Lasdoos voor buis onbeschermd op zolder?

joebananas

Lasdoos voor buis onbeschermd op zolder?

Bericht door joebananas »

hallo allemaal,

Een beetje moeilijk omschreven, maar het gaat om het volgende. Ik ben zelf een 0, om precias te zijn een 0,0 op het gebied van elektra. Iemand helpt me met mijn nieuwe oude huis uit 1950 op de zolder om de aanwezige metalen leidingen te vervangen door pvc. Uiteraard ook nieuwe draad. Nu is zijn plan om de lasdozen voor buis bovenop de vloer te monteren, eventueel nog beschermd door een verhoging om de lasdoos, zodat hij niet kapot getrapt kan worden. Het is een beetje moeilijk om helemaal in detail te gaan maar mag dit? Het oorspronkelijke plan was om een klein stukje oude (katoenen) draad te verangen met nieuwe, maar inmiddels zijn we wat rigoureuzer aan de slag gegaan. Ik zou het toch wel jammer vinden als we dit dan dan achteraf niet goed hebben gedaan. Mijn helper was in een ver verleden electricien, dus hij weet het ook niet altijd precies :D

Bedankt alvast voor jullie bijdrage
Herman

Bericht door Herman »

Als het alleen een bergzolder is, en de lasdoos wordt vastgezet, dan mag dat idd.

Katoenen bedrading zou ik zsm verwijderen. Zelf heb ik hele verbrande stukken uit de leidingen getrokken. Het is even werk, en denk goed na over hoe je e.e.a. wilt hebben, maar dan heb je er jaren plezier van.
Inactief account
joebananas

Bedankt herman, daar heb ik wat aan!
Sjaak van Dijk

Bericht door Sjaak van Dijk »

als je later meer wilt doen met de zolder (kamers van maken of intensiever gebruiken) zullen die lasdozen toch wel in de weg zitten.
Herman

Bericht door Herman »

Dat wel...

Dan kan je ze beter niet op die manier plaatsen, maar gebruik maken van het centraaldozensysteem. Niets frustrerender dan een lasdoos waar je bij moet, maar niet meer bij kan.

Zelf woonde ik in een huis waar de zolder van zodanige afmetingen was, dat je daar sowieso niets mee kon, behalve de tuinstoelen en een doosje reserve-badkamertegels bewaren. Dan kan je prima de lasdozen op de grond schroeven.
Inactief account
joebananas

Het is maar een klein zoldertje waar je alleen gebukt in kunt staan, dus een extra kamer zal het wel niet worden :)