"kelder" in de achtertuin

Plaats reactie
Freek

"kelder" in de achtertuin

Bericht door Freek » di jan 24, 2006 9:36 pm

Ik wil in mijn achtertuin een kelder aanleggen (dus onder de grond) van ruwweg 5x8 meter. Hierbij denk ik aan het volgende: vanuit de bijkeuken (geen dragende muur o.i.d.) wordt er een nieuwe deur gemaakt en een trap omlaag naar die nieuwe kelderruimte in mijn achtertuin. De ruimte bevind zich compleet onder de grond en heeft dus uiteraard geen ramen. Wel moet er een ventilatiemogelijkheid zijn, maar dat kan gewoon via een passief ventilatiekanaal. De ruimte kan gewoon met prefab betonplaten gemaakt worden, en hoeft verder niet afgewerkt te worden. Natuurlijk moet alle aarde afgevoerd worden, maar verder zijn er geen speciale eisen.

Vraag: kan iemand afschatten wat zoiets ruwweg zou kosten?

Michel
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Bericht door Michel » wo jan 25, 2006 7:41 am

Belangrijke vraag.

grondwaterstand. Ook bij natte periode?
huidige fundering (ivm afsvhuiving)?
toegankelijk met machine?
soort grond?

Freek

Bericht door Freek » wo jan 25, 2006 5:45 pm

Het is ten zuiden van Eindhoven, dus volgens mij een flinke laag zand voordat je op het grondwaterniveau komt. Je kunt er met machines komen zonder veel problemen. De huidige fundering weet ik niet, maar ik denk dat er wel heipalen in de grond zullen zitten.

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » wo jan 25, 2006 6:04 pm

Zoiets zou ik ook wel willen, maar het hoogheemraadschap vindt het vast niet goed als ik de helft van de dijk afgraaf...

Denk wel goed na over de afdichting van de naden tussen de betonplaten. Opkomend grondwater kan behoorlijk krachtig zijn...

Freek

Bericht door Freek » za jan 28, 2006 9:00 pm

Niemand die een ruw idee heeft wat zoiets zou kosten? 10.000 euro? 20.000 euro? 50.000 euro? Ik heb werkelijk geen idee....

houtzoeker

pre-fab

Bericht door houtzoeker » do feb 16, 2006 12:09 am

Er zijn in België leveranciers van waterdichte pre-fab kelders. Die zijn gegarandeerd waterdicht.

Ewald

Kelder

Bericht door Ewald » vr mar 03, 2006 10:39 pm

Bij MBS is de prijs +/- 23000 ex btw voor alleen de kelder!

marcelvw65
verbouwer
verbouwer

Bericht door marcelvw65 » ma jun 05, 2006 5:54 pm

Wij zijn ook met de aanleg van een kelder bezig. Onze architect komt met de prefab-kelder oplossing. In ons voorbeeld: 480 x 320, komt dit op zo´n € 10.000 - 15.000...zeker de moeite waard om eens te bekijken. Kijk ook eens op www. sterkbetonkelders.nl.

julien
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
Contacteer:

Bericht door julien » ma jun 05, 2006 10:32 pm

Ter vergelijking kan je eens contact opnenem met:
http://www.kruisbeton.be/

Plaats reactie