Kruipruimte/kelder onder bestaande vloer

Plaats reactie
rolf
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Kruipruimte/kelder onder bestaande vloer

Bericht door rolf » do nov 15, 2007 11:03 pm

Hi,

Wij hebben een 2 onder 1 kap uit 1917 die in de lengte doormidden is gedeeld.
De oppervlakte schat ik op zp zon 15x4,5m.

Nu ligt er een betonnenvloer (volgens mij) direkt op op zand gestort en zit er halverwege een kelder van 2x4m.

Nu is onze vloer redelijk koud en is ons huis redelijk vochtig.
Dit komt volgens mij door de slechte vloerisolatie.

Een mogelijke oplossing is volgens mij er een kruipruimte onder graven en en van onder isoleren. Als ik dit doe, waar moet ik rekening mee houden qua constructie (vloerdikte? stutten?)

Stel dat ik het hele huis wil onderkelderen achteraf? Wat voor prijskaartje moet ik denken. Het kan gemetseld worden, aangezien het grondwater diep zit hier.

Thanx,
Rolf

Sylvester
klusser
klusser
Contacteer:

Re: Kruipruimte/kelder onder bestaande vloer

Bericht door Sylvester » do nov 15, 2007 11:15 pm

de huidige vloer is niet geschikt voor overspanningen....
en een kelder eronder bouwen brengt veel risico met zich mee, doordat de fundering dus dieper aangelegd moet worden terwijl de huidge constructie niet mag bezwijken.

Wij thuis hebben ook een te vochtige vloer gehad, en hebben de vloer op zandbed eruitgesloopt, dieper uitgegraven, folie + EPS isolatieplaten gelegd op geel/wit zand, en daaroverheen een nieuwe betonvloer met een afwerkvloer erop.
Dit werkt gewoon goed.
www.bouwkunde.tk
Het forum voor en door bouwkundigen!

rolf
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Bericht door rolf » zo nov 18, 2007 11:45 am

Bedankt voor je antwoord!

Je zegt dat de vloer niet geschikt is voor overspanning, maar onder een klein gedeelte zit al een kelder over de volle breedte (4m x 2m).
Hoe zit dat dan? Het is een gemetselde kelder en het plafond van de kelder is volgens mij gewoon de betonnen vloer. Er zit zelfs nog een dichtgestort gat van waar de trap vroeger zat.

Ik had het idee om die kelder verder uit breiden naar de voorkant van het huis (en zo een ruimte van 4x6m maken, voor een studeerkamer oid.

Naar de achterkant van het huis (ongeveer 7m) wou ik een kruipruimte hebben onder de vloer ivm isolatie en vocht, zonder de fundering uit te diepen, maar wel eventueel extra stutten in heb midden.

De vloer wou ik er eigenlijk niet uitbreken, aangezien er nog redelijk recent parket op ligt door het hele huis.

Plaats reactie