Kruipruimte en laatste restjes vochtproblemen

Wasbeer

Kruipruimte en laatste restjes vochtproblemen

Bericht door Wasbeer »

Beste allemaal,

Wij hebben een kruipruimte onder ons huis (rijtjeshuis, 30-er jarenbouw) waarin in het verleden een enorm vochtprobleem heeft gespeeld. Toen we het huis kochten vier jaar geleden was dat bekend; de bouwtechnisch keurder kwam met kletsnatte knieën en mouwen uit de ruimte. Die keuring leverde ons het statement op dat (dus) de kruipruimte heel vochtig was (en dat er een ventilatiegat bij moest in de voor- of achtergevel) en dat er op één stukje houten balk (onder het toilet) blauwzwam was aangetroffen. Dit was echter zo weinig dat het advies van die keurder was het met de staalborstel te verwijderen en daarna met een schimmelwerend/dodend middel te bestrijken. Er lag ook 2 kuub puin en drie oude grespijpen (volle lengte van het huis), wat ondergrondse activiteiten nogal bemoeilijkten.

Ondertussen is er al veel gedaan aan die ruimte; het puin is weg (grespijpen niet), de oorzaak van het vochtprobleem is ontdekt en verholpen, de houten vloer is geïsoleerd (bubbeltjesreflectiefolie, overal), de ondergrondse verwarmings- en waterleidingsbuizen zijn geïsoleerd en ik het het toilet helemaal opnieuw gedaan (wás gewoon een toiletpot op een houten vloer en een behangetje rondom). Al met al is de kruipruimte momenteel gangbaar droog. (Zoals bij de andere huizen/mensen in de straat.) Het zand is op twee plaatsen na volkomen droog. Die twee natte plaatsen zijn recht onder het kruipluik (daar zit ook de wateraansluiting annex meter, welke condens aantrekt) en onder de uitbouw (keuken). Die uitbouw is niet nieuw, maar naar ik meen een jaar of twintig na de oorspronkelijke bouw er aan vast gemaakt (de hele wijk heeft dat op die manier). Enkelsteens dus sowieso kouder en natter. Onder de uitbouw bevind zich een stukje kruipruimte wat als het ware in de luwte ligt. De op zich deugdelijke luchtstroom loopt van voor naar achter door de ruimte, maar 'passeert' die soort inham.

De blauwzwam is tot op heden onbehandeld. (Dat dat misschien heel dom van me is even buiten beschouwing gelaten.) Dat komt doordat er enerzijds nog veel meer aan het huis moest gebeuren en mijn klustijd/geld dus aan andere deelprojecten is besteed en anderzijds doordat de blauwzwam leek te verdwijnen door het aanzienlijk vergunstigen van de omstandigheden in die ruimte. Het zit er dus wel, en eigenlijk bij toeval stuitte ik er weer op (ander klusje onder het huis). Nu wil ik het over gebleven (stukje) probleem aanpakken.

Ik heb twee prangende vragen:
1. Kan ik om de blauwzwam restanten weg te werken met staalborstel en mondkapje dat stukje balk alsnog te lijf gaan en daarna bestrijken met een goedje zoals hammerite (menie) of madurox (waar koop ik dat overigens)?
2. Is net zinvol om een forse ventilator (ik denk aan 40x40cm) achter in de ruimte onder de keuken te bevestigen en deze ofwel met een schakelaartje in de keuken periodiek aan en uit te zetten ofwel met een timertje dagelijks een uurtje (of wat) te laten draaien? Het idee er achter is dat de aan- en afvoer van verse droge lucht wel goed zit in de overige ruimte, en dat 'roeren' in de nis kan zorgen dat de beweging in de lucht aldaar genoeg is om daar weer op in te haken.

Ik hoop van harte dat iemand op dit overigens geweldige forum mij verder kan helpen. Ik vind namelijk op het internet van alles over preventie en over bedrijven die je te hulp willen schieten, maar net niet de antwoorden op mijn vragen...

Vriendelijke groetjes,

Jasper
Herman

Bericht door Herman »

Gedwongen ventilatie kan een goed idee zijn. Slechter wordt het er in ieder geval niet van.

De blauwzwam met een driehoekkrabber weghalen, eerst het ergste wegsteken met een plamuurmes of roeststeker. Probeer zo min mogelijk "roering" te geven. De sporen vliegen dan overal heen... leg onder de werkplek een dikke plasticfolie, en vouw deze na het wegsteken en krabben in elkaar, zodat je het als pakketje kan afvoeren, de kliko in.

Zorg voor een deugdelijk schimmeldodend middel. Dat is echt belangrijk. Je wilt niet dat het terugkomt. Daarna moet het met ventilatie en droog blijven lukken om de schimmel weg te houden.

Nog 1 vraag: Je hebt de houten vloer geisoleerd, maar heb je gecontroleerd of de vloer in de woonkamer niet voorzien is van een dampremmende laag (folie oid). In dat geval verstik je het hout, en dat kan ook weer schimmel tot gevolg hebben...
Inactief account
Wasbeer

Bericht door Wasbeer »

Dank voor de reactie Herman!

Over je vraag over de houten vloer: op de vloer ligt een parketvloertje. Tussen de eigenlijke planken en het parket zit een (kaal) kartonnetje. Het vocht uit de kruipruimte dampte daar vrolijk doorheen, waardoor ik veel last had van condens op de ramen in de woonkamer. Deze zijn (nog) enkel glas en waren elke ochtend drijfnat. Dat was ook de belangrijkste reden om dat bubbeltjes/reflectiefolie aan te brengen. Scheelde aanzienlijk overigens. Terukomend op je eigenlijke vraag: de houten vloer zit dus naar mijn idee niet opgesloten.
Herman

Bericht door Herman »

Dan zit hij idd niet opgesloten.
Inactief account
Wasbeer

Follow-up

Bericht door Wasbeer »

Ik heb vandaag de balken gedaan. Was een naar klusje; net bronchitis gehad, en dan onder de grond met zo'n stofkapje in rare bochten gewrongen krabben. Stofkapje ademt alsof je door een kussen wil ademhalen. Beetje hijgen en het is niet leuk meer. Klusje duurde overigens maar twee uurtjes, op m'n gemak.

Wel zeer tevreden over het resultaat. Oogt in ieder geval schoon en onderhouden. Ik heb de balken er omheen ook van vuil ontdaan en waar mij dat goed leek afgekrabt. Ook in een straal van anderhalve meter rondom het (voormalig) probleemgebied met schimmeldodend smeersel behandeld.

De foto's heb ik het persoonlijke fotoalbum van dit forum gezet en nu weer hier in geplakt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ventilatorkwestie en de andere kruipruimtekwesties (die niet allemaal in mijn posting vermeld zijn overigens) lopen nog. Grote tweedehands ventilatoren op 220 zijn best prijzig heb ik mogen ontdekken. Eurootje of honderd á hondervijftig mag ik er wel voor neertellen (wil ik een diameter van ca. 30 centimeter krijgen...

Groet,
Jasper
Sjaak van Dijk

Bericht door Sjaak van Dijk »

lijkt me dat 30 cm een beetje groot is, in vergelijk met de natuurlijke ventilatie die "normaal" door enkele gaten in de muur gaat (vaak zijn dit maar enkele voegen die weggelaten zijn) Bereken hiervan maar eens het oppervlakte en bedenk dan nog dat gedwongen ventilatie meer luchtverplaatsing geeft dan natuurlijke luchtverplaatsing. (en dan nog het stroomverbruik van zulke grote jongens )
Wasbeer

Bericht door Wasbeer »

Bij een ventilator van een dergelijk formaat denk ik niet aan zo'n snel draaiende tafelmodel, maar aan een langzaam draaiende 'industriele' (als ik het zo mag omschrijven). Op een tijdschakelaartje, en dan bijvoorbeeld een uurtje of twee per dag circulatie bevorderen in dat stukje van ca. 2,5 bij 1,5 bij 0,9.

Maar ik weet niet zo veel van dit soort dingen. Misschien zou het ook gemakkelijk kunnen met een ventilator met een diameter van 10 centimeter het klusje kan klaren. Wellicht nog beter wanneer ik pakweg een halve meter van de 'achterwand' van de ruimte een schotje maak over de volle breedte. Bovenin dat ventilatortje. De lucht wordt in die ruimte achter het schot geblazen waardoor deze onderlangs over de grond in tegenovergestelde richting moet ontsnappen. Gevolg: luchtstroompje. Meer dan nu (nu er niets geregeld is). Mengt zich door de beweging vanzelf met de luchtstroom die elders al wel bestaat. Toch? (Vroeg hij hoopvol...)

Als dat geen grote onzin is, kan het heel leuk met deze: Ventilatiesysteempje op Zonne-energie. Dit is ook nog wel betaalbaar en verbruikt niks...

Is dit waanzin? Of zal het wat uithalen?
Herman

Bericht door Herman »

Alles beter dan geen ventilatie. Je kan overigens ook de lucht met een buis brengen naar je gewenste beginpunt. Buis is meestal wat duurzamer dan een houten plaat.
Inactief account
PJ66

Bericht door PJ66 »

Ik zou je in ieder geval adviseren de folie die tegen de onderzijde van je vloer zit te verwijderen. Zo vraag je om vochtproblemen c.q. schimmels. Je zou het probleem ook kunnen oplossen door de bodem van je kruipruimte af te sluiten met schelpen of kunststof chips. Hiermee zorg je ervoor dat het vocht in de kruipruimte niet meer naar boven kan condenseren. Sommige leveranciers van kunststof chips stellen dat ventileren niet eens meer nodig is.
lenas

ik zou graag willen weten of je een oplossing hebt...

Bericht door lenas »

voor de blauw schimmel. Ik heb hetzelfde probleem.
Ongeveer een halve meter balk is aangetast.
Ik zoek een oplossing. Bij voorbaat dank, lenas ([verwijderd])