Ik heb een aluminium schuifpui die te zwaar loopt.
Zijn er stelmogelijkheden? Op beide kopse kanten zitten onderaan 2 gaten waar ik met een kruiskopschroevedraaier 2 schroeven voel die beide los te draaien zijn maar ik zie niet wat het effect is.
Moet ik de deur eruit halen om de wieltjes te smeren? Hoe licht ik de deur uit het profiel. het lijkt erop dat ik te weinig speling heb om hem uit de rails te tillen.
Goede raad wordt zeer op prijs gesteld!
Schuifpui loopt zwaar
- Rick
Als je de schroeven aandraait i.p.v. los stel je de schuifpui op. Meestal loopt hij onder aan. Hij heeft dan te weinig speling tussen rails en pui.
probeer dit eens en maak anders een foto zodat ik kan wat voor type de pui is.
Dan kan ik makkelijker zeggen hoe je die pui moet stellen er zijn zo veel soorten dat het zo wat moeilijk te beoordelen is
probeer dit eens en maak anders een foto zodat ik kan wat voor type de pui is.
Dan kan ik makkelijker zeggen hoe je die pui moet stellen er zijn zo veel soorten dat het zo wat moeilijk te beoordelen is
- Herman
Er zijn puien waarbij de onderste wieltjes na verloop van tijd kunnen verslijten. De pui gaat dan erg zwaar lopen. Nieuwe wieltjes en het profiel schoonhouden waar de wieltjes over lopen, is dan de oplossing.
Op een soortgelijk forum, een soortgelijke vraag. Hierbij een reactie van een ander lid, en mijn reactie daar weer op:
Lid:
kijk eens of er ergens een naametiketje zit van de fabrikant. Ik zelf heb ook te maken gehad met dit probleem. Dit waren enkel glas schuifpuien van het merk Elandt Brand-Amsterdam- hier heb ik (helaas meerdere malen) nieuwe wielen rechtstreeks kunnen bestellen. 2 stuks ca. € 48,-- !! deze nylon wieltjes zijn eigenlijk te zwak voor de gehele raamconstructie, dus 2x per jaar nieuwe. En zorg ervoor dat je de wielen goed afstelt. Scheef: eerdere slijtage.
Mijn reactie daar weer op:
ipv de nylon wieltjes kan je bij een technische groothandel kijken, of je kogellagers in de zelfde maat kan krijgen, of kogellagers in het asgat (eventueel uitgedraaid) kan persen. Dan gaan ze veel langer mee.
Succes!
Op een soortgelijk forum, een soortgelijke vraag. Hierbij een reactie van een ander lid, en mijn reactie daar weer op:
Lid:
kijk eens of er ergens een naametiketje zit van de fabrikant. Ik zelf heb ook te maken gehad met dit probleem. Dit waren enkel glas schuifpuien van het merk Elandt Brand-Amsterdam- hier heb ik (helaas meerdere malen) nieuwe wielen rechtstreeks kunnen bestellen. 2 stuks ca. € 48,-- !! deze nylon wieltjes zijn eigenlijk te zwak voor de gehele raamconstructie, dus 2x per jaar nieuwe. En zorg ervoor dat je de wielen goed afstelt. Scheef: eerdere slijtage.
Mijn reactie daar weer op:
ipv de nylon wieltjes kan je bij een technische groothandel kijken, of je kogellagers in de zelfde maat kan krijgen, of kogellagers in het asgat (eventueel uitgedraaid) kan persen. Dan gaan ze veel langer mee.
Succes!
- Peterdegroot
Re: Schuifpui loopt zwaar
Informeer voor onderhoud of nieuwe wielen eens bij het bedrijf Bass-alu.
Dit bedrijf heeft voor mij de wielen geleverd voor een hele schappelijk prijs. Ik heb de wielen zelf gemonteerd en mijn schuifpui rolt weer als een zonnetje.
Dit bedrijf heeft voor mij de wielen geleverd voor een hele schappelijk prijs. Ik heb de wielen zelf gemonteerd en mijn schuifpui rolt weer als een zonnetje.