Beits overschilderen?

Kozijnen, ramen, deuren, schuifpui, beglazing
Rijkaart

Beits overschilderen?

Bericht door Rijkaart »

Ik heb al wat afgezocht maar niet een sluitend antwoord kunnen vinden.

Ik heb een hardhouten kozijn. Altijd goed onderhouden door de vorige bewonders. Altijd in de beits gezet. Nu wil ik eea overschilderen met verf. Kan dit zomaar? De beitslaag zit muurvast.

En als dit kan; Ik ga van bruin naar een blauw/witte schakering. Dan eerst de bruine laag gronden?
Herman

Re: Beits overschilderen?

Bericht door Herman »

Beits kan perfect overschilderd worden zonder af te bijten maar wel op voorwaarde dat er geen boenwas of dergelijke over aangebracht is. Ook gaan we ervan uit dat de huidige beits nog in goede staat verkeert.
Volgende werkwijze wordt aangeraden:
- de sierluiken afwassen/ontvetten met ammoniakwater en laten drogen
- opschuren met schuurpapier korrel P150 - P180 en ontstoffen
- de eindlagen aanbrengen in de gekozen kleur
Inactief account
Rijkaart

Bericht door Rijkaart »

Je bent geweldig. Ik hoopte al op dit antwoord. Scheelt een beetje werk aan krabben en dergelijke!
Rijkaart

Bericht door Rijkaart »

Trouwens op een concurrerend forum adviseerde De Schilder alles volledig weg te halen, twee lagen primer, en dan een laklaag... Dit omdat er ander werking tussen biets en lak ontstaat en dan krijg je schilfers... Ik ga eerst dit wel doen en anders haal ik volgend jaar alles wel eraf. (ben namelijk al 2 dagen bezig geweest allen met het deurkozijn. De gehele voorgevel zou dan nog 2 weken gaan duren.)
Herman

Bericht door Herman »

Als je alles weg wilt hebben, zou ik dat als volgt doen:

zorg voor een flinke hoeveelheid krabbers. Slijp deze allemaal scherp, en iets rond.

fohn de beits goed warm, en krab deze weg. Als de krabber bot begint te worden, omdraaien. Na 3 keer wegleggen, en een nieuwe pakken. Op deze manier heb je e.e.a. zo kaal.

Vervolgens schuren om de laatste restjes weg te krijgen, dan een primer en laklaag aanbrengen.

Maar ik zou het eerst even proberen zonder kaalhalen. Zolang het niet bladdert, bladdert het niet...
Inactief account
Herman

Bericht door Herman »

waarom gebruik je overigens geen blauwe en witte beits?
Inactief account
Rijkaart

Bericht door Rijkaart »

Ik heb besloten eea helemaal kaal te halen. Hoewel de boel beneden nog wel goed vast zit was boven dat dus niet het geval. Zonder problemen kwam het eraf zetten. Nu gronden en aflakken.

Witte beits over bruin heen? Dat lukte me aan de achterzijde al niet met verf. Afijn, dit kaalhalen kost me een dag extra maar dan heb je ook wat....

Nu schijnt t zo te zijn dat je voor hardhout speciale grondverf moet gebruiken. Klopt dit?
Herman

Bericht door Herman »

Geen idee of er speciale grondverf voor hardhout is. Ik zou wel de maximale verdunning aanhouden, en het hout eerst goed schuren.
Inactief account
hansfinger

Bericht door hansfinger »

beste herman,
het heeft er mee te maken hoe lang de beits er op zit ,de reden ie dat beits vettig is en daar door geen goede ondergrond is voor normale verf, als hij lang erop zit en uitgedroogd is kan je na goed reinigen met een verfrinser en schuren( korrel 150) de 1e laag aanbrengen maar altijd eerst een goede grondverf/primer gebruiken.is de beits laag nog niet uitgehard dan zou ik hem verwijderen met hete lucht dit is niet zo'n klus als het lijkt. veel succes
Herman

Bericht door Herman »

Ik denk dat je beter Rijkaart succes kan wensen. Ik heb nu aluminium kozijnen...

Die ik trouwens wel ga vervangen....
Inactief account