isolatie dak

Forumlid

isolatie dak

Bericht door Forumlid »

Wie kan mij helpen. Wij willen ons dak van binnenuit isoleren. Ons dak bestaat uit een dakbeschot met dakpannen. Een grote bouwmaterialenzaak heeft ons geadviseerd, eerst miofol 125 g dampdoorlatende folie (met gaatjes) tussen de balken te zetten (met ruimte tussen folie en dakbeschot). Daarna isolatieplaten, daartegen een dampdichte bouwfolie (PE folie), daartegen dan de gipsplaat. Nu vindt ik op internet helemaal niets over de miofol. Ja dat het aan de buitenkant van het dak wordt gebruikt. Is het een probleem om dit aan de binnenkant te zetten. Wie weet antwoord? Ook is het in onze situatie het handigst als je de dampdoorlatende folie achter de balken langs trekt. Is dit een probleem?

Groetjes Linda :cry:
Rick

Bericht door Rick »

Hoi Linda,

Miofol passen we meestal buiten toe (dus op het dakbeschot onder de panlatten. Zodat als er water tussen de pannen door komt bij een storm b.v. de miofol het water af kan voeren zonder dat het gaat lekken.
Deze folie is geperforeerd zodat het vocht wat in de constructie aanwezig is wel kan verdampen.Anders verstik je het hout en gaat het rotten.

Miofol binnen tegen het dakbeschot aanbrengen is dus niet nodig, wel is het belangrijk een dampdichte folie (gewoon plastic op rol) toe te passen zo dicht mogelijk tegen de binnen kant van de constructie. Dus vlak achter de gipsplaat.

Of gewoon rockwool op rol waar de dampdichte folie al aan zit (alu folie)
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Forumlid

dakisolatie

Bericht door Forumlid »

Forumlid schreef:Hoi Linda,

Miofol passen we meestal buiten toe (dus op het dakbeschot onder de panlatten. Zodat als er water tussen de pannen door komt bij een storm b.v. de miofol het water af kan voeren zonder dat het gaat lekken.
Deze folie is geperforeerd zodat het vocht wat in de constructie aanwezig is wel kan verdampen.Anders verstik je het hout en gaat het rotten.

Miofol binnen tegen het dakbeschot aanbrengen is dus niet nodig, wel is het belangrijk een dampdichte folie (gewoon plastic op rol) toe te passen zo dicht mogelijk tegen de binnen kant van de constructie. Dus vlak achter de gipsplaat.

Of gewoon rockwool op rol waar de dampdichte folie al aan zit (alu folie)

Hoi Rick,

Bedankt voor je snelle antwoord. Het probleem is dus dat ik de miofol al in huis heb. Is het een probleem als je dat wel gebruikt. Volgens de bouwonderneming waar ik de materialen gekocht heb heeft het nog weer een extra isolerende werking. (luchtlaag tussen dakbeschot en miofol). Wat ik graag zeker wil weten is dat het dak niet gaat rotten. Het waait namelijk behoorlijk tussen het dakbeschot door. En als je het miofol wel bevestigt en achter de balken legt (daar is ruimte genoeg ligt het nog vrij van beschot), dat dit allemaal goed komt dat ik niet over een aantal jaren het dak moet vervangen. De miofol aan de buitenkant aanbrengen is geen optie want onze pannen liggen vast.
Weet jij antwoord.

Groetjes en bedankt,

Linda
Rick

Bericht door Rick »

optie 1
gipsplaat, dampdichte folie, isolatie, luchtspouw, dakbeschot

optie 2
gipsplaat, dampdichte folie, isolatie, luchtspouw, dampdoorlatende folie, luchtspouw, dakbeschot

Zie je de meerwaarde van die luchtspouw die je creert met de miofol ?
Niet dus !

Het enige wat de miofol in dit geval doet is de ventilatie tussen de balklaag wegnemen, wat een goede zaak is.
Ik denk dat in dit geval de miofol echt een overbodige luxe is.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.