douchevloer onder spanning

Forumlid

douchevloer onder spanning

Bericht door Forumlid »

kan een douchevloer onder een zeer kleine spanning staan.
De douchevloer is betegeld,als ik de kraan van de douche wil dichtdraaien voel ik een lichte prikkel in mijn hand.
De leidingen zijn onder de wasbak geaard.
Meet ik met een ohmmeter op miliampere tussen aarde draad en douchevloer(die dan nat is) zie ik meter heel licht uitslaan.
Tussen aardedraad en douchekraan slaat de meter niet uit.

Wie weet hiet meer van.

Groet steven
Herman

Bericht door Herman »

En als je de meter op volt zet? Dan zou je niets mogen meten.

In principe moet de aarding zodanig zijn, dat alle onderdelen van je badkamer op hetzelfde blokje aangesloten zijn. en dit blokje weer op de aardpen of het blokje in de meterkast.

Onderdelen die geaard moeten worden:

warmwaterleiding
koudwaterleiding
aardnet of lewisplaat in vloer
metalen badkuip/douchekuip
cv leidingen / radiator

-edit-
Als je je registreert, kan je trouwens instellen dat je automatisch een mailtje krijgt als er gereageerd is. Handig!
Laatst gewijzigd door 1 op Herman, in totaal 0 keer gewijzigd.
Herman

Bericht door Herman »

Oja, kijk ook eens kritisch naar je elektrische installatie. In principe hoort je aardlekschakelaar af te slaan. Test deze, of als je er geen hebt, overweeg hem aan te (laten) leggen.

Kijk ook naar onheil in stopcontacten etc.
Forumlid

Re: douchevloer onder spanning

Bericht door Forumlid »

Forumlid schreef:kan een douchevloer onder een zeer kleine spanning staan.
De douchevloer is betegeld,als ik de kraan van de douche wil dichtdraaien voel ik een lichte prikkel in mijn hand.
De leidingen zijn onder de wasbak geaard.
Meet ik met een ohmmeter op miliampere tussen aarde draad en douchevloer(die dan nat is) zie ik meter heel licht uitslaan.
Tussen aardedraad en douchekraan slaat de meter niet uit.

Wie weet hiet meer van.

Groet steven
Hoi Steven ,

Geaard, maar loopt dit dan naar aardlekschakelaar? Als er in jouw huis nog ouderwets ijzeren installatiepijp is gebruikt ( tot ongeveer 1960) is er kans dat er lekspanning optreed door beschadigde installatiedraad.
Daardoor kan het gebeuren stroom staat op een deel van de muur of vloer waar deze pijp is ingemetselt. Ook een ( bouw)spijker die de briune bedrading heeft geraakt kan in vochtige ruimte een zelfde efect geven . Wees dus voorzichtig en laat bij twijvel een vakman kijken stroom blijft levens gevaarlijk. gr Johan
Herman

Bericht door Herman »

Aangezien de topicstarter geen uitsluitsel meer heeft gegeven (na 6 maanden), ga ik uit van 1 van de 2 scenario's:

1. Het ging in huis helemaal fout, en de topicstarter hangt nu nog steeds geroosterd aan de wastafelkraan.

2. De topicstarter is dit topic helemaal vergeten.

Laten we hopen op het laatste.
Forumlid

Bericht door Forumlid »

Afbeelding