In een oud pand in amsterdam bewoon ik de eerste etage.
Daar heb ik mijn eigen groepenkast. Hiervandaan gaat er ook stroom naar de zolder op de vierde etage. Dit is de enige plek waar de wasmachine kan worden geplaatst. Hier is echter geen aarde-draad naar toe. Aangezien de stroomdraden (zeer waarschijnlijk) kris-kras door de tussenliggende verdiepingen gaan en waarschijnlijk uit meerdere verbonden delen bestaan is het dus moeilijk, zo niet onmogelijk om er een aarde draad naar toe te trekken. Is dit per se nodig en is er een alternatief?
alvast bedankt!
Vriendelijke groet,
Jaap
Aarde wasmachine zolderkamer - alternatiet? (nodig?)
- Herman
Moeilijk geval. In principe zou ik zeggen: Ja, is nodig, en nee, er is geen alternatief.
Alternatieven die ik kan bedenken:
-aarden aan een CV leiding, waterleiding of gasleiding.
DIT IS VERBODEN EN MAG JE ABSOLUUT NIET DOEN. Dit kan potentieel zeer gevaarlijke situaties opleveren, waaronder geroosterde buurvrouw, geroosterde CV monteur, geroosterde CV ketel, of brand. Ik ben serieus.
-een compleet nieuwe kabel (zo'n grijze buitenkabel) door een ventilatiekanaal laten zakken.
Is een mogelijkheid. Verdient geen schoonheidsprijs.
-Een aarddraad langs de gevel naar beneden. Dit kan aangelegd worden door een bedrijf in aarding en bliksemafleiding.
Is een optie, maar niet goedkoop.
-Een alternatieve route voor een kabel bedenken. Kan door kasten, trapgaten, etc.
Veel werk, maar te doen.
-De stroom van de 3e verdieping gebruiken, met een meter ertussen, en maandelijks betalen aan de mensen van de 3e verdieping.
Wellicht een optie...
Succes ermee....
Alternatieven die ik kan bedenken:
-aarden aan een CV leiding, waterleiding of gasleiding.
DIT IS VERBODEN EN MAG JE ABSOLUUT NIET DOEN. Dit kan potentieel zeer gevaarlijke situaties opleveren, waaronder geroosterde buurvrouw, geroosterde CV monteur, geroosterde CV ketel, of brand. Ik ben serieus.
-een compleet nieuwe kabel (zo'n grijze buitenkabel) door een ventilatiekanaal laten zakken.
Is een mogelijkheid. Verdient geen schoonheidsprijs.
-Een aarddraad langs de gevel naar beneden. Dit kan aangelegd worden door een bedrijf in aarding en bliksemafleiding.
Is een optie, maar niet goedkoop.
-Een alternatieve route voor een kabel bedenken. Kan door kasten, trapgaten, etc.
Veel werk, maar te doen.
-De stroom van de 3e verdieping gebruiken, met een meter ertussen, en maandelijks betalen aan de mensen van de 3e verdieping.
Wellicht een optie...
Succes ermee....
- Forumlid
Beste Herman,
dank voor het antwoord.
Ik ben nog benieuwd naar het volgende:
Waarom is het dat een compleet nieuwe kabel (zo'n grijze buitenkabel) door een ventilatiekanaal laten zakken geen schoonheidsprijs verdient? Is dit gevaarlijk of iets anders negatiefs? (is namelijk wel een optie aangezien mijn ventilatiekanaal zowel langs mijn meterkast als langs mijn zolderkamertje komt!)
En heeft u wellicht nog een interessante tip (als die er is) wat betreft het erbij aanleggen van een aarde draad als ik toch wil proberen om deze door de bestaande elektra buizen te voeren. (naast gebruik van een trekveer)
In ieder geval hartelijk dank voor het advies.
Vriendelijke groet,
Jaap
dank voor het antwoord.
Ik ben nog benieuwd naar het volgende:
Waarom is het dat een compleet nieuwe kabel (zo'n grijze buitenkabel) door een ventilatiekanaal laten zakken geen schoonheidsprijs verdient? Is dit gevaarlijk of iets anders negatiefs? (is namelijk wel een optie aangezien mijn ventilatiekanaal zowel langs mijn meterkast als langs mijn zolderkamertje komt!)
En heeft u wellicht nog een interessante tip (als die er is) wat betreft het erbij aanleggen van een aarde draad als ik toch wil proberen om deze door de bestaande elektra buizen te voeren. (naast gebruik van een trekveer)
In ieder geval hartelijk dank voor het advies.
Vriendelijke groet,
Jaap
- Herman