Isoleren binnezijde buitenmuur

bob

Isoleren binnezijde buitenmuur

Bericht door bob »

Ik wil mijn buitenmuren isoleren aan de binnenzijde (Huis 1915).

Op de binnenwanden zitten rachels met hardboard platen. Die platen heb ik verwijderd en nu wil ik een beetje isoleren en gipsplaten aanbrengen. Idee is om bubbelfolie op de rachels te nieten en dan gipsplaat. Kan ik evt ook nog tussen de rachels piepschuin oid plaatsen. Ik heb gehoord dat dat niet kan omdat er dan geen ventilatie plaats kan vinden. Irritant genoeg krijg ik overal tegenstrijdig advies dus tips over een goed naslagwerk zijn ook welkom

thanks bobje
Herman

Bericht door Herman »

bubbelfolie? Zonde van de moeite. Isolatiewaarde daarvan is niet hoog.

In principe zou je het op de volgende manier moeten doen:

* baksteen (je buitenmuur dus)
* geventileerde spouw (2-3 cm is al genoeg, krab of boor wat stootvoegen open, boven en onder in de muur)
* dampopen folie (bouwpapier, bouwfolie, zolang er maar gaatjes in zitten)
* isolatie (6 of 10cm dik glaswol of steenwol. In een spouwmuur is steenwol veel makkelijker, dit kan je (na op maat snijden) tussen de rachels klemmen.
* Dampdichte folie. Dit voorkomt dat leefvocht in de isolatie terecht kan komen, waar het aan de koude zijde kan condenseren. En aan nat isolatiemateriaal heb je niets...
* Gipsplaat

Aan de onder en bovenzijde de rachels voorzien van rubber band, om tocht tegen te gaan. Metalstud werkt ook prima.

In de wand kan je elektra, CV leiding (geisoleerd) en bedrading voor je stereoset etc wegwerken.

Piepschuim kan ik niet aanraden, al was het maar vanwege de brandgevaarlijke eigenschappen. Een klein en onschuldig brandje kan dan achter de wand het hele huis "opvreten" en uit ervaring weet ik dat dat heel snel gaat, en dat er weinig aan te doen is.
Inactief account
total concept builders

Bericht door total concept builders »

Beste eigenaar van het mooie huis uit 1915. Maak een voorzetwand van metalstud profielen of uit hout 44x69 mm (twee en drie).Ik ga in deze situatie ervan uit dat de muur steens is. Schaf isover aan (wandplaten 60x120x5cm dik) en plaats deze klemmend tussen de metalstud odf de twee en drie-en) dUS NIET ER IN PROPPEN. Netjes werken en een stofmasker gebruiken. Koop daarna dampremmende folie(transparant plastic met gaatjes erin) Plak dit met tape vast(van boven naar beneden werken)Hierna kan er gipsplaat overheen.Zo hoort het, alle gevels van oude panden in de stad isoleren wij zo(rcwaarde =2.5)Nog beter de wand iets voor de muur plaatsen,want een extra luchtspouw verhoogd de isolatie waarde.

groet Fred

Total Concept Builders aannemer in Amsterdam
hoi allemaal.

Ik ben de eigenaar van het bedrijf Total Concept Builders in Amsterdam, werk reeds 20 jaar in de binnenstad van Amsterdam en het lijkt me leuk om mijn kennis met jullie alle te delen.

met vriendelijke groet Fred
Kip

Bericht door Kip »

Heel interessant. Twee vakmensen die tegenstrijdige adviezen geven. Dat was nu precies waar Bob al eerder last van had.

Dus wel of geen dampdichte folie achter de gipsplaten? Ik vind met mijn boerenverstand het verhaal over condenseren van leefvocht wel logisch klinken...
Efficientie is intelligente luiheid
Rick

Bericht door Rick »

Als je goed leest zijn de adviezen NIET tegenstrijdig.
Enige verschil is de bestaande situatie, Herman gaat uit van een enkelsteensmuur in een oud huis. Dan is dit de enige juiste oplossing
Gipsplaat - dampdichte folie - regelwerk en isolatie - spouw - dampregulerende folie - muur

Fred heeft het duidelijk over een dikke steens muur, zoals oude grachtenpanden in Amsterdam hebben. Van een koude zijde van de buitenmuur is hier veel minder sprake en open stootvoegen zijn ook niet te realiseren. In dit geval kan je inderdaad beter een vochtregulerende folie toepassen, anders zou je de spouw achter de voorzetwand gaan verstikken.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Kip

Bericht door Kip »

Dank voor de opheldering.

Het is volgens mij niet zozeer een kwestie van goed lezen, maar een kwestie van verschil van vakinzicht. Ik heb de voorgaande posts nog een keer goed doorgelezen, maar ik lees het verschil in bestaande situatie daar ook na jouw uitleg nog steeds niet in.

Het viel me 'bladerend' door het forum al op dat er vaker aanvullende vragen gesteld worden, omdat de vakman er in zijn antwoord een beetje vanuitgaat dat iedereen aan een half woord genoeg heeft (en op de hoogte is van alle vaktermen).

Dit is geen kritiek overigens; het is voor iedereen lastig om zaken m.b.t. het eigen vakgebied duidelijk uit te leggen aan 'de leek'. Net als het voor een leek lastig is om de situatie voldoende helder uit te leggen aan de vakman...
Efficientie is intelligente luiheid
Rick

Bericht door Rick »

Forumlid schreef:Dank voor de opheldering.

Het is volgens mij niet zozeer een kwestie van goed lezen, maar een kwestie van verschil van vakinzicht. Ik heb de voorgaande posts nog een keer goed doorgelezen, maar ik lees het verschil in bestaande situatie daar ook na jouw uitleg nog steeds niet in.

Het viel me 'bladerend' door het forum al op dat er vaker aanvullende vragen gesteld worden, omdat de vakman er in zijn antwoord een beetje vanuitgaat dat iedereen aan een half woord genoeg heeft (en op de hoogte is van alle vaktermen).

Dit is geen kritiek overigens; het is voor iedereen lastig om zaken m.b.t. het eigen vakgebied duidelijk uit te leggen aan 'de leek'. Net als het voor een leek lastig is om de situatie voldoende helder uit te leggen aan de vakman...
Het verschil zit hem in deze zin van Fred
Ik ga in deze situatie ervan uit dat de muur steens is.
Fred schets in feite een andere situatie als Herman, maar beide oplossingen zijn ok.

Overigens kan ik je voor de rest niet meer dan gelijk geven, ik praat idd vaak te makkelijk in "bouwjargon". Ik zal er op proberen te letten.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Herman

Bericht door Herman »

Bovendien is een vraag-en-antwoord situatie niet erg. Vraagstellers stellen soms niet heel duidelijke vragen, beantwoorders zijn in vrijwel alle gevallen niet op de lokatie aanwezig geweest. De enige manier om dan tot een goede oplossing te komen, is dmv vraag en wedervraag. Het is tenslotte ook een DISCUSSIEforum. :)
Inactief account
evduijn

Bericht door evduijn »

Hallo Fred , Herman,

wat me opvalt is dat als je op de site van Rockwool kijk ik de volgende principetekening tegenkom:
Afbeelding
Daar hebben ze het over het niet ventileren van de gecreeerde spouw
Ik kan me echter voorstellen dat als de (half) steense muur na een flinke regenbui uiteindelijk vocht doorlaat in de spouw dit een probleem geeft voor de isolatiewrd van het steenwol
Ook zal de steen minder snel drogen als er geen geventileerde spouw is (wat ook kans op muurschade na een kort daaropvolgende vorstperiode m.i. vergroot)
Maw kunnen jullie dit principeschema verklaren? Het lijkt mij niet juist of toch...?

Groeten
Erik
(eigenaar van een huis met nog te isoleren steense muren :wink: )[/img]
Herman

Bericht door Herman »

Met nieuwe steen zal dit best wel kunnen. Maar als je steentjes uit 1915 komen...

Ventileren kan in ieder geval geen kwaad. Wellicht dat het de isolatiewaarde iets vermindert, maar veel invloed kan het niet hebben.
Inactief account
chathanky

Bericht door chathanky »

Water in de gevelstenen kunnen weer verdampen uit de constructie en je zal nooit langdurig met een natte constructie blijven zitten.

Als je al problemen had dan had je allang vochtplekken op d muur gezien of dat het behang van de muren af kwamen.
Als gevelstenen zoveel vocht doorlaten had je voor de isolatiemaatregelen ook al een probleem met vocht en schimmel op de muur.

Een overweging is om de muur te ompregneren.
Bewust een spouw laten om deze reden is niet nodig.
jeroen66

Bericht door jeroen66 »

[quote="Herman"]bubbelfolie? Zonde van de moeite. Isolatiewaarde daarvan is niet hoog.

* geventileerde spouw (2-3 cm is al genoeg, krab of boor wat stootvoegen open, boven en onder in de muur)
* isolatie (6 of 10cm dik glaswol of steenwol. In een spouwmuur is steenwol veel makkelijker, dit kan je (na op maat snijden) tussen de rachels klemmen.
* Dampdichte folie. Dit voorkomt dat leefvocht in de isolatie terecht kan komen, waar het aan de koude zijde kan condenseren. En aan nat isolatiemateriaal heb je niets...
* Gipsplaat

Aan de onder en bovenzijde de rachels voorzien van rubber band, om tocht tegen te gaan. Metalstud werkt ook prima.

In de wand kan je elektra, CV leiding (geisoleerd) en bedrading voor je stereoset etc wegwerken.

Even een vraagje over deze topic.
Ik ga mijn dikke steens buitenmuur ook van binnen uit isoleren. Ik had de volgende opbouw bedacht; een houten frame die ik los van de muur zet met daartussen glaswolisolatie (van die rollen zodat er aan de binnenkant ook meteen dampremmende folie zit) zodat dit ook los van de muur staat. en daarna gipsplaten eroverheen.
Nou vroeg ik mij alleen af of waar ik mijn elektra en evt. verwarmingsleidingen kan laten. Druk ik deze gewoon tegen de isolatie aan of is het verstandiger om nog een keer tengels aan mijn houten frame te bevestigen en dan pas de gipsplaat, zodat ik hier een ruimte creeer voor leidingwerk?
En als ik geen voegen open krab is het dan nog steeds nodig om band onder en boven het frame te gebruiken tegen ocht?
Herman

Bericht door Herman »

Je leidingwerk kan ofwel achter, ofwel voor de glaswol. Maakt niet echt uit.

wat voor isolatie wil je nemen? Spijkerflensdekens? Als je de gewone glaswol neemt, met de aluminium laag, dan kan het zijn dat deze naar beneden wil vallen, en je zal sowieso dan nog een dampremmende folie moeten aanbrengen. (die alu laag lekt aan alle kanten langs de regelwerken)

Makkelijker werken de isolatieplaten van steenwol of glaswol, die klemmen beter tussen de regels. Ook dan moet je folie aanbrengen.

Tochtband moet je sowieso aanbrengen. Geloof me, het scheelt enorm, stootvoegen open of niet...
Inactief account
jeroen66

Bericht door jeroen66 »

Ik zal even iets preciezer de opbouw opsommen die ik van plan was van buiten naar binnen.

-steens muur (210 mm dik)
-1 cm luchtspouw, zodat isolatie niet nat wordt
-houten frame regels van 44*69 mm (deze zet ik 2 cm voor de wand ivm met dikte isolatie)
-isolatie 8 cm
-dampremmende folie
-gipslaat

Voor isolatie wil ik eigenlijk de goedkoopste oplossing nemen, ik weet eigenlijk niet zo goed welke oplossing de goedkoopste is (moet wel goed zijn natuurlijk) Ik dacht dat het makkelijk was met die rollen met alufolie aan de binnenkant, dat je die dan evt met tape vast kunt plakken aan de stijlen.

Als ik mijn leiding werk achter de isolatie doe moet ik door de isolerende laag en dampremmende laag heen prikken. Kan dit geen kwaad ?
En als ik het voor de isolatie doe kan ik dit dan gewoon in de isolatie drukken ?
Anne Jonker

Geisoleerde voorzetwand plaatsen.

Bericht door Anne Jonker »

Forumlid schreef:bubbelfolie? Zonde van de moeite. Isolatiewaarde daarvan is niet hoog.

* Gipsplaat

Piepschuim kan ik niet aanraden, al was het maar vanwege de brandgevaarlijke eigenschappen. Een klein en onschuldig brandje kan dan achter de wand het hele huis "opvreten" en uit ervaring weet ik dat dat heel snel gaat, en dat er weinig aan te doen is.
Laatst gewijzigd door 1 op Anne Jonker, in totaal 0 keer gewijzigd.
Herman

Bericht door Herman »

Dan kom je wel 30 + 94 + 100 + 6 mm naar binnen. Is 230mm.

Is wel veel... Mijn keuken is 170 cm breed, en ik zou daar geen 23 cm af willen halen. Ik denk dat dat voor meer mensen geldt.

Je keukenkastjes kunnen in principe aan een houten balk of plaat hangen, die je achter gipsplaat wegwerkt.

Maar constructief is het niet slecht.
Inactief account
hans rutte

Bericht door hans rutte »

[gebruik Actis isolatie: totale opbouw dikte inclusief gipsplaat afwerking en 2 maal lucht spouw : 6 cm
kijk maar eens op www.hapeja.nl
Knapknapperige

Re: Isoleren binnezijde buitenmuur

Bericht door Knapknapperige »

Ik kan me voorstellen dat als het na een half enorme stenen muur vocht uiteindelijk door de late regen in de holte, wijst dit op een probleem voor de minerale isolatiewrd Ook de steen minder snel drogen als er geen geventileerde spouw.
Herman

Bericht door Herman »

En in het Nederlands?
Inactief account
EPA adviseur

Bericht door EPA adviseur »

Jammer dat ik niet de vraag gesteld zie hoe om te gaan met zijn balklaag? Bij een steensmuur zullen de draagbalken in het metselwerk gaan rotten wanneer er aan de binnenzijde geïsoleerd wordt.
RvdB

Bericht door RvdB »

Forumlid schreef: zullen de draagbalken in het metselwerk gaan rotten wanneer er aan de binnenzijde geïsoleerd wordt.
Dit wist ik niet...
Waarom gaan de balken rotten als je de muren isoleerd? (en waarom niet in de oude situatie?)
EPA adviseur

In de oude situatie is de binnen zijde van de muur warm en de buitenzijde koud. Het damppunt ligt tegen de buitenzijde en niet in de eerste 10cm. Dit is de oplegging van je balken. Bij isoleren van een buitenmuur verplaatst het damppunt zich naar binnen toe omdat nu de hele muur koud is geworden. Dan is er een situatie ontstaan dat de koppen van de balk(zijn niet altijd behandelt) vochtig worden.

Dit is even beknopt uitgelegd. Ik hoop dat dit tussen de oren blijft omdat er vaker fouten mee gemaakt worden.
Voor de lol moet je maar eens een damppunt berekening maken van een constructie zonder en met isolatie.
RvdB

Bericht door RvdB »

Ik had hier nog nooit van gehoord, ik zit dan ook niet in het renovatiewerk.

Even bouwfysisch bekeken;

Bij een damppunt berekening wordt berekend op welk punt in de constructie de warme lucht van binnen zover is afgekoeld dat deze het vocht niet meer kan vasthouden en deze zal condenseren in of tegen de constructie.
Een balk zit ingemetseld dus hier komt geen lucht en dus geen vocht dat kan condenseren. In de rest van de steensmuur condenseerd toch ook geen vocht in het midden van de muur?

Bedoel je dat als er tot de balklaag wordt geïsoleerd en niet tussen en boven dan ontstaat er ter hoogte van de balklaag een koudebrug en zal hier vocht tegen de muur (en langs de balken) condenseren wat natuurlijk niet gewenst is. Daarom zal de isolatie ook tussen de balkaag en erboven doorgezet moeten worden.
EPA adviseur

Er gaat waterdamp door de muur heen en dat kan wel condenseren in de balk. Voor de rest zit je goed.
Ook de muur kan nat worden en vocht afgeven in de balk, omdat deze muur nu koud is en het water verder de muur in kan trekken.

De oplossing is om de koppen vrij te hakken en te menieën of te impregneren.
RvdB

Bericht door RvdB »

door een baksteen trekt echt geen waterdamp door. Het water dat door een baksteen heen gaat is dat van regen en dat kon sowieso al tot aan de balken komen. (bij een gewone spoumuur trekt regenwater ook door het buitenblad van 10cm dik) daarbij bevat nog een houten balk, nog een steen lucht waarin vocht zit dat kan condenseren.
Het gaan rotten van de balken lijkt mij daarom enigzins overdreven.
Daargelaten dat je natuurlijk wel een koudebrug wil voorkomen en je binnenmuur droog wil houden, zeker rond je balken.
evduijn

Re:

Bericht door evduijn »

Forumlid schreef:Beste eigenaar van het mooie huis uit 1915. Maak een voorzetwand van metalstud profielen of uit hout 44x69 mm (twee en drie).Ik ga in deze situatie ervan uit dat de muur steens is. Schaf isover aan (wandplaten 60x120x5cm dik) en plaats deze klemmend tussen de metalstud odf de twee en drie-en) dUS NIET ER IN PROPPEN. Netjes werken en een stofmasker gebruiken. Koop daarna dampremmende folie(transparant plastic met gaatjes erin) Plak dit met tape vast(van boven naar beneden werken)Hierna kan er gipsplaat overheen.Zo hoort het, alle gevels van oude panden in de stad isoleren wij zo(rcwaarde =2.5)Nog beter de wand iets voor de muur plaatsen,want een extra luchtspouw verhoogd de isolatie waarde.
groet Fred
Total Concept Builders aannemer in Amsterdam
met gipsplaten + 60x120x5platen + luchtspouw + muur al een R van 2,5 ? :shock:
Ik dacht dat dit bij zo'n dikte alleen met pur of pir te realiseren is (en dan zelfs nog maar net aan). Maar wellicht zit ik ernaast, in ieder geval, i zie dat er metal studs en houten frame wordt genoemd. Zou meteen van de gelegenheid gebruik willen maken om na te gaan of jullie ervaring hebben met metal stud c.q. houten 2-3'tjes i.c.m. harde isolatieplaten

Ik heb een vrij klein huis (met steense muren) die ik wil isoleren. Nu zit er net als bij vragensteller hardboard op demuur op rachels met verder niets ertussen :

Ik dacht aan harde isolatieplaten om ruimte te winnen (i.t.t. geld winnen, ik weet het :| ) , zoals pir. Het liefste wil ik vanwege de veel mindere geluidsdemping ervan de voorzetwand geheel vrij houden van de gevel + ter extra compensatie van de mindere geluidsdemping ipv de gipskartonplaten de gipsvezelplaten (fermacell) gebruiken die geluid veel beter dempen

Ik dacht aan:
steense muur * min.1cm spouw * vrijstaand houten/metalstud-frame met daartussen pir-platen * dampdicht folie * fermacell. Achteraf naden tussen platen en frame lichtjes dichtpurren (zonder teveel in spouw te krijgen :roll: )

Hebben jullie nog wat tips voor me?

p.s.: ik gebruik het liefste steen/glaswol dat beter vult tussen de staanders maar om R van 2,5 te halen wordt dit zo allemachtig dik voor een kleine ruimte

Groeten en bedankt
Erik