zolder isolatie

Gesloten
Claire
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

zolder isolatie

Bericht door Claire » vr feb 15, 2008 5:06 pm

Graag zou ik de zolder van binnenuit isoleren. Het betreft een schuin dak, het pand dateert van 1906.
Tussen de dakpannen en het dakbeschot heb ik een soort plastic laag aangetroffen.
Is het dan alsnog mogelijk om van binnenuit te werken? En wat voor isolatiemateriaal is dan het meest geschikt?
vast bedankt voor uw reactie.

katjake
verbouwer
verbouwer

Re: zolder isolatie

Bericht door katjake » wo mar 12, 2008 8:49 pm

Claire schreef:Graag zou ik de zolder van binnenuit isoleren. Het betreft een schuin dak, het pand dateert van 1906.
Tussen de dakpannen en het dakbeschot heb ik een soort plastic laag aangetroffen.
Is het dan alsnog mogelijk om van binnenuit te werken? En wat voor isolatiemateriaal is dan het meest geschikt?
vast bedankt voor uw reactie.
hoi, je kan inderdaad nog van de binnenkant werken. Je moet enkel zorgen dat je een dikke plastiek (dimaflexi) plaatst. Zorggen voor het houtwerk en dan kan je de isolatie steken, je kan kiezen voor een isover isoconfort 35 (zo dik mogelijk). Deze isolatie kan je op maat snijden en kun je gemakkelijk plaatsten tussen de kepers of gordingen.

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » do mar 13, 2008 2:27 pm

wat het makkelijkste gaat en waarbij je de benodigde folies en isolatie in één keer aanbrengt is met rockwool spijkerflens dekens.
Kijk hier even:

http://www.rockwool.nl/graphics/rws-bnl ... 123_NL.pdf

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » do mar 13, 2008 2:28 pm

Oh ja ik zou nooit voor isover kiezen... dit is glaswol en heeft een mindere isolatie dan steenwol, is minder prettig te verwerken en geeft een stuk lagere geluidsisolatie dan steenwol.

GRZZ!

chathanky
klusser
klusser

Bericht door chathanky » do mar 13, 2008 11:27 pm

Minder prettig verwerken dat zou kunnen, de overige argumenten zijn zeer sterk overtrokken.

Lees de productbladen er maar op na.
Laats was ik behoorlijk verrast door in aanraking geweest te zijn met glaswol voorzien van een vlieslaag. Het iriterende effect is hierdoor behoorlijk vermindert.
Het prijsverschil is ook en overweging.

Maar goed ieder zijn voorkeur.

chathanky
klusser
klusser

Bericht door chathanky » do mar 13, 2008 11:33 pm

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » vr mar 14, 2008 7:54 am

Deze argumenten zijn zeker niet overdreven, jaren ervaring (20 jaar) met zowel rockwool als isover wijst uit dat zowel onze metselaars die de isolatie aanbrengen en de klanten die er tussen wonen meer tevreden zijn over rockwool.
De beste geluidsreductie behaal je met massa, Rockwool is zwaarder dan glaswol en isoleer daarom het geluid beter dan isover.

chathanky
klusser
klusser

Bericht door chathanky » vr mar 14, 2008 8:01 pm

Klanten meer tevreden?? Dat is mooi voor iets wat ze niet zien.
Wat zijn de reacties dan?
Dat de isoleerder graag ergens anders mee werkt is aannemelijk maar een klant die het bewoont zal het verschil niet waarnemen.

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » za mar 15, 2008 6:29 pm

zoals ik al stelde behaald rockwool een betere geluidsisolatie. Opdrachtgevers die in een huis hebben gewoond met glaswol en vevolgens door ons 100 meter verderop een huis hebben laten bouwen met rockwool (dus zelfde situatie voor wat betreft omliggende wegen) merken duidelijk verschil.

Ook ken ik voorbeelden van na isolatie van spouwmuren waar in dezelfde straat verschillende producten zijn toegepast van pur tot eps, van glaswol tot steenwol vlokken. Hier haalden de woningen met steenwol de beste resultaten voor wat betreft geluid en warmte isolatie.

Ik ben het er mee eens dat steenwol wat duurder, maar het blijft toch bij de professional de eerste keus, ook bij collega/concurent aannemers. Glaswol heeft maar een kleine marktpositie. Als er wat anders wordt gebruikt dan steenwol dan is het 9 van de 10 keer geen glaswol, maar een harde isolatie zoals isobouw polyfort, of een spouwpir plaat van ecotherm.
Ik heb overigens de laatste jaren ook geen tekeningen/bestekken meer gehad waar architecten glaswol voorschrijven.

katjake
verbouwer
verbouwer

Bericht door katjake » za mar 15, 2008 10:19 pm

RvdB schreef:zoals ik al stelde behaald rockwool een betere geluidsisolatie. Opdrachtgevers die in een huis hebben gewoond met glaswol en vevolgens door ons 100 meter verderop een huis hebben laten bouwen met rockwool (dus zelfde situatie voor wat betreft omliggende wegen) merken duidelijk verschil.

Ook ken ik voorbeelden van na isolatie van spouwmuren waar in dezelfde straat verschillende producten zijn toegepast van pur tot eps, van glaswol tot steenwol vlokken. Hier haalden de woningen met steenwol de beste resultaten voor wat betreft geluid en warmte isolatie.

Ik ben het er mee eens dat steenwol wat duurder, maar het blijft toch bij de professional de eerste keus, ook bij collega/concurent aannemers. Glaswol heeft maar een kleine marktpositie. Als er wat anders wordt gebruikt dan steenwol dan is het 9 van de 10 keer geen glaswol, maar een harde isolatie zoals isobouw polyfort, of een spouwpir plaat van ecotherm.
Ik heb overigens de laatste jaren ook geen tekeningen/bestekken meer gehad waar architecten glaswol voorschrijven.
Wat nieuw is en je ook kunt gebruiken is starflex. Dit is heel dun maar heeft een isolatiewaarde van 12 dik + dampscherm. Alles in één, getest en waar gevonden maar er hangt ook een prijskaartje aan vast

chathanky
klusser
klusser

Bericht door chathanky » za mar 15, 2008 11:48 pm

Architecten schrijven normaal geen specifieke materiaalsoorten voor wat betreft isolatie ze geven enkel aan wat voor soort en een minerale wol kan van steenachtige of glasachtige structuur zijn.

Als er al jaren geen glaswol meer wordt voorgeschreven verbaast het mij dat de markt van glaswol nog steeds groeiende is.
Als ik langs bouwprojecten loop zie ik nog steeds veel glaswol liggen.

Geef anders eens aan waar ik kan vinden dat glaswol een duidelijk minder isolatievermogen heeft tav. geluidsisolatie.
Mij is bekend dat de waardes nauwelijks verschillen en als je de fabrikantgegevens bekijkt klopt dit volledig.

Daarbij is isolatiemateriaal niet de enige waar het om hangt als het gaat om geluidswering.
De bouwconstructie en de afwerking spelen een veel grotere rol dan de isolatieverschil van 1 db.
Bouwers staan niet bekend dat ze bij standaard constructies veel tijd besteden aan constructies die zorgen voor een goede geluidsdemping.

katjake
verbouwer
verbouwer

Bericht door katjake » zo mar 16, 2008 9:23 am

Ik werk in een bouwhandel (belgie) en krijg veel te maken met bouwers, maar de glaswol blijft bij ons toch ook populair. Vooral bij een dakconstructie gebruiken ze dat nog heel veel. Rockwool wordt bij ons eigenlijk gebruikt voor in de spouw omdat ze een brandspecificatie hebben in klasse A. Ik ben het dus volledig met je eens

agrion
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Re: zolder isolatie

Bericht door agrion » za jan 21, 2012 1:39 pm

Zolderisolatie is relatief eenvoudig aan te brengen met Thermoline isolatieplaten.
Dit zijn brandveilige PIR isolatieplaten met een krasvaste witte toplaag.
Rc waarde ca. 3.0 m2K/W = zeer hoog.
Dit kan men niet halen met glaswol steenwol of tempex.
Platen zijn op diverse standaardmaten te verkrijgen bij Agrion. Voor info zie www.agrion.nl

Gesloten