Norm voor de grootte van ramen.

Kozijnen, ramen, deuren, schuifpui, beglazing
dejon403

Norm voor de grootte van ramen.

Bericht door dejon403 »

Wij zijn van plan om een extra slaapkamer te laten maken. Deze wordt ong. 550 X 450 cm. Aan 1 zijde is er plaats voor een raam.
Een vraag: Is er /bestaat er een norm voor de grootte van een raam in b.v. een slaapkamer of badkamer.

Bvd. Jan
RvdB

Bericht door RvdB »

volgens bouwbesluit:

minimale daglicht oppervlak is 10% van het verblijfsgebied. verblijfsgebied is het vloeroppervlak waarboven het plafond min. 2600mm hoog is (nieuwbouw).
onder een schuindak hoef je dus maar een klein gedeelte als verblijfsgebied te rekenen.
mijntekenaar

Bericht door mijntekenaar »

Forumlid schreef:volgens bouwbesluit:

minimale daglicht oppervlak is 10% van het verblijfsgebied. verblijfsgebied is het vloeroppervlak waarboven het plafond min. 2600mm hoog is (nieuwbouw).
onder een schuindak hoef je dus maar een klein gedeelte als verblijfsgebied te rekenen.
Klopt helemaal. Vergeet alleen niet de belemmeringsfactor. Voor een normaal raam zonder overstekken is deze 0,86. Dus voor een raam van 1m² mag je slechts 0,86x1 = 0,86m² rekenen als netto glasmaat. heb je wel een overstek dat moet je in de weer met belemmeringshoeken volgens de NEN 2057. Uit een tabel kun je dan aflezen welke belemmeringsfactor je moet aanhouden.

Je moet ook nog ventileren. Het rooster gaat dus ook nog van je nettoglasmaat af.

Truc: Houd de minimale afmetingen aan voor een verblijfsruimte. 1,8m breed en minimaal 5m². De rest laat je onbenoemd. Dat kom je meestal wel uit met je raampartij. Dit noemen ze de krijtstreepmethode. De mazen in de wet van het bouwbesluit zeg maar. (Maar dat heb je natuurlijk niet van mij als adviseur :))

Mark
Passie voor bouwen: http://www.mijntekenaar.nl
RvdB

Bericht door RvdB »

Hey, goede aanvulling... ik was idd de belemmeringsfactor vergeten.

Oplossing voor het ventilatierooster in het raam is een ventilatierooster boven het kozijn zoals de duco top. Deze roosters zijn evt ook nog te combineren met een ingebouwd screen.
Op zich gaat er maar een minimaal oppervlak van het raam af als de roosters in het raam zitten, maar voor het oog zou ik mijn roosters niet in het glas willen.