Garage isoleren

Olaf

Garage isoleren

Bericht door Olaf »

Ik wil de muren van mijn garage (half-steens) gaan isoleren met metal-stud om er zo een repetitieruimte van te maken. Omdat het om muziek gaat en ik de buren niet tot overlast wil zijn wil ik graag weten hoe dik de isolatie ongeveer moet zijn om een behoorlijke geluidsisolatie te krijgen. ( de garage staat los van alle andere gebouwen.) uiteraard moet het ook warmte isolerend zijn.
Hoe het best het plafond te doen? Dat is nu een balkenlaag, OSB met dakbedekking.

Olaf
Herman

Bericht door Herman »

Een plat dak is eigenlijk alleen van buitenaf te isoleren. (tegen warmte)

Aan de binnenkant kan je metalstud zetten, daartussen steenwol (steenwol is zwaarder dan glaswol, isoleert beter tegen geluid). Tegen de metalstud 18mm hout schroeven (voor wat extra gewicht, en je kan er makkelijk wat in schroeven). Dan gipsplaat 12,5mm. Eventueel kan je nog in de weer met eierkrattenschuim hiertegen (hele muur, of alleen bovenste helft en achterwand, oid, wellicht ook om ongewenste echo tegen te gaan.

Zorg dat deuren en ramen goed sluiten, en overweeg een airco. Ik weet niet wat jullie allemaal die ruimte in slepen aan apparatuur, maar weet wel dat het "gezellig warm" kan worden.

1 voordeel: Vrijstaand, dus contactgeluid is minder van belang.
Inactief account
Olaf

Bericht door Olaf »

Dank voor het antwoord. het hout is inderdaad een goed idee om er later nog wat in te kunnen schoeven.

Kun je misschien uitleggen waarom een plat dak alleen vanaf de buitenkant te isoleren is want dat begrijp ik eigenlijk niet.

De apparatuur die er in komt gaat wel mee vallen. het is meer een persoonlijke (zeer bescheiden) huisstudiotje waarin ikzelf wat gitaar en trompet kan oefenen en mijn vriendin sax en euphonium. (en wat later de kinderen eventueel nog gaan spelen).

O,ja, wat is nu eigenlijk de waarheid met alle dampwerende en dampregulerende bouwfolies. Klopt het dat in mijn geval het er als volgt uit komt te zien. Buitenmuur(halfsteens)-luchtspouw (2,3cm)-dampwerende folie-glaswol(ca10cm)in een regelwerk-dampregulerende folie- houtplaat(18mm)-gipsplaat(12,5mm).

Olaf
Herman

Bericht door Herman »

Forumlid schreef: O,ja, wat is nu eigenlijk de waarheid met alle dampwerende en dampregulerende bouwfolies. Klopt het dat in mijn geval het er als volgt uit komt te zien. Buitenmuur(halfsteens)-luchtspouw (2,3cm)-dampwerende folie-glaswol(ca10cm)in een regelwerk-dampregulerende folie- houtplaat(18mm)-gipsplaat(12,5mm).

Olaf
Stel het je als volgt voor:

Waterdamp door leefvocht verplaatst zich door de gipsplaat, de houtplaat, en, als je geen dampdichte folie gebruikt, door de isolatie. De buitenkant van de isolatie is koud, en daar gaat de waterdamp dan condenseren, waardoor je isolatie nat wordt, en je constructie derhalve ook nat wordt. Het is dus zaak het vocht te keren aan de warme kant van de isolatie. De koude kant van de isolatie kan dan lekker ventileren en droog blijven.

Nu het dak: Daar heb je hetzelfde probleem. En nog belangrijker: Het dak moet waterdicht zijn. Die waterdichte laag is dus ook je dampdichte laag. Isolatie moet dus aan de koude kant van die laag, dus buitenop.

Om misverstanden te voorkomen zou ik spreken over dampopen en dampdichte folie, om verwarring te voorkomen. Beide folies reguleren het vocht, maar op een andere manier...
Inactief account
RvdB

Bericht door RvdB »

Het gestelde van de folies klopt helemaal, echter het dak is al waterdicht (bitumeuze dakbedekking op underlaument?) Je waterdichtheid van het dak heeft dus niets te doen met de dampdichtte folie. Je kan in dit geval het dak naisoleren van binnenuit met de folie aan de warme kant zoals Herman al stelt.
Vroeger werden daken allemaal zo gemaakt, tegenwoordig worden daken vooral buitenaf geïsoleerd omdat dit beter werkt in het voorkomen van vocht in de constructie.
Olaf

Bericht door Olaf »

Oke, dus resume:
Buitenmuur(halfsteens)-luchtspouw (2,3cm)-dampopen folie-steenwol(ca10cm)in een regelwerk-dampwerende folie- houtplaat(18mm)-gipsplaat(12,5mm).

en voor het dak (idd bitumeus op underlayment) kan ik steenwol tussen de balken gebruiken met aan warme (binnen) zijde de damp dichte folie en dat afwerken met gipsplaat.

Dank voor de uitleg. 8)

Olaf
RvdB

Bericht door RvdB »

de dampopenfolie hoeft je niet aan te brengen bij een gemetselde buitenmuur.

MVG!