Afkitten - wat doe ik fout??

Kozijnen, ramen, deuren, schuifpui, beglazing
Lau

Afkitten - wat doe ik fout??

Bericht door Lau »

Hallo medeklussers :)

Gisteren heb ik een nieuwe ruit geplaatst in mijn schuurdeur. Geen probleem, maar nu het afkitten :-(

Hier ben ik met mn badkamer ook al de fout ingegaan met lelijke kit randen tot gevolg. Ook met genoemde ruit ging het mis en heb ik inmiddels alles weer verwijderd.

De ruit betreft een stuk vertroebeld draadglas, een oneffen oppervlak dus. Wanneer ik kit in de naad heb gespoten en deze met een natte vinger nastrijk smeert de kit zich helemaal uit over de glaslatten en ruit.

Heb ik teveel kit aangebracht, kan ik beter een afgerond stukje gereedschap gebruiken ipv de natte vinger?? Het werk moet vooralsnog gebeuren en liefst netjes, maar gezien de mislukkingen zit ik er niet bepaald om te juichen :-/

Ieder advies is welkom, bij voorbaat dank!

groet,

Lau.
Herman

Bericht door Herman »

Haal bij de bouwmarkt een setje hard-plastic plaatjes, speciaal om kit af te strijken. Ik bedoel niet de rubberen "kitvinger" maar een setje plaatjes, (3 stuks geloof ik) met verschillende hoekjes en afrondingen.

De kit aanbrengen, beetje zeepwater erop spuiten (plantenspuit) en het plaatje met de gewenste afwerking erlangs halen.

Op deze manier ben zelfs ik van een "kitkluns" een "kitkoning" geworden...
Inactief account
cabrio125

zeepwater opspuiten

Bericht door cabrio125 »

bij veel kit soorten mag je geen zeepwater meer gebruiken staat meestal wel op de tube vermeld .er staat meestal wel op wat je wel mag gebruiken

tip; gebruik je wel zeep water ,dus water met veel afwas middel neem dan geen citroen ,droogt de kit sneller op (sneller vliesvorming) daardoor kun je de kitnaad niet mooi vlak krijgen
Sjaak van Dijk

Bericht door Sjaak van Dijk »

als je een ruw vlak hebt als ondergrond, valt het niet mee om kit weg te halen. De kunst is om de juiste hoeveelheid kit in de hoek te zetten en dan idd met een bakje met zeepwater, waarin je steeds je vinger kunt dopen, de kit vlak te strijken.

Voor gladdere oppervlakten heb ik een soort kitschepje, waarmee je de overtollige kit weg kunt halen. Dit gaat overigens ook met een schuin afgesneden electriciteitspijp. Ook hierna strijk ik de kitnaad na met een "natte zeepvinger".
Lau

Bericht door Lau »

Bedankt voor alle tips!

Vandaag met het mooie weer heb het kitwerk afgemaakt. De binnenkant is enigzins rommelig gebleven, buitenkant is dankzij geduld, netjes afplakken en een natte sopvinger zo goed als perfect strak geworden.

Wel belangrijk heb ik gemerkt is het teveel aan kit goed uitstrijken/wegnemen en afplaktape niet te dicht op de glaslatten te plakken, daar anders opstaande randen na het verwijderen vd tape ontstaan.

Mooi dat ik nog een kitklusje in de keuken te doen heb als vinger oefening :-)
Sjaak van Dijk

Bericht door Sjaak van Dijk »

veel oefenen, je wordt er steeds handiger in :D