Wanneer ik op bepaalde niet randgeaarde stopcontacten apparatuur aansluit welke wel is geaard (computer, printer etc.) staat de behuizing van de apparatuur onder lichte maar duidelijk voelbare spanning. Hetzelfde geldt indien ik alleen een randgeaard randgeaard verlegsnoer met stopcontact op het niet geaarde stopcontact aansluit. Op de ijzeren pootjes in het stopcontact staat dan waarneembare spanning (pl.m. 40 volt).
Begrijp er echt geen snars van. In theorie zou dit niet kunnen. Randaarde maakt nergens contact mee en aangezien het ook bij alleen een verlengsnoer (verschillende uitgeprobeerd) het geval is ligt het antwoord ook niet in weglekkende apparatuur. Het is net of er een soort sterke statische elektriciteit wordt opgebouwd.
Vraag me af hoe dit komt en hoe ik dit kan oplossen. Ligt het antwoord in het trekken van nieuwe kabels? Gezien al het stukwerk ben ik daar niet zo'n voorstander van.
Wie kan me hier iets meer over vertellen
aarde
- robertsimons
- Herman
Van die 40 volt heb ik vaker gehoord, en daar was een reden voor. Weet alleen de reden niet meer... Kan met een "zwevende nul" te maken hebben, ofwel de blauwe draad is niet geheel spanningsloos.
Wat betreft de computer: Wordt deze niet op een geaard stopcontact aangesloten, dan komt de helft van de sinus (110 volt dus) op de buitenkant van de voeding te staan. (en dus ook op de buitenkant van de kast, en via de kabel op de buitenkant van de printer.)
Probeer de computer derhalve op een geaard stopcontact aan te sluiten.
Dan hebben we direct een goede reden te pakken om NIET te aarden aan waterleidingen, CV leidingen etc. Ten eerste weet je niet of de geleiding goed genoeg is om als aardleiding te fungeren, ten tweede vindt de loodgieter het niet leuk als hij een stuk leiding eruit zaagt, en de vonken ziet vliegen (of erger) en ten derde kan er zomaar eens een stuk kunststof leiding tussen zitten. als vierde: De CV ketel kan het allerminst waarderen als er stromen gaan zwerven door de waterleidingen, met als gevolg haperende 3-weg kleppen, elektronica, etc.
Wat betreft de computer: Wordt deze niet op een geaard stopcontact aangesloten, dan komt de helft van de sinus (110 volt dus) op de buitenkant van de voeding te staan. (en dus ook op de buitenkant van de kast, en via de kabel op de buitenkant van de printer.)
Probeer de computer derhalve op een geaard stopcontact aan te sluiten.
Dan hebben we direct een goede reden te pakken om NIET te aarden aan waterleidingen, CV leidingen etc. Ten eerste weet je niet of de geleiding goed genoeg is om als aardleiding te fungeren, ten tweede vindt de loodgieter het niet leuk als hij een stuk leiding eruit zaagt, en de vonken ziet vliegen (of erger) en ten derde kan er zomaar eens een stuk kunststof leiding tussen zitten. als vierde: De CV ketel kan het allerminst waarderen als er stromen gaan zwerven door de waterleidingen, met als gevolg haperende 3-weg kleppen, elektronica, etc.