isoleren en afwerken halfsteens keukenmuur

andré

isoleren en afwerken halfsteens keukenmuur

Bericht door andré »

Ik heb een stolpboerderij uit ca 1880, halfsteens buitenmuur. Ben nu de keuken aan het verbouwen. Zit nu een binnenmuur van 70mm giboblokken met een luchtspouw van ca. 90 mm. Ik wil de boel nu gaan isoleren en stucen. Het liefst laat ik de binnenmuur zitten. Dacht er aan om bovenste rand weg te halen en dan isolatieplaten in de spouw te laten zakken. Maar er moet aan de binnenzijde natuurlijk ook een dampwerende folie. Hoe kan dat het beste ? Over de Giboblokken bevestigen en dan daarover gipsplaten of toch beter de bestaande binnenwand af te breken en weer opnieuw te beginnen ?
mijntekenaar

Re: isoleren en afwerken halfsteens keukenmuur

Bericht door mijntekenaar »

Forumlid schreef:Ik heb een stolpboerderij uit ca 1880, halfsteens buitenmuur. Ben nu de keuken aan het verbouwen. Zit nu een binnenmuur van 70mm giboblokken met een luchtspouw van ca. 90 mm. Ik wil de boel nu gaan isoleren en stucen. Het liefst laat ik de binnenmuur zitten. Dacht er aan om bovenste rand weg te halen en dan isolatieplaten in de spouw te laten zakken. Maar er moet aan de binnenzijde natuurlijk ook een dampwerende folie. Hoe kan dat het beste ? Over de Giboblokken bevestigen en dan daarover gipsplaten of toch beter de bestaande binnenwand af te breken en weer opnieuw te beginnen ?
Ik zou denk ik dat gipswandje weghalen en een houtskeletwand terug plaatsen. Dan verlies je ook geen ruimte. Luchtspouw van 4cm is voldoende. Dus regelwerk CLS 38x89mm met dampremmende folie en 90mm steenwol. 38x140 met 140mm steenwol is wat warmer in de keuken. Ik zou dan geen gipsplaat nemen voor de wandafwerking t.p.v. de keuken maar 18 of 22mm multiplex. Daar kun je prima keukenkastjes aan ophangen.

Mark
Passie voor bouwen: http://www.mijntekenaar.nl
RvdB

Bericht door RvdB »

waarom laat je de spouw niet na isoleren... zou ook van binnenuit. ben je rond de €15,- per m2 klaar, is snel en werkt prima.