Aansluitwaarde woning voor inductiekoken 1/2/3x25/35/40A?

The Walven

Aansluitwaarde woning voor inductiekoken 1/2/3x25/35/40A?

Bericht door The Walven »

Onze woning (bouwjaar 1966) heeft een aansluiting van 1x25A, (Essent Netwerk).
We willen in de nieuwe keuken een inductiekookplaat plaatsen met een maximaal vermogen van ca. 7 tot ca. 10 kW (nog afhankelijk van het type dat we kopen).
Op dit moment knippert het licht al als je de kerstboom aanzet :) dus heb ik maar even geinformeerd bij Essent naar de huidige aansluiting: 'slechts' 1x25A dus.
Nu kan ik 'gewoon' 3x25A aanvragen maar misschien moet dat juist wel 1x35A zijn of 3x40A? Is er iemand die mij kan uitleggen hoe/wat/waarom hierin de juiste waarde is?
Ik wacht in spanning af! :wink:
Herman

Bericht door Herman »

Het hangt van de mogelijke aansluitingen op de kookplaat af.

Deze kan wellicht op krachtstroom (400 volt) aangesloten worden (=3x220 volt, 3x25A benodigd)

Deze kan wellicht ook op een fornuisgroep aangesloten worden (=2x220 volt, 1x35A in theorie genoeg)

Aangezien er sowieso in de meterkast verbouwd moet worden (fornuisgroep, danwel krachtstroom) zou ik altijd opteren voor de optie op krachtstroom. dit is een degelijker situatie, waarbij je de gebruikers kan verdelen over de 3 hoofdzekeringen, zodat het risico dat je een gemeentestop eruit blaast veel kleiner is, en mocht dat gebeuren, dan zit je niet compleet zonder elektra.

Vraag dus naar de specificaties van de gewenste kookplaat, en kopieer deze eventueel. (let op! Keukenverkopers zijn geen elektriciens, dus wat zij zeggen met een korreltje zout nemen, gewoon de specs even kopieren, en meenemen naar een elektricien naar keuze)
Inactief account
The Walven

Een keuze mogelijk: 3x25A

Bericht door The Walven »

Herman bedankt, ik heb zojuist even gecheckt maar de aansluitinfo van de inductieplaat heb ik nog niet.
Ik heb wel ingeschreven op aansluitingen.nl en kan dan alleen kiezen uit 3x25A, nou ja kiezen....
Ik wacht eerst de aansluitinfo even af van de inductieplaat en zal dan nog even checken met een elektroinstallateur, maar het zal vast 3x25A worden :)
stefano

Bericht door stefano »

10kw zou een 3x16A groep moeten kunnen trekken.(is hij wel maximaal belast)
dus hou je voor het woongebruik de rest over(3x9A)

moet zat kunnen als je 3x25A aanvraagt