oud glas in lood --> dubbelglas

Kozijnen, ramen, deuren, schuifpui, beglazing
Luchtsplitser

oud glas in lood --> dubbelglas

Bericht door Luchtsplitser »

het is rond, het huis is aangekocht, binnenkort start de verbouwing.

Een van de klussen is het enkelglas vervangen voor dubbelglas. Nu zit er in de huidige kozijnen in de bovenlichten mooi glas in lood.

Iemand ervaringen met het om laten zetten naar dubbelglas?

Er zijn natuurlijk een aantal mogelijkheden om dit te doen:
1. oude glas in lood eruit in in het dubbelglas laten verwerken.
2. normaal dubbelglas laten plaatsen en het glas in lood achter het normale glas laten zetten.
3. Oude glas in lood laten zitten en voorzetraampjes plaatsen.

Welke ervaringen hebben jullie? Wat bevalt het beste? Wat zijn ongeveer de kosten?
Wat zijn de voor en nadelen van de verschillende opties?

Alvast bedankt

Groeten
Luchtsplitser
Herman

Bericht door Herman »

Voorzetramen kan (de buren hadden het ook, plexiglas met magneetstrippen.

Voordelen:
-goedkoop
-snel
-zelf te doen
-weinig werk

Nadelen:
-wordt vies erachter
-plexiglas wordt dof
-ziet er niet mooi afgewerkt uit.
-isolatiewaarde valt tegen
-glas in lood blijft kwetsbaar

Loodglas eruit halen, dubbel glas plaatsen, en glas in lood in frame ervoor plaatsen.

Voordelen:
Relatief goedkoop (aan dubbelglas ga je niet failliet, zeker als je het zelf plaatst, wat goed te doen is)
Goede isolatiewaarde

Nadelen:
wordt vies erachter
loodglas blijft kwetsbaar, verergerd doordat je eraan gaat prutsen (uit de sponning halen)
loodglas moet ook weer in een sponning gezet worden.

Loodglas tussen dubbelglas:

Voordelen:
Ultieme bescherming van het loodglas
loodglas wordt uitelkaar gehaald, gewassen, opnieuw in het lood gezet, de maat aangepast aan de beschikbare glasmaat, loodsponning rondom, en in het raam geplaatst.
Schoon en strak. Goed schoon te maken.
Goede isolatiewaarde.
Waardeverhogend.

Nadelen:
niet zelf te doen (behalve het plaatsen)
duurste oplossing.

Ik denk dat je alleen zelf kan beslissen voor welke oplossing je gaat. Als je nu krap in de centen zit, dan zou ik voorzetraampjes plaatsen. Verhoogt het comfort, en kost weinig. Maar als ik het maar enigszins zou kunnen betalen (en meestal is dat tijdens een verhuizing wel mogelijk, dan zou ik voor de beste oplossing gaan. Ook afhankelijk van de tijd dat je denkt daar te blijven wonen. het zou bij mij in ieder geval prioriteit hebben boven bijv andere stopcontacten of deurklinken (die je immers zonder ingrijpende toestanden kan vervangen, maar ook behoorlijk veel kunnen kosten) en dergelijke zaken.

vraag een paar glashandels eens of ze ervaring hebben met glas in lood, wat de kosten zijn, en wat ze daarvoor doen. (opnieuw in lood, wassen, etc). Mijn ervaring is dat de prijzen enorm uiteenlopen.
Inactief account
Herman

Bericht door Herman »

Oja, en natuurlijk gefeliciteerd met je huis.

Foto?
Inactief account
Luchtsplitser

Bericht door Luchtsplitser »

Ok Herman,
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord.
Je had er een aantal voor en nadelen die ik zelf inderdaad nog niet bedacht had.
Dank je wel!

En wat betreft die foto.... Ik ben even aan het kijken hoe ik zo'n ding erbij zet in een post. :D

Groeten
Luchtsplitser
Rick

Bericht door Rick »

Foto's plaatsen kan heel makkelijk, via de link foto album. Hierbij creeer je eerst je eigen album. Dan kan je foto's uploaden.
In je eigen album staat naast de foto een link die je in je bericht kunt plakken.
Je kunt het album en het forum tegelijk open houden.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Rick

Bericht door Rick »

Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Herman

Bericht door Herman »

Ik ben blij dat je er wat aan hebt. Ik woon in een wijk waar veel huizen nog glas in lood hebben, en als klus-geinteresseerde zie ik ook de goede en minder goede dingen die ermee uitgehaald worden.
Inactief account