrijk dat de buitenmuur goed waterdicht is. Oude muren hebben nog wel eens slecht voegwerk, zodat er daardoor toch water van buiten naar binnen kan dringen. Als dit het geval is, zou ik het voegwerk in de buitenmuur opnieuw aan (laten) brengen.

Vraag 3. Hardhout is natuurlijk altijd beter dan vurenhout of iets dergelijks. Als je echter een buitenmuur hebt of creeert waardoor van buitenaf geen vocht meer kan binnenkomen en je gebruikt een goede dampregulerende folie (bijvoorbeeld onze dampregulerende Vario KM folie) dan kun je volstaan met normale vurenhouten regels en stijlen. Impregneren is dan ook niet nodig. Een laagje folie aan de onderzijde tegen optrekkend vocht kan natuurlijk nooit kwaad.

Tip: Kijk ook eens op http://www.buitenmuurisoleren.nl/unipan ... _isoleren/

Met vriendelijke groet,

Plaats reactie