ACTIS isolatiefolie voor spouw; wie ervaring hiermee?

evduijn

ACTIS isolatiefolie voor spouw; wie ervaring hiermee?

Bericht door evduijn »

Hallo
heb op tv een isolatiefolie gezien wat veelvuldig voor voorzetwanden in oude huizen wordt toegepast (huizen waar vaak weinig ruimte is voor traditionele isolatie zoals steenwol/glaswol/pur)

Het produkt werkt m.n. op basis van reflectie
Metingen hebben uitgewezen dat het materiaal (meerlaags en totaal ca 22mm dik) samen met de voor- en achterluchtspouw (1 a 2cm) qua isolatiewaarde gelijk staat aan 22cm traditionele isolatie

Heeft iemand hier ervaring mee?
In buitenland wordt dit al meer toegepast dan op dit moment in nederland

Nederlandse importeur http://www.hapeja.nl
Franse moedermaatschappij http://www.actis-isolation.com/home.php?p=6&l=3

Groeten
Erik
RvdB

Bericht door RvdB »

Ken het product. Wat ze beweren (van die 220 mm) klopt op zich, maar alleen als je de minste kwaliteit glas of steenwol neemt. er zijn traditionele produkten van rockwool die even hoge RC waardes halen met een dikte van 90mm.
Niets mis met actis maar let wel hierop:

Je betaalt een heel hoge prijs voor een hoge r-waarde voor een minerale wol met een iets lagere r-waarde betaal je aanzienlijk minder. Het verschil verdien je nooit terug met stookkosten.

Steenwol heeft naast zijn warmte isolerende werking ook een geluidsisolerende werking. woon je naast een drukke weg pas dan steenwol toe. Actis houd vrijwel geen geluid tegen.

Overigens is na-isolatie (indien mogelijk) over het algemeen de voordeligste keuze met in verhouding van prijs/kwaliteit de beste resultaten. Mijn voorkeur gaat hierbij overigens uit naar steenwol ivm geluidsisolerende werking en ademende structuur
Herman

Bericht door Herman »

Ik heb met de bouwer van mijn dakkapel gesproken over Actos als mogelijk isolatiemateriaal tbv de wangen van de dakkapel.

De situatie: Op de achterkant staat een dakkapel met een breedte van 2,8 meter binnenwerks. Op de voorkant wil ik dezelfde kapel. De maximale breedte buitenwerks is echter 2,95 meter. (0,5 keer breedte woning) Wordt allemaal erg krap dus, dus wellicht dat de Actis folie hier een meerwaarde kan zijn.

Hoop uberhaupt dat de gemeente accord gaat met een dakkapel op de voorzijde. Een paar mensen in de straat hebben er gelukkig al 1, dat scheelt (hopelijk).
Inactief account
evduijn

Bericht door evduijn »

bedankt voor reakties,

het probleem is in mijn geval de geringe beschikbare ruimte voor isolatie
Kamer is al niet te groot en wil niet heel veel diepte verliezen

Wat ik alleen niet helemaal snap is hoe je inbouwdozen voor bijv. stopkontakten wegwerkt, wetende dat voor (en achter) het folie 2cm luchtspouw (min. 1cm) aanwezig is. Een gat in het folie maken lijkt me niet zo goed :)
Ook vraag ik me af wat de isolatiewaarde van dit folie wordt als het door de tijd vuiler wordt (aanslag/doffer worden). Immers, het produkt werkt vnl. op basis van warmtereflectie; een minder glimmend oppervlak betekent een door de tijd lagere R-waarde

groeten
erik
evduijn

Bericht door evduijn »

en nog iets:

Acsis zorgt voor een geluidsreductie van -40dB
Op zich toch ook niet echt slecht
Weet echter niet hoe dit met steenwol zit

Verder vroeg ik me af wat het minder ademen van Acsis folie in de praktijk inhoudt: aan de binnenzijde heb je bij voorzetwanden toch altijd het dampremmende folie, dus ik neem aan dat je evt. vocht-uitwisseling tussen isolatiemateriaal en koude spouw bedoelt?
Forumlid schreef:bedankt voor reakties,

het probleem is in mijn geval de geringe beschikbare ruimte voor isolatie
Kamer is al niet te groot en wil niet heel veel diepte verliezen

Wat ik alleen niet helemaal snap is hoe je inbouwdozen voor bijv. stopkontakten wegwerkt, wetende dat voor (en achter) het folie 2cm luchtspouw (min. 1cm) aanwezig is. Een gat in het folie maken lijkt me niet zo goed :)
Ook vraag ik me af wat de isolatiewaarde van dit folie wordt als het door de tijd vuiler wordt (aanslag/doffer worden). Immers, het produkt werkt vnl. op basis van warmtereflectie; een minder glimmend oppervlak betekent een door de tijd lagere R-waarde

groeten
erik
RvdB

Bericht door RvdB »

Ik doelde bij het ademen op het naisoleren van een spouw. Hier lijkt mij minerale wol beter dan bv pur. Bij een voorzetwand is er inderdaad geen verschil omdat er dampremmende folie wordt gebruikt. De geluidsreductie van steenwol licht een stuk hoger. exacte getallen zijn op te vragen bij rockwool, maar de regel is: hoe meer massa hoe meer reductie en actis weegt nu eenmaal niets vergeleken met steenwol en steenwol is ook weer zwaarder dan glaswol...

Ik zeg verder niet dat actis slecht is, wellicht in jouw situatie de beste oplossing. Let wel op dat het programma waar je het gezien hebt gesponsord wordt door actis en dus geen objectief beeld geeft. In de jaren 70 is overigens redelijk wat van gelijksoortige folies in spouwconstructies gebruikt, maar hier zijn ze toch weer van terug gekomen waarom weet ik ook niet.

MVG!

Ruud
evduijn

Bericht door evduijn »

Ruud

hartelijk dank voor je reaktie; ja ik zoek zeerzeker nog naar meer ervaringen Is geen spul dat je makkelijk nog eens vervangt mocht het toch niet bevallen :roll:

groeten
erik
RvdB

Bericht door RvdB »

Om nog even terug te komen op dit materiaal:

zie deze link,

http://www.mi.nl/nieuws/nieuws_R5.htm

Het lijkt zo te zijn dat deze meerlaagse folies helemaal niet zo goed werken!
evduijn

Bericht door evduijn »

Hoi Ruud
bedankt voor je aanvulling
vermoedde inmiddels al zoiets; zelf nog even verder gezocht; er doen idd meer van die verhalen de ronde
(bijv. http://www.unidek.nl/Nieuws_Actis.html)
Kortom, ik ga nu voor de pur/pir (zit te denken aan eurowall), ook dan weer vanwege de beperkte dikte in vergelijk met rockwool
groeten en nogmaals bedankt!
erik
Forumlid schreef:Om nog even terug te komen op dit materiaal:

zie deze link,

http://www.mi.nl/nieuws/nieuws_R5.htm

Het lijkt zo te zijn dat deze meerlaagse folies helemaal niet zo goed werken!
[/url]
hans rutte

Re: ACTIS isolatiefolie voor spouw; wie ervaring hiermee?

Bericht door hans rutte »

gelukkig produceert en verkoopt Actis meer dan 10 miljoen vierkante meter per jaar.
de wijze van testen gebeurt onder ISO 9001 en is op basis van vergelijk, gedurende een periode van 13 weken en in reële omstadigheden( lees: op werkelijke grootte van huizen en buiten in de natuur zonder dat deze kan worden beïnvloed, dus geen laboratorium testen)
er zitten geen schadelijke stoffen in de isolatie en het is makkelijk te verwerken.
dubbelglas en de thermosfles is door iedereen geaccepteerd, terwijl Actis isolatie op deze zelfde principe werkt!
niet voor niets gaan de grotere bedrijven in Nederland over tot gebruik van deze producten, zoals bijvoorbeeld , de Bam, van Wijnen, Dura Vermeer, Midreth enzovoort.
er is meer dan 100 milj. vierkante meter gedurende de afgelopen 28 jaar dat het product bestaat van verkocht!!!
Herman

Bericht door Herman »

Iso 9001 is een kwaliteitsnorm, welke gaat over procedures binnen het bedrijf, en uitval tijdens productie. Niets over de kwaliteit van het product, of de prestaties van het product.
Inactief account
RvdB

Bericht door RvdB »

Iedereen die wat van bouwfysica weet is bekend met het de beste isolatie stilstaande lucht is. stilstaande lucht heeft namelijk de laagste lambda waarde (λ) Uiteraard speelt reflectie ook mee. zo hebben rockwool, isover en ecotherm een reflecterende folie op hun best isolerende producten zitten. Het isechter ook zo een metaal veel beter warmte (weg)geleid dan bijvoorbeeld een minerale wol. met reflectie alleen kun je een R-waarde van 5 dus gewoonweg niet halen

Een thermosfles is trouwens niet alleen gebaseerd op reflectie. Door het dubbelwandig systeem met vacuum wordt de isolatie gegarandeerd. Ook heb je in een thermosfles heb je een veel hogere begin temperatuur in de massa (lees vloeistof), dit is niet te vergelijken met warmte geleiding van lucht in een woning.
HR++ glas werkt ook met een ander principe. Hierbij gaat het om een spouw die is afgevuld met edelgas de warmte kerende folie in een HR++ ruit neemt maar een klein gedeelte van de winst voor haar rekening.
Actis gebruikt beide principes niet.
chathanky

Bericht door chathanky »

RvdB. Zoek eens op earogel dit isoleert beter dan lucht.

En dit is een vaste stof. pure zuurstof isoleert ook beter dan lucht, lucht is een samenstelling van gassen.

Vacuum isoleert nog beter maar waar je actis gelijk in moet geven is dat warmtestraling weinig tot niks aantrekt van gassen of vacuum.
Stralingswarmte kan zich verplaatsen zonder medium. Reflektie heeft zeker wel zijn nut. maar heeft ook zijn beperkingen.
De isolatiewaarde neemt toe naarmate het temperatuursverschil toeneemt.
wel te verstaan met een 4 de macht.
De toepassing van vele lagen met een vulling tussen de lagen zal maar beperkt effect hebben. Iest waar reflektie te niet doet is contact.

Trouwens nog een foliefabriek is Tonson deze maakt ook gebruik van meerdere lagen maar heeft lucht als medium en maakt geen contact met vaste materialen.

Waarom is het zo enorm belangrijk bij actis dat er geen contact is met de constructie?
Om 2 reflektielagen te missen op de 9 lagen zou dit niet heel veel moeten uitmaken, Toch?
RvdB

Bericht door RvdB »

er zijn idd gassen en stoffen die beter isoleren dan lucht, zoals ergon wat in HR++ zit, ik ken alleen geen gassen die in spouwmuur of dak isolatie kan worden toegepast. wellicht gat in de markt :D
Aerogel bestaat trouwens voor 99% uit lucht dus weer het principe: hoe meer stilstaande lucht/zuursto/gas hoe meer isolatie waarde. Het probleem met het contact; een "zilver"folie om het zo maar even te noemen is een prima geleider voor warmte en zal daarmee ook geneigd zijn warmte af te geleiden naar andere bouwdelen. een groot gedeelte van die eerste laag zend dus de warmte weg in plaats van deze "op te slaan" in de stilstaande lucht zoals bij traditionele isolatie materialen.

Wat ik mij afvraag is het volgende:
stel ik pas actis toe bij dakrenovatie. Ik zou de folie dan tussen de onder de panlat leggen. op de punten waar ik de panlat vast spijker ontstaan gaatjes in de dunne folie en dat zijn er nogal wat op een gemiddeld dak. Volgens mij is je isolatie dan zo lek als een zeef?
chathanky

Bericht door chathanky »

Onder de pannen maakt toch niet uit. Aan de buitenzijde moet het dak zijn vocht van binnen kwijt kunnen en meestal zorgt de dampopen folie ervoor.

Voor binnen is het wel van belang dat je er geen zeef van maakt. :lol:
RvdB

Bericht door RvdB »

Misschien begrijp ik je antwoord niet,
Actis is voorzien van dampdichtte folie aan de binnenzijde van de constructie, dus vocht van binnenuit komt er niet door behalve dan door die gaatjes die je er met je spijkers in hebt gemaakt.

Bedoel je dat het vocht wat door de gaatjes in de isolatie komt door de dampopen laag naar buiten kan en dit vervolgens weg kan doordat de dakpannen ventilerend zijn aangebracht?

Dit vocht is denk ik ook niet zozeer het probleem: Je wil de warmte binnen houden, als je vervolgens gaatjes in je isolatie hebt kan de warme lucht alsnog ontsnappen. Het lijkt mij ook dat een klein gaatje van een spijker gemakkelijk uitscheurt als je niet voorzichtig bent tijdens werkzaamheden. Die scheurtjes kun je dan wel weer afplakken met tape, maar het lagen systeem is wel doorbroken.
chathanky

Bericht door chathanky »

Tja wenselijk is anders, maar goed ik neem aan als je panlatten gaat vernieuwen dat je rekening mee houdt hoe dik het beschot is.

Een zolder vol met nieten die doorsteken zou ik ook niet willen.
Zelf zou ik er rekening mee houden maar als je het uitbesteedt mag je dat ook wel verlangen.
RvdB

Bericht door RvdB »

Ik denk dat je mijn probleem verkeerd begrijpt:

Allicht sla ik geen spijkers door het dakbeschot naar binnen.
De gaten die ik bedoel zitten in de isolatie: opbouw dak is dan als volgt: dakbeschot, gordingen en/of sporen, hieover heen de actis en dan sla of niet ik panlatten. ik moet dus spijkers door de actis heen slaan en daar ontstaan de isolatielekken er komen namelijk honderden gaatjes in de folie waardoor de warmte naar buiten kan. dit lijkt mij verre van wenselijk, zeker bij zo'n dunne folie.
chathanky

Bericht door chathanky »

De gaatjes zitten toch opgesloten dan tussen het hout en ook afgetaped.
Overgens zal de isolatie niet werken want er is direct contact tussen de latten en het dak. Ook zal de isolatie samengedrukt worden.

De rd waarde zal ook nooit gehaald worden. ook met andere isolatiesoorten heb je dergelijke " problemen".

Een isolatiedeken van 2.5 zal met verwerken altijd minder worden. je hebt altijd een houtpercentage nodig voor stevigheid en afwerking tussen het isolatiepakket.
RvdB

Bericht door RvdB »

de gaatjes kunnen toch nooit afgetaped zijn? Je legt eerst de isolatie neer en slaat daarna de panlatten. Je kan niet daarna nog tape onder je latten aan gaan brengen :lol: !

De Rd zal inderdaad veranderen, hoewel ik niet weet of je van een Rd kan spreken bij actis. Rd gaat om de R waarde van de homogene massa.
en actis is opgebouwd uit meerde lagen. Je zou misschien in deze kunnen zeggen dat de Rc niet gehaald wordt. omdat de luchtlagen tussen de folies samengeperst worden en dus hun deze R waarden verdwijnen.

Met een isolatieplaat werkt dat wat anders, maar toch ook weer hetzelfde...
Zo blijft de Rd van een isolatieplaat altijd hetzelfde, want het gaat bij Rd puur om de warmte weerstand van de steenwol (homogeen) terwijl dat de Rc kan veranderen doordat je bijvoorbeeld gegalvaniseerde spouwankers gebruikt ipv RVS.
Pas als de steenwol ingedrukt of uitgerekt wordt veranderd de Rd.
De Rd bepaal je immers door de dikte van het materiaal in meters te delen door de lambda van het materiaal. Bij je voorbeeld met de isolatie deken wordt dus de Rd wel gehaald, maar de Rc niet omdat er hout in de constructie zit en Hout heeft en lagere Rd dan minerale wol.
Knapknapperige

Bericht door Knapknapperige »

Ik denk niet dat Actis slecht is, misschien in uw situatie de beste oplossing is. Merk op dat het programma waar u deze hebt gezien wordt gesponsord door Actis en dus ook geen objectief beeld.
EPA adviseur

Bericht door EPA adviseur »

Mensen, mensen... wat een vragen over een vast gegeven! Actis geeft een Rwaarde 1,71.
Hier moet je genoeg aan hebben over de vraag wel of niet gebruiken. Reken anders uit of je voldoende energie je woning uitjaagd om de 20E m2 terug te verdienen als deze geremd word door het materiaal. Ik zal je vast verklappen dat dat niet zo is. Berekend met software dus een vast gegeven. Alleen vastgestelde fijten en gegevens maken het zoeken en vergelijken makkelijker.

Weet dat mensen graag in fabrikanten willen geloven en hun producten, alleen een gegeven van:ik verkoop .......m2 is toch geen grond om op te bouwen? Al zou het het tig dubbele zijn.