plastic schrootjes isoleren

choeflake

plastic schrootjes isoleren

Bericht door choeflake »

Hoi,

ik heb een bergzolder in de punt van mijn huis gemaakt. Nu wil ik de schuine wanden betimmeren met plastic schrootjes.
Ik ga voor plastic omdat dit vrijwel niet werkt, bij hout krijg je kieren waar weer stof ed doorheen komen. Gips vind ik een teveel gedoe en niet handig bij eventuele lekkage.

Ik timmer het plastic direct tegen het dak aan, dus tegen het dakbeschot (dit zijn ook schroten) waar de pannen weer op liggen.
Daar zit nergens isolatie. Dus het dakbeschot kan goed ventileren aan de andere kant van de plastic schrootjes.

Nu is mijn vraag, heeft het zin om tussen het dakbeschot en de plastic schroten isolatie aan te brengen?

Het nadeel lijkt mij dat het tussen de isolatie en de schroten kan gaan schimmelen.

Verder wil ik de zolder goed ventileren, heeft het dan nog wel nut om te isoleren, is het niet beter om de vloer van de zolder wat beter te isoleren zodat de kamers eronder geen warmte omhoog verliezen?
RvdB

Bericht door RvdB »

De meeste warmte gaat door je dak naar buiten, dus isoleren is altijd aan te raden. Als je aan de binnenzijde een regelwerk maakt waartussen je spijkerflens dekens van rockwool of isover plaatst dan heb je een totaal oplossing: het dak is geïsoleerd en de benodigde dampdichtte folie zit in de spijkerflens deken.
Je keuze voor plastic schrootjes (bestaan die dan nog ?? :D :wink: ) begrijp ik niet helemaal. Als je houten schrootjes zou nemen dan komen er echt geen grotere kieren dan bij kunststof. het werken wordt namelijk opgevangen door de tand en groef. De speling is hierin voldoende om geen kieren te laten ontstaan. Daarnaast is kunststof statisch en zal dus stof aantrekken.
Wat bedoel je met goed ventileren je zolder is toch niet vochtig? In principe is een raam op een kier of een ventilatierooster voldoende om je zolder te ventileren ook na het isoleren.
choeflake

Bericht door choeflake »

Bedankt voor je reactie.

Als eerste het gaat om een bergzoldertje van 1,5m hoog. Ramen zitter er dus ook niet in. Mijn plan is om aan twee kanten een roostertje te maken.
Verder heb ik nog een berg glaswol liggen. Nu dacht ik als ik nou balkjes van 4x4cm tegen het dabeschot aantimmer, dan het glaswol (zonder dampwerende folie, werkt lastig en zou met die schroten niet nodig zijn) ertussen doe. Daarover de schroten. Er zit dan nergens een luchtspauw tussen, kan dat kwaat? Het dakbeschot is niet geisoleerd aan de buitenkant (en zo lek als een mandje).

Als ik kijk naar het huidige dakbeschot, dan zitten daar flinke kieren in... Ligt misschien aan het houtsoort? (het is mes en groef)
Statisch en stof aantrekken valt wel mee. Mijn ouders hebben het ook op zolder (al jaren), ze waren er wel bang voor dat je dat zou krijgen, maar niks ervan. Het is overigens nog vol op te krijgen. De prijs valt ook wel mee, dus daarom zou ik voor plastic gaan.
RvdB

Bericht door RvdB »

let op! dampwerende folie is altijd nodig!!!
het gaat erom dat de warmte die nog door de isolatie komt kan condenseren tegen het koude dakbeschot. Er komt dus vocht tussen je isolatie en dakbeschot. doordat er geen ventilerende luchtspouw is kan het vocht vervolgens niet weg. Plastic schrootjes zijn geen dampremmer!!! Gebruik je geen folie dan zal je dakbeschot binnen een jaar vol schimmel staan en langzaam wegrotten.

Je ouders hebben blijkbaar goede ervaring daar zou ik dan op af gaan en voor de kunststof schrootjes kiezen, maar breng hoe dan ook een dampremmer aan!!.
choeflake

Bericht door choeflake »

Forumlid schreef:let op! dampwerende folie is altijd nodig!!!
het gaat erom dat de warmte die nog door de isolatie komt kan condenseren tegen het koude dakbeschot. Er komt dus vocht tussen je isolatie en dakbeschot. doordat er geen ventilerende luchtspouw is kan het vocht vervolgens niet weg. Plastic schrootjes zijn geen dampremmer!!! Gebruik je geen folie dan zal je dakbeschot binnen een jaar vol schimmel staan en langzaam wegrotten.
Ok, dus kieren in het dakbeschot zijn niet voldoende?