Aanleg nieuwe meterkast in een oud huis

coktail

Aanleg nieuwe meterkast in een oud huis

Bericht door coktail »

Beste klussers,

Even jullie raad gevraagd;

Waar moet ik op letten bij het aanleggen van een nieuwe meterkast;
- van waar tot waar moeten die mantelbuizen lopen?
- heeft een kale aansluiting al aarde nodig (aardpen wordt later geslagen + nieuwe stoppenkast)
- de norm(NEN 2768) schrijft voor er min. 500 mm tussen de meterkast en een radiator moet zitten >> betekend dit dat ik mijn verdeelstation voor de vloerverwarming niet in de meterkast mag bouwen?
- mag de verdeler er wel in wanneer de gasaansluiting ergens anders gesitueerd wordt?

Ben erg benieuwd!
coktail

Re: Aanleg nieuwe meterkast in een oud huis

Bericht door coktail »

Tsja zelf ook nog weer het een en ander zitten lezen en voila,
en zo komen we weer een stapje verder;
Forumlid schreef: - van waar tot waar moeten die mantelbuizen lopen?
De mantelbuizen dienen van 250mm buiten de fundering tot aan de bodemplaat van je meterkast te lopen, let op dit moet uit een stuk zijn. (De mantelbuizen zijn onder andere ter voorkoming van het vollopen van je kruipruimte met gas of water)
Forumlid schreef: - heeft een kale aansluiting al aarde nodig (aardpen wordt later geslagen + nieuwe stoppenkast)
Nee niet bij een kale aansluiting(alleen meter), de aarde dient pas te worden aangesloten bij de aardlekschakelaar.
Forumlid schreef: - de norm(NEN 2768) schrijft voor er min. 500 mm tussen de meterkast en een radiator moet zitten >> betekend dit dat ik mijn verdeelstation voor de vloerverwarming niet in de meterkast mag bouwen?
- mag de verdeler er wel in wanneer de gasaansluiting ergens anders gesitueerd wordt?
Dit is inderdaad niet toegestaan >> de ruimten in de meterkast zijn heel strikt verdeelt voor water, gas, electra, cai en telecom.
De voornaamste reden dat een warmwater verdeelstation niet in de meterkast is dat de aanvoer van je drinkwater dan verwarmt zou kunnen worden en dat verhoogd de kans op legionella in je huis.

Of een verdeelstation voor de vloerverwarming wel mag wanneer de drinkwater voorzieningen elders zijn geconstrueerd dat weet ik (nog) niet...