hallo allemaal
wij gaan zo goed als zeker een oude boerderij kopen en al een beetje aan het rondkijken wat wij willen met de verbouwing zo
maar nu al een vraag wat betreft het isoleren
gaat van binnenuit gebeuren (buiten kant is nog netjes en van binnen groot zat )))
lees heel veel over voorzetwanden en de daarbij behoorende folie's en isolatie
maar als je nieuwe huizen gebouwd ziet worden zien wij eerst de binnenmuren dan isolatie en dan de buitenmuren
geen folie?
dus is de vraag
beter met ytong gipsblokken een binnenmuur bouwen en isolatie aan die ankers vast?
alvast bedankt
gr lisette en gertje
welke muur en isolatie?
- RvdB
Re: welke muur en isolatie?
Het al dan niet platsen van een dampremmende folie heeft te maken met het type constructie. Bij een moderne woning wordt een binnenmuur van 10cm geplaats die geacht wordt dampdicht te zijn. Bij houtskelet wanden (voorzetwanden) is dit niet het geval. Ook bij nieuwbouw van houtskeletbouw woningen zul je daarom een dampdichtte folie aan de binnenzijde vinden voordat er gipsplaat of iets dergelijks overheen gaat.
Ik zou als ik jullie was eens kijken naar multipor. Dit is een soort van cellenbeton die rechtstreeks tegen de muren gelijmd kan worden om vervolgens te stucen. Geen folies nodig.
Ik zou als ik jullie was eens kijken naar multipor. Dit is een soort van cellenbeton die rechtstreeks tegen de muren gelijmd kan worden om vervolgens te stucen. Geen folies nodig.
- laagvliegertje
hallo r
weer wat geleerd
dank je
heb ook gekeken bij multipor,volgens ons geweldig spul maar best prijzig
ook verder gelezen hier en daar en heel wat op gestoken
zal de overderacht rond de vakantie zijn dus hebben nog ff om over na tedenken
weer wat geleerd
dank je
heb ook gekeken bij multipor,volgens ons geweldig spul maar best prijzig
ook verder gelezen hier en daar en heel wat op gestoken
zal de overderacht rond de vakantie zijn dus hebben nog ff om over na tedenken
- Herman
Ik zou om diverse redenen gewoon gebruik maken van voorzetwanden van metalstud, houtplaat en gips.
Metalstud boven en onder vastschroeven met tochtband eronder.
Leidingwerk (elektra, Cai, telefoon, leidingen voor homecinema, CV, etc etc etc) kan je allemaal tegen de buitenmuur schroeven.
Metalstud staanders plaatsen (60 hoh)
Isolatie tussen de metalstud (rockwool, rockpanel)
Folie aanbrengen
Houtplaat 12mm tegen metalstud schroeven (geeft de muur meer massa, dus betere geluidsisolatie, en je kan er nog eens een schroef indraaien voor een schilderijtje)
9 of 12mm gipsplaat tegen de metalstud schroeven
Afstucen of enkel de naden afwerken. Voordeel van de 12mm platen is dat deze een verdieping hebben om een versterkingsvezeltje in op te nemen, waardoor je de naden vrijwel gegarandeerd niet meer terugziet. Overigens moet je de naden, als je niet stuct, wel 3 keer vullen en vlakschuren. Dat spul krimpt enorm.
Waarom deze methode:
-goede isolatie tegen geringe wanddikte
-goed dhz uit te voeren
-weinig gewicht, dus geen gelazer met draagvermogen vloer
-alle bestanddelen zijn goed te tillen
-schiet lekker op.
-leidingwerk goed weg te werken
-radiatoren kan je eventueel in "nissen" zetten, waardoor ze minder naar voren komen. (is iets meer werk mbt metalstud, maar het loont de moeite)
Wil je gipsplaat gaan behangen, verf de plaat dan eerst 2 keer met verdunde latex. Zodra je het behang weer moet verwijderen, zal je me dankbaar zijn.
Maar er zijn natuurlijk ook andere methoden die ook goed werken. Voor tussenwanden ben ik wel gecharmeerd van Spanel (gipsplaten met een kern van karton)
Metalstud boven en onder vastschroeven met tochtband eronder.
Leidingwerk (elektra, Cai, telefoon, leidingen voor homecinema, CV, etc etc etc) kan je allemaal tegen de buitenmuur schroeven.
Metalstud staanders plaatsen (60 hoh)
Isolatie tussen de metalstud (rockwool, rockpanel)
Folie aanbrengen
Houtplaat 12mm tegen metalstud schroeven (geeft de muur meer massa, dus betere geluidsisolatie, en je kan er nog eens een schroef indraaien voor een schilderijtje)
9 of 12mm gipsplaat tegen de metalstud schroeven
Afstucen of enkel de naden afwerken. Voordeel van de 12mm platen is dat deze een verdieping hebben om een versterkingsvezeltje in op te nemen, waardoor je de naden vrijwel gegarandeerd niet meer terugziet. Overigens moet je de naden, als je niet stuct, wel 3 keer vullen en vlakschuren. Dat spul krimpt enorm.
Waarom deze methode:
-goede isolatie tegen geringe wanddikte
-goed dhz uit te voeren
-weinig gewicht, dus geen gelazer met draagvermogen vloer
-alle bestanddelen zijn goed te tillen
-schiet lekker op.
-leidingwerk goed weg te werken
-radiatoren kan je eventueel in "nissen" zetten, waardoor ze minder naar voren komen. (is iets meer werk mbt metalstud, maar het loont de moeite)
Wil je gipsplaat gaan behangen, verf de plaat dan eerst 2 keer met verdunde latex. Zodra je het behang weer moet verwijderen, zal je me dankbaar zijn.
Maar er zijn natuurlijk ook andere methoden die ook goed werken. Voor tussenwanden ben ik wel gecharmeerd van Spanel (gipsplaten met een kern van karton)
Inactief account