Hoi,
Ik heb sinds kort nieuwe pannen op het dak, met daaronder een laag alkreflex.
Dus in volgorde: zolder, dakbeschot, alkreflex, pannen.
De oude isolatie, van binnenuit, bestaat uit het zicht uit dunne piepschuimplaatjes (achter het knieschot) en (in het zicht) uit glaswol afgetimmerd met spaanplaat. De aftimmering en glaswol ben ik aan het weghalen omdat die aftimmering spuuglelijk is.
Vraag is nu, heeft het nut van binnenuit nog verder te isoleren onder een nieuwe aftimmering?
Het dak moet natuurlijk niet gaan rotten... en kan maar niet helder krijgen of ik nu wel of niet nog iets dampremmends/werends mag toepassen of dat dit problemen gaat geven met vocht.
Graag jullie adviezen.
dakisolatie alkreflex
- RvdB
Re: dakisolatie alkreflex
Bij isoleren van binnen uit altijd een dampdichtte folie aan de warme kant toepassen en evt een dampopen folie aan de koude zijde van de isolatie:
In de isolatie en constructie wordt het hoe verder je naar buiten gaat steeds kouder.
Het vocht uit de warme buitenlucht zal daarom condenseren in de isolatie/constructie. Dit wil je voorkomen. Dus:
dakpannen, dakbeschot, damp open folie, regelwerk met isolatie, dampdichtte folie, stroken, plafond.
NB
De dampopen folie zorgt ervoor dat er van buiten geen vocht in de isolatie kan komen, maar vocht in de isolatie er wel uit, bijvoorbeeld bij geheel houten gevels.
In de isolatie en constructie wordt het hoe verder je naar buiten gaat steeds kouder.
Het vocht uit de warme buitenlucht zal daarom condenseren in de isolatie/constructie. Dit wil je voorkomen. Dus:
dakpannen, dakbeschot, damp open folie, regelwerk met isolatie, dampdichtte folie, stroken, plafond.
NB
De dampopen folie zorgt ervoor dat er van buiten geen vocht in de isolatie kan komen, maar vocht in de isolatie er wel uit, bijvoorbeeld bij geheel houten gevels.
- klusmus
Bedankt RvdB, dat rijtje ben ik idd wel vaker tegen gekomen.
Maar dat kan ik onmogelijk gaan opvolgen want zoals ik schreef zit aan de koude kant óver het hout heen - vlak onder de pannen- dus al een laag alkreflex - waar ik rekening mee te houden heb.
De aannemer die het geplaatst heeft is overal vaag en afhoudend over, hij zegt dat de alkreflex waterdicht en super isolerend is, maar ik heb toch de indruk van niet, vond op internet een R 1,25 of daaromtrent en een getal waar ik niks mee kan over dampdoorlatendheid. In ieder geval, de R waarde vind ik aan de lage kant daarom wil ik nog wel iets(niet te heavy) isolerends in de nieuwe afwerklaag stoppen.
Dus als jij of iemand anders me kan vertellen wat ik veilig zonder later wegrottend dakbeschot op de stippeltjes kan invullen: dakpannen/alkreflex folie/ dakbeschot /..... /afwerking ? Graag!
Maar dat kan ik onmogelijk gaan opvolgen want zoals ik schreef zit aan de koude kant óver het hout heen - vlak onder de pannen- dus al een laag alkreflex - waar ik rekening mee te houden heb.
De aannemer die het geplaatst heeft is overal vaag en afhoudend over, hij zegt dat de alkreflex waterdicht en super isolerend is, maar ik heb toch de indruk van niet, vond op internet een R 1,25 of daaromtrent en een getal waar ik niks mee kan over dampdoorlatendheid. In ieder geval, de R waarde vind ik aan de lage kant daarom wil ik nog wel iets(niet te heavy) isolerends in de nieuwe afwerklaag stoppen.
Dus als jij of iemand anders me kan vertellen wat ik veilig zonder later wegrottend dakbeschot op de stippeltjes kan invullen: dakpannen/alkreflex folie/ dakbeschot /..... /afwerking ? Graag!
- RvdB
Dus als jij of iemand anders me kan vertellen wat ik veilig zonder later wegrottend dakbeschot op de
stippeltjes kan invullen: dakpannen/alkreflex folie/ dakbeschot /DAMPOPEN FOLIE/REGELS MET STEENWOL of PIR PLATEN/ DAMPDICHTTE ISOLATIE /afwerking ? Graag!klusmus
nieuw
Alsjeblieft
stippeltjes kan invullen: dakpannen/alkreflex folie/ dakbeschot /DAMPOPEN FOLIE/REGELS MET STEENWOL of PIR PLATEN/ DAMPDICHTTE ISOLATIE /afwerking ? Graag!klusmus
nieuw
Alsjeblieft
- EPA adviseur
De dampopen folie heeft geen nut in deze situatie. Een folie is er om iets tegen te houden (hemelwater). In dit geval kan er niks tegen gehouden worden omdat het dakbeschot en isolatie aan de buitenzijde zit. Als je je ruimte compleet vult met isolatie en dit strak tegen het dakbeschot klemt is er geen probleem op schimmelend dakbeschot. Het DAMPDICHT maken van de complete constructie is van het grootste belang. De naden van de plastic folie aftapen. Geen spotjes inzagen en andere doorbrekingen van deze dampremmende laag. R-waarde 1,25 is inderdaad niet veel. 10 centimeter glas/steenwol erbij geeft dan een RC-waarde van ongeveer 3,75. Dan ben je goed bezig 
- RvdB
dampopen folie kan nuttig zijn, afhankelijk van het dakbeschot (indien veel kieren) en de leeftijd (poreusheid) van de pan.
Denk bijvoorbeeld ook aan stuifsneeuw onder de pan en water doorslag bij een poreuze pan. Als het dakbeschot dan ook nog flink kiert dan heeft de damp open laag weldegelijk zin.
Denk bijvoorbeeld ook aan stuifsneeuw onder de pan en water doorslag bij een poreuze pan. Als het dakbeschot dan ook nog flink kiert dan heeft de damp open laag weldegelijk zin.
- EPA adviseur
Dat klopt. Alleen ik las dat er al wat op het dakbeschot licht? Maar de definitie is dat het echt wind en waterdicht is en danpas isoleren.
De folie moet alsnog aan de buitenkant van het dakbeschot dus nooit folie monteren tegen je dakbeschot vanbinnen uit. Anders word het beschot toch nat en gaat het wel rotten.
De folie moet alsnog aan de buitenkant van het dakbeschot dus nooit folie monteren tegen je dakbeschot vanbinnen uit. Anders word het beschot toch nat en gaat het wel rotten.