Kelder in bestaande "kruipkelder"

Plaats reactie
Johan
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Kelder in bestaande "kruipkelder"

Bericht door Johan » za dec 30, 2006 11:17 am

Hallo,

We verbouwen een huis van 1920. Onder de huidige bureauruimte is momenteel een "kruipkelder" van ongeveer 1m20 hoog. De vloer van deze kelder was vroeger de vloer van een stal. Latere eigenaars hebben iets hoger dan grondniveau balken aangebracht (1m20 boven deze vloer) en dit werd de bureau. Ik zou nu in het midden van deze kruipkelder een sleuf willen uitgraven, zodat ik recht kan staan en op het bestaande vloernieuveau stapelruimte creëren. Deze sleuf zou met 1 meter breedte zeker voldoende groot zijn. Ik blijf zo ver mogelijk weg van de buitenmuren. De ruimte is ongeveer 4,5 op 5 meter groot.

Hoe begin ik hieraan?

Manus
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Manus » ma jan 01, 2007 11:49 pm

Om te beginnen zou je moeten informeren wat het grondwaterpeil is.
Als het grondwater diep zit en je zit op zandgrond, dan lijkt het mij een eenvoudig klusje. Als het grondwater hoog staat moet je bemalen komt er wel wat meer bij kijken (ook om je geul waterdicht te krijgen)
Ook zou ik de bouwtekeningen van de woning opvragen zodat je weet hoe de fundering zit.
De vloer open zagen en grond afgraven is niet zo'n kunst.
Als je op zand zit is het wel handig om het zand flink nat te maken (paar uur de tuinslang erin) dan kun je de zijkanten mooi scherp afsteken zonder dat het gaat lopen.

Plaats reactie