Wasmachine laat aardlekschakelaar uitslaan

acn
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Wasmachine laat aardlekschakelaar uitslaan

Bericht door acn » do apr 09, 2009 10:49 pm

Een oude wasmachine, een Miele W484 van minstens 25 jaar oud, heeft jarenlang naar behoren gedraaid in een vakantiehuisje. Het laatste jaar heeft hij wel eens de aardlekschakelaar doen uitslaan, en de laatste maand maakte hij het wasprogramma niet af. Ik heb een jonge 2e hands Siemens Siwamat XT 1250 aangeschaft. Maar deze laat gelijk na een minuutje water inlopen al de aardlekschakelaar uitslaan. Vervolgens heb ik even de stekker in een stopcontact zonder aarde gedaan en toen draaide hij het volledige programma zonder problemen af. In de gebruiksaanwijzing van deze machine staat dat als men een aardlekschakelaar gebruikt, dat er een bepaald symbool op deze schakelaar moet staan, een golfje boven twee bultjes. Ik heb de aardlekschakelaar opgezocht (deze bevindt zich buiten het huisje, in een zogenaamde camping-electriciteiskast), ik vermoed dat deze uit de jaren tachtig stamt en bevat een aardschakelaar van Siemens SFJ55V2 071-4A, I n 25A I (driehoekje) n 30mA, 4pol. Het symbool staat niet op deze schakelaar. Deze schakelaar mag niet zomaar vervangen worden. Hoe kan ik nu veilig deze wasmachine toch ge-aard laten draaien?

Plaats reactie