kelder uitgraven

eric2008
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

kelder uitgraven

Bericht door eric2008 » di aug 26, 2008 10:57 am

Hallo,

Ik was benieuwd naar jullie adviezen omtrent onze uitgraving van een kelder/kamer in ons huis. Ons huis dateerd van 1905 en is een dijkwoning, dus gebouwd op de oude klei van de dijk. Nu is het zo dat in 1978 bijna het hele onderhuis is uitgegraven om een normale stahoogte te krijgen en voorzien van een betonnen vloer. Bijna zeg ik, want dus alleen een achterste kamer, welke wij maar kelder noemen voor het gemak zit nu nog zo'n 25 centimeter boven de niveau van de andere vloer. Wij zijn nu dus bezig om die ruimte leefbaar te maken, door de muren waterdicht te maken (vnl. regeninslag) en de vloer te verlagen, zodat je er makkelijk kunt lopen.
Echter zoals ik al het is een dijkhuis, de fundering staat op de dijk. Ik heb al voorzichtig gekeken hoe diep de fundering aan de zijkanten van het huis de grond lopen. Ik verwacht namelijk dat, wil ik de vloer uitgraven ik op de onderste fundering van de muur uitkom. Nu lees ik hier vaak genoeg om daar niet aan te komen, maar heeft iemand hier ervaring mee, ook gezien het feit dat het huis al een eeuw op dezelfde plek staat en haar fundering staat als een huis...? Wij willen graag deze ruimte opknappen daar het ons een extra 25m2 oplevert.

groeten,

eric

Plaats reactie