MIjn dochter woont in een souterainwoning.
Souterain bestaat uit 3 sl.kamers - badkamer - gangetje waarin alle deuren uitkomen en een ruimte waarin o.a wasmachine. Laatste ruimte heeft geen raam.
Er is geen CV in huis alleen boven een gashaard.
Van de hele ruimte is de vloer betegeld en de plafonds en muren van gipsplaten op de tussenwanden na die zijn van ...........?
In de 3 slaapkamers zit behang op de muren de badkamer is helemaal betegeld en in het gangetje zitten alleen gipsplaten gesausd.
Het probleem is dat het er zo vochtig is dat er plekken op het behang zitten en op sommige plaatsen zelfs zwarte plekken van de schimmel.
Als je naar beneden gaat ruik je het vocht en de schimmel al want de lucht zit aan de wanden en aan de vloerbedekking van de trap (wat we er nu ook af gaan halen)
De huisbaas heeft jaren terug de buitenmuur aan de achterkant (ondergronds) behandeld en die doet er verder niets aan.
Volgens hem is het een ventilatie probleem, maar als het niet regent staat er altijd iets open, behalve s'nachts.
Ikzelf denk aan condensvocht omdat het wasgoed in het gangetje te drogen hangt en het uitademen tijdens het slapen.
We gaan nu het behang er maar weer afhalen maar is er iets waar we de muren eerst mee kunnen behandelen voordat er nieuw behang opgaat?
Ik heb iets gelezen over Anti-Condensatie en over Binnenmuur Droog.
En het buitenwandje? is waterkeringsfolie een optie?
We weten het niet meer.
Maar ik maak me bezorgd om de gezondheid van m'n dochter en kleinkinderen waarvan er 2 astmatish zijn.
Wie weet er een oplossing?
Met vriendelijke groet Daisy.
VOCHT EN SCHIMMEL
- Herman
Als het zo is als je beschrijft, dan is de astma van de kinderen geen groot wonder.
Belangrijkste bij vocht en schimmelproblemen is het wegnemen van de oorzaak. Het drogen van de was kan een behoorlijk aandeel in de problemen hebben. Verder dient de ventilatie verbeterd te worden. Probeer juist 's-nachts te ventileren. In de nacht is de lucht vaak wat droger. Zelf heb ik al mijn ramen voorzien van ventilatieroosters. (ik heb veel glas in mijn huis vervangen door dubbel glas, en mijn buurman heeft een rooster-fabriekje. Was dus erg makkelijk. En ik ben er elke dag blij mee.)
Helaas is het ventileren van een souterrain een behoorlijke opgave. Als je aan de dichte kant geen ventilatiemogelijkheid hebt, dan is het al snel vochtig, vanwege te weinig luchtcirculatie. Laat ook zoveel mogelijk alle deuren open staan.
-------------------
Heel voorzichtig opper ik de suggestie om met astmatische kinderen proberen te verhuizen uit een gasverwarmd slecht geventileerd souterrain naar een bovengrondse woning met CV. Dit zal in de gezondheid van de kinderen echt enorm schelen.
Kennissen van me zijn van (vochtig, lekke dijk) Ammerstol verhuisd naar Nijverdal, puur omwille van de gezondheid van 3 astmatische kinderen. Resultaat: De medicijnen kunnen de deur uit...
Belangrijkste bij vocht en schimmelproblemen is het wegnemen van de oorzaak. Het drogen van de was kan een behoorlijk aandeel in de problemen hebben. Verder dient de ventilatie verbeterd te worden. Probeer juist 's-nachts te ventileren. In de nacht is de lucht vaak wat droger. Zelf heb ik al mijn ramen voorzien van ventilatieroosters. (ik heb veel glas in mijn huis vervangen door dubbel glas, en mijn buurman heeft een rooster-fabriekje. Was dus erg makkelijk. En ik ben er elke dag blij mee.)
Helaas is het ventileren van een souterrain een behoorlijke opgave. Als je aan de dichte kant geen ventilatiemogelijkheid hebt, dan is het al snel vochtig, vanwege te weinig luchtcirculatie. Laat ook zoveel mogelijk alle deuren open staan.
-------------------
Heel voorzichtig opper ik de suggestie om met astmatische kinderen proberen te verhuizen uit een gasverwarmd slecht geventileerd souterrain naar een bovengrondse woning met CV. Dit zal in de gezondheid van de kinderen echt enorm schelen.
Kennissen van me zijn van (vochtig, lekke dijk) Ammerstol verhuisd naar Nijverdal, puur omwille van de gezondheid van 3 astmatische kinderen. Resultaat: De medicijnen kunnen de deur uit...
Inactief account
- Daisy
Hallo Herman, bedankt voor je reaktie.
Verhuizen gaat niet zo makkelijk want de huurhuizen liggen hier niet voor het oprapen dus we zullen het toch in de oplossingen moeten vinden.
Ik ga eens informeren naar een raampje met een rooster erin en misschien helpt een uitsparing in de deur bovenaan de trap voor een betere circulatie?
Ja dat wasgoed drogen is volgens mij ook de grootste boosdoener.
Zou een condensdroger (zonder slang) ook vocht afgeven?
Ik heb nu een blik Anticondens van Aquaplan gehaald en het plan was om daaroverheen dik vinyl te plakken tegen de buitenmuur.
En de gipsplaten in het gangetje wilde ik ook insmeren met Anticondens.
Wat denk jij hiervan? of raadt je me iets anders aan voor de muren.
Verhuizen gaat niet zo makkelijk want de huurhuizen liggen hier niet voor het oprapen dus we zullen het toch in de oplossingen moeten vinden.
Ik ga eens informeren naar een raampje met een rooster erin en misschien helpt een uitsparing in de deur bovenaan de trap voor een betere circulatie?
Ja dat wasgoed drogen is volgens mij ook de grootste boosdoener.
Zou een condensdroger (zonder slang) ook vocht afgeven?
Ik heb nu een blik Anticondens van Aquaplan gehaald en het plan was om daaroverheen dik vinyl te plakken tegen de buitenmuur.
En de gipsplaten in het gangetje wilde ik ook insmeren met Anticondens.
Wat denk jij hiervan? of raadt je me iets anders aan voor de muren.
- Herman
Probeer idd een betere circulatie van de lucht te krijgen. Roostertjes in de ramen scheelt in mijn geval: Je kan het raam dichtlaten (inbraak) en toch ventileren.
Een condensdroger levert idd minder vocht op. Kost echter wel geld om hem te laten draaien. Maar ja, astma is ook een dure hobby...
Hier in Gouda is het inschrijven tot je een keer mazzel hebt. Kan een tijd duren, maar eens heb je geluk.
Over de anticondens: Ik ken het spul niet. Ik zou wel sowieso op de muren schimmelwerende latex zetten, ipv behang.
Een condensdroger levert idd minder vocht op. Kost echter wel geld om hem te laten draaien. Maar ja, astma is ook een dure hobby...
Hier in Gouda is het inschrijven tot je een keer mazzel hebt. Kan een tijd duren, maar eens heb je geluk.
Over de anticondens: Ik ken het spul niet. Ik zou wel sowieso op de muren schimmelwerende latex zetten, ipv behang.
Inactief account