Kozijn plaatsen in steens muur

Kozijnen, ramen, deuren, schuifpui, beglazing
frankem

Kozijn plaatsen in steens muur

Bericht door frankem »

Ik wil een rot houten kozijn met vast glas vervangen in een massieve metselwerk muur (21cm)
Nu is de muuropening niet helemaal zuiver in de maat. Bovenaan is de horizontale maat bijna een centimeter meer dan onder. Bestel ik dan een kozijn met de kleinste maat die ik heb gemeten? En hoe bevestig ik dit vervolgens aan de muur? Ik zou zeggen kozijnpluggen, maar dit is lastig als het kozijn recht is en de muur niet, toch?
Herman

Bericht door Herman »

Er zijn kozijnschroeven, welke het kozijn spanningsloos in de muur zetten. Ziet eruit als een lange schroef, met bij de kop een deel met dikkere schroefdraad. Voorboren met een maat, zodat het eerste deel vrij door het kozijn kan. Het eerste (dunnere) deel zal zich vastzetten in de muur, het tweede deel in het kozijn. Het kozijn wordt dus niet naar de muur getrokken. Ik ben alleen de naam van die dingen even kwijt.

Op het kozijn kan je zelfklevend schuimband plakken, of je kan dit er naderhand tussen frotten.
Inactief account
frankem

Bericht door frankem »

geweldig, dit was precies wat ik zocht :) inderdaad moet het kozijn niet richting muur worden getrokken. ik denk dat de lokale ijzerhandel me wel op weg kan helpen. bedankt!
frankem

Bericht door frankem »