Isoleren spouwmuur en dak met voorzetwand

prilleklusser

Isoleren spouwmuur en dak met voorzetwand

Bericht door prilleklusser »

Ik wil de 2 buitenwanden van de nieuw te maken badkamer isoleren. Een van de buitenwanden bevat ook een schuinlopend dakgedeelte. Het betreft maar een heel klein kamertje, dus daarom kan ik niet al te dikke isolatie toepassen. Momenteel zijn alle wanden afgewerkt met pleisterwerk wat ik er gewoon op wilde laten zitten. Dus de balken van de dakwand zijn nu niet in zicht. Het betreft een huis uit de jaren '30 met een spouwmuur.

Na alle informatie die ik erover gelezen heb wilde ik het als volgt opbouwen:
1) houten latjes: (ca 2,7 cm x 4 cm) bevestigen op de muur met slappluggen (achter de houten latjes nog wel eerst een viltlaag ter voorkoming van een koudebrug met de muur); bij de dakwand de latjes bevestigen in de balken (kan dit ook met slagpluggen ?);
2) tussen de houten latjes schapenwol van 2cm dikte klemmen
3) dampremmende laag aanbrengen; bevestigen met horizontale houten latjes op de eerdere latjes (alles goed afplakken); bij de gedeelten waar ook nog een installatiewand komt, de dampremmende laag vastnieten tegen de eerdere latjes
4) de ene muur met de dakwand krijgt vervolgens bij het rechte gedeelte beneden nog een frame voor installaties (toilet, afvoer, watertoevoer, standleiding); de andere muur over de gehele lengte voor watertoevoer (niet over de gehele breedte).
5) horizontale latjes en installatiewand afwerken met groene gipsplaat, behalve bij douchegedeelte: daar met cementboard

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb weergegeven. Is dit een goede opbouw ?
Zo ja: hoe werk ik het van de onderkant bij de vloer af voor wat betreft deze lagen ? De ruimte daar beneden wordt vooralsnog niet geisoleerd. Dus de isolatie loopt niet door naar beneden.
Voor deze verbouwing voert het te ver om het hele kozijn er eerst uit te halen. Hoe werk ik deze isolatielagen bij het raamkozijn af ?

Hartelijk dank alvast
Herman

Re: Isoleren spouwmuur en dak met voorzetwand

Bericht door Herman »

Waarom horizontale latjes voor het bevestigen van de folie? Daar gaat weer 2 cm ruimte. (in kleine ruimtes telt elke cm.) Liever zou ik dan iets dikkere latjes nemen, iets meer isolatie (3cm oid) en de folie gewoon vastnieten op een paar plaatsen. Dan de gipsplaat er koud tegenaan. (de 12 mm gipsplaat voelt een stuk degelijker dan de 9mm, dus ik zou de 12mm gipsplaat nemen. Die ik had was ook vezelversterkt, de 9mm niet.)

de details bij kozijn en vloer: Op de vloer kan je de folie een stukje onder de tegel laten steken. (cm of 3). Voor de rest niet te moeilijk over doen. Bij het kozijn is het wat creatief omgaan met de mogelijkheden. Je kan de voorzetwand afwerken met een houten lat, of om de hoek naar het kozijn laten lopen, al dan niet met isolatie ertussen.

De houten latten kan je met gewone spaanplaatschroeven in de balken vastzetten, daar heb je geen slagpluggen voor nodig.

Cementboard bij de douche? Mijn ervaring is dat dit bij vocht verwordt tot een soort pulp. (heb er een badkamer voor moeten afbreken). Investeer liever in een zeer goed waterkerend tegelwerk. Dus gebruik ofwel kimband in alle waterbelaste hoeken, en op de vloer (als je geen douchebak gebruikt). Gebruik je een douchebak, zorg dan voor een goede aansluiting van kimband op douchebak. Ik heb eerst de muren voorzien van kimband (en pasta) en vervolgens de douchebak 4mm van de wanden af gezet. De kier gevuld met MS polymeerkit. Vervolgens getegeld (tot bovenop de douchebak, kiertje van 2mm gelaten) en daarna die rand weer afgekit.

Wat ook een mogelijkheid is die ik nu heb toegepast, is de hele douchehoek (wanden en vloer) voorzien van 2 lagen glasweefsel en epoxy. Zo krijg je een waterdichte bak, welke niet eens meer afgewerkt hoeft te worden, behalve om het mooi te maken. Ik heb vooraf de douchegoot aan de onderkant goed opgeschuurd, en voorzien van een lap glasweefsel, die aan alle kanten uitstak. Het glasweefsel wat de goot raakte geimpregneerd met epoxy. Na uitharding de goot gesteld, de vloer gestort, en de lappen glasweefsel op de vloer gelegd en tegen de muur. Dit ook weer geimpregneerd. Vervolgens de rest van muren en vloer voorzien van glasweefsel en hars. Zo heb ik een waterdichte bak, inclusief de goot. Voor het mooi heb ik er tegels tegenaan gelijmd. (wel poederlijm gebruiken).
Nu verkoop ik die materialen, dus dat maakt het wat makkelijker, maar ik zie het wel steeds meer toegepast worden.
Inactief account
prilleklusser

Hallo Herman,
Dank voor je reactie, Nog even wat vragen over je reactie:
Als je de gipsplaat "koud" tegen de dampremmer aan brengt, dan komen er gaten door de damprem terwijl eerst alles zorgvuldig is afgeplakt. Hoe los je die op ?

Als je met spaanplaatschroeven de latjes (met daarachter vilt) tegen de balken schroeft, dan creeer je koudebruggen. Loop je dan niet het risico dat die houten latjes langzaamaan van binnenuit verrotten ?

Ik was bij mijn eerste bericht vergeten te vermelden dat ik de groene gipsplaat en de cementboard ook afwerk. De cementboard is bij het douchegedeelte en dat wordt in het geheel afgewerkt met tegels. De groene gipsplaat wordt deels met tegels, deels met kalkverf. Uiteraard moet je van te voren zorg voor dragen dat door de afwerking er geen vocht bij die platen kan. Ik had juist aan cementboard gedacht, omdat ik verwachtte dat dat beter tegen vocht zou kunnen dan die groene gipsplaat, mocht er ooit, ondanks alle maatregelen toch iets mis gaan. Is cementboard dan toch niet goed ?

Die afwerking met epoxy is ook een optie. Ik had aan iets dergelijks ook gedacht, maar dan met polyester.... of is dat hetzelfde spul ? Loop je hierbij risico op scheuren ?
Herman

Bericht door Herman »

Forumlid schreef:Hallo Herman,
Als je de gipsplaat "koud" tegen de dampremmer aan brengt, dan komen er gaten door de damprem terwijl eerst alles zorgvuldig is afgeplakt. Hoe los je die op ?
Niet. Maar dat doe je ook niet als je er latten op zet. Of je nu een lat op de folie schroeft, of een gipsplaat, dat maakt niet meer uit.

Als je met spaanplaatschroeven de latjes (met daarachter vilt) tegen de balken schroeft, dan creeer je koudebruggen. Loop je dan niet het risico dat die houten latjes langzaamaan van binnenuit verrotten ?
Je schroef zit relatief aan een warme kant. Ik verwacht daar geen condens.

Ik was bij mijn eerste bericht vergeten te vermelden dat ik de groene gipsplaat en de cementboard ook afwerk. De cementboard is bij het douchegedeelte en dat wordt in het geheel afgewerkt met tegels. De groene gipsplaat wordt deels met tegels, deels met kalkverf. Uiteraard moet je van te voren zorg voor dragen dat door de afwerking er geen vocht bij die platen kan. Ik had juist aan cementboard gedacht, omdat ik verwachtte dat dat beter tegen vocht zou kunnen dan die groene gipsplaat, mocht er ooit, ondanks alle maatregelen toch iets mis gaan. Is cementboard dan toch niet goed ?
Nogal wiedes dat je die zooi afwerkt. Cementboard of groene gipsplaat, na een jaartje vocht is het allebei snot. In mijn badkamer zat een voorzetwand van cementgebonden plaat. (bij aankoop). Die was compleet versnot.
Die afwerking met epoxy is ook een optie. Ik had aan iets dergelijks ook gedacht, maar dan met polyester.... of is dat hetzelfde spul ? Loop je hierbij risico op scheuren ?
Polyester of epoxy, dat maakt voor de werking niet veel uit. Wat verschillen:

Stank: epoxy stinkt niet, polyester wel (en hoe!!! Je buren zullen het ook ruiken!)
Hechting: epoxy hecht beter op diverse materialen.
Krimp: epoxy krimpt niet, polyester wel. Zal hier geen groot probleem opleveren.
Prijs: epoxy is duurder dan polyester.

Let er wel op dat epoxy en csm (kriskrasmat) niet samen gaat, je hebt weefsel nodig. Neem anders maar contact op.
Inactief account
prilleklusser

Forumlid schreef:prilleklusser schreef:
Hallo Herman,

Niet. Maar dat doe je ook niet als je er latten op zet. Of je nu een lat op de folie schroeft, of een gipsplaat, dat maakt niet meer uit.
Als ik er latten op zet, zou ik de latten aan de zijkanten ook afplakken.
Forumlid schreef:Ik was bij mijn eerste bericht vergeten te vermelden dat ik de groene gipsplaat en de cementboard ook afwerk. De cementboard is bij het douchegedeelte en dat wordt in het geheel afgewerkt met tegels. De groene gipsplaat wordt deels met tegels, deels met kalkverf. Uiteraard moet je van te voren zorg voor dragen dat door de afwerking er geen vocht bij die platen kan. Ik had juist aan cementboard gedacht, omdat ik verwachtte dat dat beter tegen vocht zou kunnen dan die groene gipsplaat, mocht er ooit, ondanks alle maatregelen toch iets mis gaan. Is cementboard dan toch niet goed ?

Nogal wiedes dat je die zooi afwerkt. Cementboard of groene gipsplaat, na een jaartje vocht is het allebei snot. In mijn badkamer zat een voorzetwand van cementgebonden plaat. (bij aankoop). Die was compleet versnot.
Oh, misverstand, ik dacht aan je eerste antwoord dat jij dacht dat ik de cementboard niet zou afwerken:
Forumlid schreef:Cementboard bij de douche? Mijn ervaring is dat dit bij vocht verwordt tot een soort pulp. (heb er een badkamer voor moeten afbreken). Investeer liever in een zeer goed waterkerend tegelwerk.
, maar dit was ik uiteraard wel van plan, vandaar dat ik in mijn 2e reactie toelichtte dat ik het wel met tegels afwerk. Begrijp ik nu uit je 2e antwoord dat zelfs met cementboard plus tegels en waterdichte kim, waterdichte voegen, kit etc etc het cementboard tot snot verwordt ? Dus beter niet doen en een ander systeem kiezen ?

Nog een extra vraag over die latjes. Meestal gebruikt men vuren hout. Kan ik kopen bij G., maar na zagen zitten er splinters aan. Niet goed voor je damprem, en moet je aan de slag met schuren. Nu zag ik op internet grenen latten die je kant en klaar in alle maten kunt kopen en geheel gaaf. Kan grenen ook ?
Herman

Bericht door Herman »

Grenen kan ook prima. Maar een schuurpapiertje langs de zaagsnede doet ook wonderen... Bovendien, als je goede dampremmende folie hebt, kan dat heel wat hebben.

Als je alles goed afwerkt, dus goede tegellijm, goede voeg, goede kit, dan heb je in theorie geen kimband nodig, en kan je met eender welke plaat (zelfs gewone gipsplaat) de boel opbouwen.

Het probleem zit erin als het NIET goed gaat. Dan is kimband de eerste verdedigingslinie, en groene plaat de tweede.
Inactief account