Electra voor inductiekookplaat

RoelJ

Electra voor inductiekookplaat

Bericht door RoelJ »

Ik wil een nieuwe keuken bouwen met onder meer een inductiekookplaat.

Mijn meterkast ziet er als volgt uit:
Hoofdzekering: volgens Nuon 3 x 25 A => 4-aderige hoofdschakelaar => (6 mm2) ALS 1; (6 mm2) ALS 2

ALS 1 = 3 fasen + nul, 40A, 30mA met op elke fase een of twee 16A-groepen (totaal 5).

ALS 2 = 3 fasen + nul, 25A, 500mA met op elke fase een of twee 16A-groepen (totaal 5) PLUS op elke fase een 16A-zekering, gevolgd door een 4-aderige schakelaar (nu niet gebruikt).

Ik wil de ongebuikte geschakelde 3 fasen op ALS 2 zekeren op 25A ipv de huidige 16A en hem via een 5-aderige (3 fasen, nul, aarde) 4 mm2 VMVK-kabel naar een nieuw te bouwen keuken halen om die daar op te delen in driemaal twee 16A-groepen (waarvan twee tbv inductieplaat), zodanig dat per fase het maximum van 4 groepen per ALS per fase niet overschreden wordt. Het klinkt alsof er dan heel veel groepen komen (is ook zo), maar de meeste ervan worden nauwelijks belast.

Mijn vragen :?: :
1) Is ALS 2 nog reglementair of moet deze vervangen door 3 fasen, 40A, 30mA?
2) Geldt het maximum van 4 groepen per ALS per fase, of per ALS? (een 3-fasen-ALS bestaat ten slotte in feite uit 3 gekoppelde ALS-en). Of moet elke fase een eigen ALS krijgen? (dwz: heeft mijn voorganger het niet helemaal begrepen?)
3) Mag ik de (in de hoofdgroepenkast op 3 x 25A gezekerde) kabel in de nieuw te bouwen keuken in een secundair groepenkastje verdelen en opnieuw zekeren per 16A-groep? (Ik wil geen zes lichte kabels leggen ipv een zware)
4) Mag ik de kookplaat (2 groepen) verdelen over twee fasen (vanwege de waarde van de hoofdzekering)?
5) Moeten de groepen voor de kookplaat door 1 pijp, of juist niet?
6) Of moet het allemaal helemaal anders?

Wie kan mij helpen? (Ik snap de stroom, maar niet de NEN1010, want daar zitten zoveel voorschriften in dat een normaal mens dat niet kan bijhouden…)
Sxnder

Bericht door Sxnder »

Een wat oudere topic maar toch maar een aantal antwoorden omdat hier, als je het volgens de norm wilt aansluiten, nogal wat mitsen en maren aanzitten.
1) Is ALS 2 nog reglementair of moet deze vervangen door 3 fasen, 40A, 30mA?
Alle eindgroepen moeten tegenwoordig dmv een ALS met een afschakelstroom van ten hoogste 30mA worden beveiligd. Bij krachtgroepen of kookgroepen op 2 fase dienen deze ALS's 4 polig te zijn. Bij normale groepen zijn 2 of 4 polige ALS's toegestaan. Als je wijzigingen gaat aanbrengen moet deze dus vervangen worden.
2) Geldt het maximum van 4 groepen per ALS per fase, of per ALS? (een 3-fasen-ALS bestaat ten slotte in feite uit 3 gekoppelde ALS-en). Of moet elke fase een eigen ALS krijgen? (dwz: heeft mijn voorganger het niet helemaal begrepen?)
Er geldt een maximum van 4 groepen per ALS (2 of 4 polig maakt geen verschil) Elke fase mag een eigen 2 polige ALS krijgen zolang je daar maar geen krachtgroepen of kookgroepen op 2 fase op aansluit.
3) Mag ik de (in de hoofdgroepenkast op 3 x 25A gezekerde) kabel in de nieuw te bouwen keuken in een secundair groepenkastje verdelen en opnieuw zekeren per 16A-groep? (Ik wil geen zes lichte kabels leggen ipv een zware)
Dit mag mits je voldoet aan de selektiviteitsnorm. Dwz dat een afgaande groep tenminste een factor 1,6 lager is als de zekering die ervoor zit. In dit geval zouden je hoofdzekeringen dan ten minste 3x40A moeten bedragen (Let wel je zult hiervoor flink in de buidel moeten tasten voor zowel de aansluitkosten als het hogere vastrecht)
De onderverdeler moet dan weer tenminste bestaan uit een 4 polige HS, 2 ALS's met maximaal 4 groepen per ALS. IK vermoed dat 6 losse kabels trekken veel voordeliger is.
4) Mag ik de kookplaat (2 groepen) verdelen over twee fasen (vanwege de waarde van de hoofdzekering)?
Dit mag mits je de kookplaat aansluit op een kookgroep (2 gekoppelde groepen) die je op 2 fase van een 4 polige ALS aansluit.
5) Moeten de groepen voor de kookplaat door 1 pijp, of juist niet?
Ja, je gebruikt hiervoor een 19mm buis met hetzij 2 fasen, 2 nullen en een aarde of 3 fasen, een nul en een aarde, afhankelijk van de kookplaat, afgemonteerd op een perilex WCD.
6) Of moet het allemaal helemaal anders?
Ik zou een onderverdeler niet aanraden tenzij je 3x40A hoofdzekeringen echt nodig hebt ivm je afgenomen vermogen. Trek gewoon de kabels die je nodig hebt naar de nieuwe keuken. Laat een installateur de kookplaat op de bestaande 4 polige 30mA ALS en 16 A krachtgroep aansluiten. Laat hem een 2 polige 30mA ALS per fase toevoegen met hierop max 4 eindgroepen per ALS.
RoelJ

Bericht door RoelJ »

Beste Sxnder,
Ik verwachtte eerlijk gezegd geen reacties meer, vandaar mijn late reactie. Dank voor de heldere uitleg!javascript:emoticon(':)')
RoelJ