Het is weer herfst en dat betekent ook weer condens op de ramen.
Ik heb een huis uit 1906 met enkelglas , vrij grote ramen.
Geen CV , dat was een bewuste keus drie jaar terug omdat alle mooie houten elementen dan zouden verdwijnen achter radiatoren.
We hebben dus flink grote gaskachels bij de schouwen.
Veel ruimte , hoge plafonds en genoeg kieren en manieren voor verse lucht om in de kamers te komen.
Maar toch weer steeds beslagen ramen en dus druppels langs het houtwerk!
In de slaapkamer is het het meest irritant.
Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem wat kan verminderen?
Is het beter om de kamers goed warm te maken of juist niet?
En een raam open zetten in de slaapkamer als het stormt of koud is lijkt ons ook niks.
Advies en tips zijn zeer welkom!
Condens op de ramen
- Manus
- Herman
Met enkelglas zal je dit soort verschijnselen altijd wel houden. Je kan eenvoudig voorzetramen van plexiglas of lexaanplaat maken, en met magneetband vastzetten. Dan heb je in ieder geval het in de winter in je slaapkamer niet zo koud.
Wat verwarming betreft kan je ook kiezen voor heteluchtverwarming, alhoewel het vrij ingrijpend is om aan te leggen.
Het valt niet mee om met behoud van de oude details een modern comfort te creeren.
Wat verwarming betreft kan je ook kiezen voor heteluchtverwarming, alhoewel het vrij ingrijpend is om aan te leggen.
Het valt niet mee om met behoud van de oude details een modern comfort te creeren.
Inactief account
- Toizz
Je verwarmingsbronnen staan inderdaad te ver bij je glas (koude bron) vandaan. net achter je glas is dit verschil het grootst vandaar condens. Je gaat je gaskachels natuurlijk voor je houten elementen zetten. Dubbelglas zou nog beter zijn dan een voorzetraam denk ik. Het ligt net aan de situatie wat het mooiste is...
Succes!
Succes!
- Max1966
- mijntekenaar
Vocht condenseert op koude oppervlakken tot zichtbaar water. Mensen produceren veel vocht. Dus in slaapkamers is het vaak vochtig. Het beste is inderdaad dubbel glas plaatsen. Maar goed ventileren is minstens zo belangrijk. Dus met alleen maar dubbel glas plaatsen ben je er niet. Het vocht kan dan op een andere (koude) plek gaan condenseren. Mischien is dat in jouw geval wel een steensmuur die nog ongeisoleerd is. Dan ben je ook niet blij. Zelfs op dubbel glas wil het wel condenseren. Als het maar vochtig genoeg is. Denk maar aan een Turks stoombad.
Dus met het isoleren van je woning neemt het vochtprobeem opzich niet af. Sterker nog. Hoe beter je de woning isoleert en afsluit hoe belangrijker het wordt om goed te gaan ventileren.
Voorzetramen van plexiglas lijkt me niet erg fraai voor zo'n monumentaal pand. Plexiglas vind ik ook nogal kwetsbaar. Snel krassen erop. Er is speciaal renovatie spouwglas. Dat is dus niet zo dik. Even zoeken op Internet of een glaszetter bellen voor een offerte.
Mark
Dus met het isoleren van je woning neemt het vochtprobeem opzich niet af. Sterker nog. Hoe beter je de woning isoleert en afsluit hoe belangrijker het wordt om goed te gaan ventileren.
Voorzetramen van plexiglas lijkt me niet erg fraai voor zo'n monumentaal pand. Plexiglas vind ik ook nogal kwetsbaar. Snel krassen erop. Er is speciaal renovatie spouwglas. Dat is dus niet zo dik. Even zoeken op Internet of een glaszetter bellen voor een offerte.
Mark
Passie voor bouwen: http://www.mijntekenaar.nl