Aarden badkamer

jeroen66

Aarden badkamer

Bericht door jeroen66 »

Het is vast en zeker al vele malen besproken maar ik ga binnenkort beginnen met mijn badkamer en ik vroeg mij af of er iemand is die mij precies kan vertellen hoe en wat ik moet aarden. Ik had begrepen dat je normaal gesproken een 4mm2 draad van alle metalen delen naar een verzamelblokje laat gaan en dan met zo'n zelfdde draad naar de meterkast, alhoewel er ook gezegd wordt dat je deze gewoon op de aardedraad in een van de centraaldoos kan aansluiten (wat is beter).
Daarnaast wordt er altijd gezegd dat er een aardmat in de vloer gelegd moet worden, maar ik ga een polyester badkamervloer maken op hout en isolatieplaten, is zo'n aardmat dan nog nodig ?
Kan iemand mij een simpele opsomming geven van het aarden van de badkamer ?
Herman

Bericht door Herman »

Je eerste aanname is waar: Je moet de te aarden zaken aarden met een 4mm2 draad, welke je naar een centraal aardpunt brengt. Van daar uit een 4mm2 draad naar je meterkast, waar je deze op het aardblok aldaar aansluit (met 2 schroefjes de draad vastzetten).

Je tweede aanname is NIET waar: Je mag het centraal aardpunt niet aarden op de centraaldoos. Gek genoeg is het andersom weer WEL toegestaan: de stopcontacten en lamp mag je, via de centraaldoos, aarden op het centraal aardpunt. De aardleiding van centraaldoos naar stoppenkast vervalt dan.

In de vloer moet een aardmat, indien er geleidende delen (staal) in de vloer is verwerkt, zodanig dat deze zich uitstrekken in andere ruimten. (bij een betonnen vloer is dit het geval). In jouw geval is het aarden van de vloer dus niet noodzakelijk. Zelfs niet als je een zwaluwstaartvloer neerlegt. Echter, als je dat doet, zou ik de zwaluwstaartvloer toch aarden, aangezien het tijdens de bouw een kleine moeite is.

Andere te aarden delen:
-radiator
-warm en koudwaterleiding (tenzij van kunststof)
-metalen bad / douchebak
-stopcontacten (alleen in zone 3 mogen stopcontacten)
-metalen WC / wasbak (indien je voor de "jailhouse look" gaat...)
-lamp indien van metaal (zorg voor een lamp welke geschikt is voor natte ruimten, en installeer deze zorgvuldig (waterdamp mag de lamp niet binnen kunnen komen)

Niet verplicht:
-douchescherm
-kranen
-metalen accessoires

Nieuwsgierigheid:
Hoe ga je de polyestervloer maken?
Hoe ga je de polyestervloer afwerken?
Inactief account
jeroen66

Bericht door jeroen66 »

Dankjewel voor je uitgebreide beschrijving, hier heb ik een hoop aan. Een vraagje nog, als je het hebt over het aarden van de stopcontacten en de lamp in de badkamer dan neem ik aan dat deze wel gewoon op de aarde aangesloten kunnen worden vanuit de centraaldoos ?

En om een antwoord op je vraag over polyester te geven, ik heb het nog niet helemaal precies uitgedacht maar zoals ik nu bedacht heb is het volgende.
Ivm met geen afdoende balklaag moet ik het gewicht zo laag mogelijk houden. Ik heb een 18 mm multiplex plaat op de balken vastgeschroef. Hieroverheen ga ik harde isolatieplaten leggen, zodat ik hiermee ook mijn afschot voor in de inloopdouche kan maken. Deze ga ik vervolgens insmeren met polyster en glasvezel. In de douche laat ik waarschijnlijk het polyester doorlopen op de wand en de rest van de wanden worden cementgebonden stuc met daaaroverheen een coating, zodat deze niet getegeld hoeven te worden. Vervolgens ga ik proberen dit mooi glad te schuren.
Of ik het ga afwerken weet ik nog niet, je kunt het polyester al op kleur maken, maar ik kan er evt ook nog voor kiezen om dit met BB (of DD) lak (een van de twee , weet de naam niet meer) te doen. Dit is botenlak.

En dit is wat ik tot nog toe had bedacht voor de vloer...
Herman

Bericht door Herman »

De stopcontacten kan je idd wel aarden via de centraaldoos, daarna een leiding naar de meterkast.

De vloer: Idd, 18mm multiplex. hoe wil je het met de naden doen? Als deze op een balk uitkomen, dan kan je een knik in de vloer krijgen, waarop in het ergste geval de polyester scheurt. Ik zou zelf van 2 lagen multiplex uitgaan, verspringend geschroefd. (elke 15cm een schroef)

In de gehele badkamer de polyesterlaag tegen de muur op laten lopen. Aangezien je niet wil tegelen, zou ik dit doen alvorens te stucen.

Kwast of rol de multiplex plaat in met aangemaakte polyester. laat dit uitharden, en schuur dit op. De zuigende werking is nu grotendeels verdwenen. In de hoeken de boel goed afronden met polyester en vulmiddel, aangebracht met een tongspatel.
Nu glasmat aanbrengen, en polyester aanbrengen. (met goed natte roller polyesterhars aanbrengen.) Met een ontluchtingsroller de luchtbellen goed uit de mat rollen. Overgangen kan je ofwel snijden, ofwel scheuren. Voordeel van snijden is dat je geen verdikking krijgt. Je legt de matten over elkaar, en met een stalen lineaal snij je door de matten heen. De restanten verwijderen, en hars aanbrengen. Scheuren kan ook. Maar de (gezaagde) kant van de mat rafelig, door er plukjes uit te trekken. dan minimaal overlappen.
Zo minimaal 2 lagen aanbrengen, de naden verspringend. Zelf zou ik nog een laag aanbrengen.

Afwerken kan met topcoat, of met DD lak. Hou er wel rekening mee dat het behoorlijk glad kan zijn. Voor DD lak is er antislippoeder, maar dat kan weer behoorlijk vuil opnemen. Overigens zijn er meer vloercoatings bruikbaar. (PU, epoxy, etc)
Inactief account
jeroen66

Bericht door jeroen66 »

Ok dankjewel voor de info. Nog 1 vraagje over het aarden, ik ga waarschijnlijk voor alles kunststof leidingen gebruiken (water en verwarming). Als ik het goed begrepen heb hoef ik dan, op stopcontact en verlichtingsaansluiting na, niks te aarden. Toch ?
chathanky

Bericht door chathanky »

Wat betreft verlichting:

Boven de 2.40 vanaf de vloer valt buiten de zone indeling van de badkamer.
Verlichting hoeven dan niet te voldoen aan speciale eisen.