ik ga zeer binnen kort een aanbouw plaatsen nu wil ik hier een 2 delige schuifpui in zetten is het verstandig deze van te voren te bestellen of is het misschien handiger om eerst mijn binnenmuren te zetten en dan mijn kozijn te laten in meten en dan te laten plaatsen alvorens ik mijn buitengevel op metsel.
alvast bedankt voor de reacties
nieuw kozijn aanbouw
- Skindiver1971
Hallo Bliek
Ik ben ook benieuwd wat de kenners hier over zeggen.
Bevind zelf nu ook in deze situatie.
In mijn situatie staat de kozijn maat vast en is bepalend.
In jou situatie kan je volgens mij altijd later het kozijn inmeten.
Maar standaard maten zijn altijd goedkoper.
Mijn kozijn leverancier vertelde me dat ik met kalkzandsteen wel het binnenblad eerst kan plaatsen.
Wel exact werken ongeveer 0,5 cm speling houden.
Wat ik er van begreep is dat de negge maat, maat kozijnhout en spou breedte bepalend zijn.
BV bij een halfsteenmuur 10cm, negge maat 7 cm, kozijnhout 67x114, spou 10cm zal er tussen het kozijn zelfs en het binnenblad nog 1,6 cm ruimte zijn.
Het kozijn kan je dan met hoeken aan het binnenblad monteren.
Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.
Zal je topic met belangstelling volgen.
Bevind zelf nu ook in deze situatie.
In mijn situatie staat de kozijn maat vast en is bepalend.
In jou situatie kan je volgens mij altijd later het kozijn inmeten.
Maar standaard maten zijn altijd goedkoper.
Mijn kozijn leverancier vertelde me dat ik met kalkzandsteen wel het binnenblad eerst kan plaatsen.
Wel exact werken ongeveer 0,5 cm speling houden.
Wat ik er van begreep is dat de negge maat, maat kozijnhout en spou breedte bepalend zijn.
BV bij een halfsteenmuur 10cm, negge maat 7 cm, kozijnhout 67x114, spou 10cm zal er tussen het kozijn zelfs en het binnenblad nog 1,6 cm ruimte zijn.
Het kozijn kan je dan met hoeken aan het binnenblad monteren.
Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.
Zal je topic met belangstelling volgen.
- rob graav
er kan gewoon een kozijn besteld worden .je kan bij je kozijnen leverancier vragen om een doorsnede tekening van het te gebruiken kozijnprofiel aan de hand hiervan kan een beetje een goede metselaar zijn metselwerk hier op aan passen . hij moet aan weerszijde inderdaad 0.5 cm speling houden ( stelruimte) verder is het zaak dat er wel prcies haaks en recht gemetseld wordt. als de pui dan binnen komt is ie zo te monteren . vaak zit er een levertijd op de kozijnen .zo loop je niet teveel vertraging. zo doen wij het ook altijd .
- RvdB
- rob graav
wij plaatsen al 15 jaar kozijnen en schuifpuien in nieuw gemaakte aanbouwen . als er duidelijke afspraken gemaakt worden betrefd maat voeringen tussen kozijnen leverancier en aannemer/metselaar gaat het prima en hoeft er niet met lelijke stelkozijnen gewerkt te worden .
de levertijd van kozijnen is vaak een week of 8 . en dat vinden de mensen vaak te lang om er op te wachten en vervolgens ook nog weer op een metselaar te moeten wachten . op deze manier kan de metselaar alvast doorwerken . ( moet natuurlijk wel recht metselen
)
de levertijd van kozijnen is vaak een week of 8 . en dat vinden de mensen vaak te lang om er op te wachten en vervolgens ook nog weer op een metselaar te moeten wachten . op deze manier kan de metselaar alvast doorwerken . ( moet natuurlijk wel recht metselen
- artolux
Ik ben het volledig eens met de vorige reactie zeker als het een aluminium
schuifpui betreft.
Een stelkozijn hoeft helemaal niet lelijk te zijn en kan zo nodig perfect afgewerkt worden.
Ik zit al plm. 35 jaar in de aluminium raam- en gevelconstructies, aluminium puien
worden nog steeds voor 95% in stelkozijnen geplaatst, zowel in nieuwbouw als
bij renovatie.
schuifpui betreft.
Een stelkozijn hoeft helemaal niet lelijk te zijn en kan zo nodig perfect afgewerkt worden.
Ik zit al plm. 35 jaar in de aluminium raam- en gevelconstructies, aluminium puien
worden nog steeds voor 95% in stelkozijnen geplaatst, zowel in nieuwbouw als
bij renovatie.