Schimmel!

Plaats reactie
Sjoerd
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Schimmel!

Bericht door Sjoerd » za okt 13, 2007 11:42 am

Hallo,

Ik heb een groot vochtprobleem en weet niet meer wat ik er verder nog aan kan doen. Ik hoop dat jullie tips of een oplossing voor me hebben.
Op de bovenverdieping in mijn huis is het allemaal schimmel, het zijn slaapkamer en de douche aan de noordkant. Ik ventileer elke dag! Ik moet nu elk jaar de kozijnen opnieuw verven en nieuwe kit aanbrengen. (ben schilder van beroep, dat scheelt, maar doe toch liever wat anders dan mijn huis steeds weer verven. Alleen de bovendorpel blijft vrij van de schimmel. Soms heb ik gewoon zwarte en groene vlekken op de ramen zitten. Ook heb ik al diverse vochtvreters geplaatst, maar dat heeft geen resultaat. (zitten wel vol water) Wat kan ik verder nog doen, want is geen gezicht. De kozijnen worden hier ook niet beter van, vooral in de hoeken zit nu rotterij. Het betreft enkele glas, helaas kan ik het nog niet voorzien van dubbele beglazing. En het rare is dat de buren altijd alles dicht hebben (de ramen), en die hebben volgens hun zeggen geen schimmel. :roll:
Wat kan ik verder nog doen?

Groeten Sjoerd

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » za okt 13, 2007 2:16 pm

Veel vocht? Dat moet ergens vandaan komen. De meest voorkomende oorzaken van vocht:

-mensen
-lekkage
-drogende was
-wasdroger met slangafvoer, die in zo'n "condenspotje" zit (zo'n potje werkt niet...)
-hennepkwekerij

Zodra je de oorzaken aangepakt hebt, zou het als vanzelf al een stuk minder moeten zijn. Met extra ventilatie (raam altijd op kier, in minimaal 2 vertrekken, liefst tegenover elkaar), roosters boven de ramen (vergeet niet de roosters mee te bestellen als je dubbelglas neemt!), bovenlichtje open.
Het is beter continue een beetje te ventileren, dan enkele uren de boel vol open. (alhoewel dat ook wel eens lekker opfrist).
Inactief account

Sjoerd
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Bericht door Sjoerd » za okt 13, 2007 6:04 pm

Hoi Herman,

Ja je noemt inderdaad een paar dingen waar het van zou kunnen komen. Mijn zoontje van 4 jaar slaapt op die kamer, en sindsdien is het erger geworden. Ik heb inderdaad alleen overdag de ramen open, misschien is het beter om s'nachts ook het raam open te laten. Maar ja die muggen he... Zal er een hor voorzetten, dan kan het raam tenminste open blijven.

De mensen die voor ons hier woonden hadden de was er altijd te drogen, en de ramen dicht. Aangezien het op de noordkant zit, dus er ook geen zon op schijnt heeft dat voor ons al grote problemen opgeleverd. Toen wij het huis net hadden gekocht en het aan het opknappen waren, zagen wij allemaal hele kleine beestjes. Op een gegeven moment zijn we naar een ongediertebestrijder geweest met een potje, waar we een paar van die beestjes hadden in gedaan. Het bleek te gaan om een vochtminnenkever, hadden wij nog nooit van gehoord!! Maar dat bleek dus van de schimmel en het vocht te komen. Dus hebben we alles er uit moeten halen, schoonmaken en luchten, en tegelijk de verwarming er goed moeten aanzetten. Hier zitten wij natuurlijk niet op te wachten(die beestjes), en de was laat ik daar al helemaal niet drogen. Ook onze douche is hopeloos, ze hebben onder in het raam wel een ijzeren raamstrip geplaatst, maar geen gaatjes o.d. in gezet. Dus het vocht kan daar geen kant op, dus na het douchen altijd het raam en de deur maar open.

Ik ga ermee aan de slag, het raam gaat s'nachts in elk geval open!

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » za okt 13, 2007 7:56 pm

Tsja, schimmel en beestjes zijn eigenlijk altijd terug te voeren op vocht. Het is enorm belangrijk om de vocht weg te krijgen. De rest van de problemen stopt dan ook.

Ik had boven ook alleen maar enkel glas. Je hebt dan de neiging de ramen dicht te houden, omdat de ramen zelf al veel warmteverlies geven. Ik heb in de loop der tijd alles vervangen door dubbel glas (HR++) en waar mogelijk, maar in ieder geval in elke kamer een ventilatierooster. Die roosters staan eigenlijk altijd open, de verwarming staat lager, de temperatuur is hoger (en aangenamer, minder tocht en minder temperatuurverschillen tussen vloer en plafond), en het is droger.

Ik heb een klein raam in de badkamer, wat altijd open staat, en de deur van de badkamer laat ik ook altijd open. (behalve tijdens het douchen zelf, vanwege tocht). Nog nooit last van schimmel gehad daar.
Inactief account

Plaats reactie