goede manier zolder isoleren

harryk

goede manier zolder isoleren

Bericht door harryk »

hallo
ik ben een beginnende klusser(net een huis gekocht),en straks is de zolder aan de beurt.deze moet geisoleerd worden en afgetimmerd worden.
maar ik zit met een vraag hoe moet ik de zolder isoleren ,ik hoor her en der tegenstrijdige antwoorden,waardoor ik niet weet wat ik moet doen.
de huidige situatie is als volgt:
pannen > cementvezelplaten

wat kan ik nu het beste doen
pannen > vezelplaten > dampfolie > steenwol > gipsplaat

pannen > vezelplaten > steenwol > dampfolie > gipsplaat

groeten
harry
Herman

Bericht door Herman »

Optie 2.

De dampdichte folie moet zo dicht mogelijk bij de warme kant.
Forumlid

Bericht door Forumlid »

dus als ik het goed begrijp ,hoort de folie direct onder de gipsplaten.
hoort hier dan geen lucht ruimte tussen?
dit hoor en lees ik ook wel eens.

nu heb je ook dekens waar een alufolie op zit,is dit puur voor de warmte vast te houden ,of heeft dit ook de functie als folie.

en de isolatie,ik wou dus steenwol gebruiken.maar wat maakt het verschil tussen steenwol en glaswol? behalve dan de jeuk van glaswol.

een hoop vragen maar ik wil het graag goed doen,zodat mijn balken over een aantal jaren niet rotten
Herman

Bericht door Herman »

Tussen folie en gipsplaat hoeft geen ruimte. Aan de andere kant is een kleine spouw wel wenselijk.

De alu laag heeft dezelfde functie als de folie, maar de naden moet je dan aftapen. Folie over de rachels nieten is VEEL makkelijker. Gebruik wel een goede, dikke folie.

Tussen steenwol en glaswol is niet veel verschil, behalve idd de jeuk... (na werken met glaswol goed heet douchen. Bij beide soorten een goed sluitend mondkapje gebruiken.
nonhandyman

isolatie

Bericht door nonhandyman »

Hallo,

Ik ben met het zelfde bezig. Mij adviseren ze rockwool te gebruiken. Dampdichte folie is me niets van vertelt. Dit kan dus ook net achter de gipsplaten.
Waar moet die damdoorlatende folie dan?

Is er nog een voordeel om steen of glaswol te gebruiken. Of is Rockwool steenwol.

Is 6 cm genoeg. Ik wil namelijk nog wat van de balken laten zien aan de binnenzijde.

graagjullie antwoord.

bvd

Leon
Herman

Bericht door Herman »

Of 6 cm genoeg is, moet je voor jezelf uitmaken.Hoe dikker, hoe meer isolerende werking natuurlijk.

Ik heb 10cm genomen, meer kon ik niet kwijt. Hou er rekening mee dat energie de komende tijd alleen maar duurder zal worden, en niet goedkoper. Je hoeft geen helderziende te zijn om dat te kunnen voorspellen.

De isolatie is maar een deel van de kosten, en of je er 10cm of 6cm in stopt, dat maakt voor de arbeid niet uit. Maar als je niet meer dan 6 kwijt kan, dan is dat niet anders.

Het makkelijkste is de rockwool (= steenwol) of glaswol (iets goedkoper, maar jeukt, en op lastige rollen ipv mooie pakketten) acher rachels te schuiven (rachels om de 30cm) en dan tegen de rachels dampdichte folie (dik plasticfolie) te nieten. Daarna kan je er gips tegen zetten en afwerken.
Inactief account