(binenn)deurkozijn vervangen door hoger type: stutten?

Kozijnen, ramen, deuren, schuifpui, beglazing
evduijn

(binenn)deurkozijn vervangen door hoger type: stutten?

Bericht door evduijn »

Hallo

mag ik ervan uitgaan dat binnendeurkozijnen normaal gesproken nooit dragend zijn?
Ik moet in een oud huis de deurkozijnen (van ca. 190m) vervangen door kozijnen van min. 2.11m.
Ik wil de kozijnstijlen aan weerszijden schuin inzagen en ze verwijderen, echter, ik vroeg me af of ik de partij stenen boven het kozijn nog moet stutten oid.
Ik moet deze aktie uitvoeren in zowel dragende als niet dragende muren

Verder heb ik nog een vraag: ook moet ik in een niet-dragende stenen muur een uitsparing slijpen voor een deurkozijn. Hoe stut ik de stenen boven het ontstane gat? Of is dat doorgaans niet nodig omdat de stenen versprongen gemetseld zijn en elkaar genoeg stevigheid geven om niet in te storten todat het kozijn geplaatst is?

Graag tips!!

Alvast hartelijk dank
Erik
julien

Bericht door julien »

Ik zou er toch op zijn minst een stalton balkje in steken hoor. Zomaar vertrouwen op de stenen vind ik wat te veel van het goede.
Herman

Bericht door Herman »

In het algemeen gebeurt er niets. De overspanning is slechts klein. soms wil er wel een steen los zitten, maar niets wat een beetje cement niet oplost.
Inactief account
evduijn

Bericht door evduijn »

Julien, Herman

bedankt voor snelle reaktie;
ik dacht weg te komen zonder latei puur omdat het huis (anno 1900) nu boven de binnendeuren (althans, in ieder geval de deur die ik bekeken heb en die overigens niet in een draagmuur zit) geen rollaag heeft zitten
Ik ben niet zeker of er een latei zit maar als die er zit ziet die er anders uit dan ik zou verwachten (van een huis van die leeftijd zou ik een hardstenen balk verwachten, toch? Ze gebruikten tpoen toch nog geen spandraden e.d.?). In ieder geval, de bewuste laag ziet er uit als een gewone laag bakstenen en is ook van dezelfde kleur als de bakstenen en eveneens 4cm hoog (huis heeft nl. de ouderwetse minder grote bakstenen). Ook meen ik vertikale voegen in deze bewuste laag te herkennen (voegen zijn smal dus lastig te zien)
Ik vermoedde dus daarom dat er geen latei in zit. Wel is er een duidelijke horizontale kier zichtbaar tussen deze onderste laag en de bovenzijde deurkozijn over de gehele breedte (door-en-door), maw het kozijn draagt de muur op dit moment niet zou ik zeggen
Er zitten ca. 15-20 lagen bakstenen boven deze deur

Weten jullie of dit vroeger wel meer gedaan werd: zonder latei boven een kozijn ? Ik verbaas me hier eigenlijk wel over.
De bedoeling is dat ik vier a vijf lagen bakstenen boven het huidige kozijn weghaal om zodoende een hoger deurkozijn te kunnen plaatsen
Herman, jij denkt dat het zonder kan. Vlgs Julien is latei aan te bevelen.
Euh... :roll: :?: ( :wink: )
Verandert de bovenstaande info hieraan wellicht nog wat?
Groeten en bedankt
Erik
Herman

Bericht door Herman »

Als er 100 jaar geen latei heeft gezeten...
Inactief account
Sjaak van Dijk

Bericht door Sjaak van Dijk »

het kozijn geeft zelf toch ook draagkracht ??
Sylvester

Bericht door Sylvester »

Forumlid schreef:het kozijn geeft zelf toch ook draagkracht ??
een kozijn zou ik nooit dragend laten werken want dan kan je deur gaan klemmen
www.bouwkunde.tk
Het forum voor en door bouwkundigen!
julien

Bericht door julien »

Voor hetgeen een stalton balkje kost, ik zou echt niet twijfelen!
Het hout van je deurkader is meestal een multiplex van 18mm, dat kan je nu toch moeilijk een dragende structuur van metselwerk noemen...
Die opening is erin gemetst zonder latei, ok, maar nu ga je een structuur aanpassen.
evduijn

Bericht door evduijn »

Omdat ik het oude deurkozijn toch voor een hoger type moet gaan vervangen zal ik meteen uit voorzorg een stalton-balkje plaatsen.
Je hebt gelijk, niet duur.
Hartelijk dank voor alle info
Erik
julien

Bericht door julien »

Nu ga je met een gerust hart door de deur durven lopen. 8)