kelder als fundering door opwaartse druk

Plaats reactie
houtzoeker

kelder als fundering door opwaartse druk

Bericht door houtzoeker » do feb 16, 2006 12:04 am

Ik woon in Zeeland op kleigrond. In de buurt zijn her- en der stenen aanbouwtjes gemaakt zonder te heien. Hier en daar geeft dat toch problemen. Omdat ik een aanbouw wil realiseren die niet gaat zakken én omdat ik graag een droge kelder wil dacht ik dat ik mogelijk twee vliegen in één klap kan slaan. Min idee is als volgt: Ik laat een pre-fab kelder plaatsen naast de woning. Deze laat ik vol water lopen zodat hij stevig op z'n plek blijft liggen. Daarna ga ik de aanbouw boven de kelder bouwen. De vloer van beton overlapt de kelder want de kelder is kleiner dan de aanbouw. Als de verbouwing vordert pomp ik water uit de kelder zodat het gewicht ongeveer gelijk blijft. Als de aanbouw klaar is pomp ik de kelder leeg. Omdat de kelder, door de opwaartse druk van het grondwater, funtioneerd als een drijflichaam wordt het niet meer mogelijk dat er verzakking optreed. Bij woonboten werkt het in ieder geval.

Heeft dit plan enig realiteitsgehalte?

Michel
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Bericht door Michel » do feb 16, 2006 7:16 am

Kan zeker. Alleen is het allemaal afhankelijk van het gewicht van het huis, draagvlak van de kelder, grondwaterstand. Ik zou dit met een constructeur bespreken. Die kan dan een berkening maken.

annemarie
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Re: kelder als fundering door opwaartse druk

Bericht door annemarie » zo jan 24, 2010 5:13 am

goede morgen,

al zoekend naar info kwam ik de vraag tegen, kelder als fundering. heb je dit kunnen realisere? Ben bezig met het maken van plannen om in almere op de voormalige zuiderzee bodem een huis te (laten) bouwen, een kelder is een geweldige ruimte winst.
hoor graag hoe het is afgelopen.
Vriendelijke groet, Annemarie

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Re: kelder als fundering door opwaartse druk

Bericht door Herman » zo jan 24, 2010 4:15 pm

Persoonlijk zou ik er wat palen onder zetten. Dat je huis niet verzakt is 1, dat het recht blijft staan is 2...

Een woonboot werd ook aangehaald, en die liggen ook niet allemaal zuiver recht. Sommige hebben tanks in de bak om de boot te kunnen trimmen.
Inactief account

Plaats reactie