Ik heb een lastige afweging te maken voor het dak van onze 'serre/uitbouw'
Het is een uitbouw van 2,50 x 5.40 breed, gelegen op het Zuid Oosten, met veel zon (aldus de buren met dezelfde uitbouw). De zijkanten zijn dicht, er is alleen een glazen pui en dak.
Ik neem sowieso een zonwering aan de buitenkant.
Maar ik wil graag zoveel mogelijk licht in de donkere maanden houden.
Daarnaast wil ik ook geen inkijk van bovenaf.
Vraag is of spiegelglas voor het dak handig is in dit geval. Houdt spiegelend glas ook warmte tegen? Is dit min of meer vergelijkbaar met het warmtewerend glas van de meeste serreaanbieders?
Ik zou graag veel lichtinval in de winter houden en ben bang dat juist dan het warmtewerend glas voor mij teveel licht tegenhoudt.
Wat zijn jullie meningen? Alvast dank voor reacties!
Elsbet
Spiegelend glas of warmtewerend?
- julien
- Elsbet
- Herman
Ik denk niet dat Julien een geintje maakt, maar de Belgische woordkeuzes zijn wat anders dan de Nederlandse. De strekking van zijn verhaal is denk ik wel duidelijk.
Op mijn werk hebben we warmtewerend / inkijkwerend glas, en dat is erg donker. Als ik de deur uitloop, dan verbaas ik me er altijd over dat het zulk lekker weer buiten is. (van binnenuit lijkt het altijd grijs en grauw).
Bij een klant van me hebben ze echter spiegelende folie aangebracht tegen de zon, en daar zag je nauwelijks wat van. Wel zichtbaar, niet storend.
Op mijn werk hebben we warmtewerend / inkijkwerend glas, en dat is erg donker. Als ik de deur uitloop, dan verbaas ik me er altijd over dat het zulk lekker weer buiten is. (van binnenuit lijkt het altijd grijs en grauw).
Bij een klant van me hebben ze echter spiegelende folie aangebracht tegen de zon, en daar zag je nauwelijks wat van. Wel zichtbaar, niet storend.
Inactief account
- julien
Het is geen geintje...Forumlid schreef:Is dit een serieuze reactie of maak je een geintje?Je kan ook opteren om een soort van gordijn binnen aan je plafond te hangen.
In de winter doe je het binnen gordijn toe en in de somer het buiten gordijn.
Dan zit ik alsnog in het donker in de winter...
Ik bedoel geen zwaar gordijn hé, eerder een dun wit linnen doekje.
Dat laat mooi het licht door maar stopt nieuwsgierige blikken.
Ook geeft het onmiddellijk een gezelligere sfeer en dempt het de klank een beetje.
- Elsbet
Dank je Herman, dat was inderdaad waar ik bang voor was, dat je dan in de winter tóch in het donker zit (ook beweert iedereen dat het nauwelijks uitmaakt).Forumlid schreef:Op mijn werk hebben we warmtewerend / inkijkwerend glas, en dat is erg donker. Als ik de deur uitloop, dan verbaas ik me er altijd over dat het zulk lekker weer buiten is. (van binnenuit lijkt het altijd grijs en grauw).
Ben wel benieuwd of spiegelend glas ook zon/warmte nog wat tegen houdt, wat denk je?
- Herman
Ja, dat houdt ook de zon tegen. Echter niet in de mate die je op hoogzomer zou willen. Wellicht in de zomer extra maatregelen treffen (gordijn), om te voorkomen dat het in de winter met echt zonwerend glas te donker is. (in een kantoor hebben we nog 8 stuks TL lampen aan, maar om dat nu gezellig te noemen...
Inactief account
- rob graav
wij passen nogal eens opaal glas toe op serredaken dit is een melkwitte folie tussen het gelaagde glas .je hebt hierdoor meer als 80% lichtinval en toch geen inkijk. deze laat wel warmte door maar je zei dat je een buitenzowering ging nemen.
zonwerend glas heeft als nadeel dat hoe meer het de zon tegen houd hoe donkerder het binnen word. warmtewerend glas is nooit zo goed warmte werend als een buiten zonwering.
een gordijn aan de binnenzijde is geen optie omdat de warmte dan toch al binnen is en je moet m op gaan vangen met draden oid (lijk mij niet mooi)
zonwerend glas heeft als nadeel dat hoe meer het de zon tegen houd hoe donkerder het binnen word. warmtewerend glas is nooit zo goed warmte werend als een buiten zonwering.
een gordijn aan de binnenzijde is geen optie omdat de warmte dan toch al binnen is en je moet m op gaan vangen met draden oid (lijk mij niet mooi)