wasmachine en droger niet perse achter de aardlek?
- Karel
wasmachine en droger niet perse achter de aardlek?
Al weer een tijd geleden heb ik twee groepen bijgeplaatst, 1 voor de wasmachine, 1 voor de droger. Het bleek dat de aardlekschakelaar telkens sprong op 1 van beide aparaten (overigens toen nieuwe Miele apparaten). Ik heb toen de aardlek voor deze groepen gepasseerd, omdat het verhaal was dat dat kon. Later heb ik begrepen dat er speciale aardlekschakelaars zijn voor dit soort natte apparaten, met een hogere waarde. Ben echter nooit de schakelaars tegengekomen. Weet iemand wat je zou moeten doen? of heb ik ergens gewoon een probleem in de bedrading. Het huis is uit 1938, de draden zijn wel vervangen, maar ze lopen door de originele stalen buizen.
- Herman
Ja, er zijn aarlekschakelaars die pas trippen bij bijv 100 mA. Die zijn niet speciaal voor wasmachines, maar dat is niet van belang.
Wel van belang is het volgende: In principe zou je de richtlijnen van NEN 1010 moeten volgen. het leuke is dat deze norm een aantal keer is gewijzigd.
Eerst was het niet verplicht om aardlekschakelaars te gebruiken. Daarna konden 100mA schakelaars gebruikt worden, maar niet voor de hele kast. Vervolgens 30mA, niet voor de hele kast.
Tegenwoordig is het verplicht, als je de elektrische installatie ingrijpend wijzigt, alle groepen achter een aarlek te zetten, en alle stopcontacten te aarden.
Hoe heb ik het gedaan:
-woongroepen achter 30mA aardlek.
-wasmachine en droger zonder aardlek. (mocht tot 2004 geloof ik)
-alle stopcontacten geaard.
Overigens gebeurt het wel vaker dat apparaten welke een verwarmingsspiraal hebben, de aardlek laten trippen. Er is dan toch wat teveel lekkage blijkbaar.
Nog twee dingen:
-In principe moet je de regelgeving volgen welke van kracht is tijdens de verbouwing. Veranderende regelgeving heeft geen invloed op bestaande installaties.
-Tenzij je je huis stevig gaat verbouwen, hoef je niets te doen aan de stalen buizen. (komt ook voort uit bovenstaande)
Mocht je een beschadigde mantel hebben, dan kan je aardlek ook op de raarste momenten trippen, overigens. Maar als het alleen gebeurt als je aan het wassen bent, dan is het verwarmingselement waarschijnlijk de boosdoener. (ik heb een oven welke de boel laat trippen, als ik deze hoger dan 170 graden zet...)
Wel van belang is het volgende: In principe zou je de richtlijnen van NEN 1010 moeten volgen. het leuke is dat deze norm een aantal keer is gewijzigd.
Eerst was het niet verplicht om aardlekschakelaars te gebruiken. Daarna konden 100mA schakelaars gebruikt worden, maar niet voor de hele kast. Vervolgens 30mA, niet voor de hele kast.
Tegenwoordig is het verplicht, als je de elektrische installatie ingrijpend wijzigt, alle groepen achter een aarlek te zetten, en alle stopcontacten te aarden.
Hoe heb ik het gedaan:
-woongroepen achter 30mA aardlek.
-wasmachine en droger zonder aardlek. (mocht tot 2004 geloof ik)
-alle stopcontacten geaard.
Overigens gebeurt het wel vaker dat apparaten welke een verwarmingsspiraal hebben, de aardlek laten trippen. Er is dan toch wat teveel lekkage blijkbaar.
Nog twee dingen:
-In principe moet je de regelgeving volgen welke van kracht is tijdens de verbouwing. Veranderende regelgeving heeft geen invloed op bestaande installaties.
-Tenzij je je huis stevig gaat verbouwen, hoef je niets te doen aan de stalen buizen. (komt ook voort uit bovenstaande)
Mocht je een beschadigde mantel hebben, dan kan je aardlek ook op de raarste momenten trippen, overigens. Maar als het alleen gebeurt als je aan het wassen bent, dan is het verwarmingselement waarschijnlijk de boosdoener. (ik heb een oven welke de boel laat trippen, als ik deze hoger dan 170 graden zet...)
Inactief account