Waar kan ik dit vinden??
wasmachine en droger op een dubbele wandcontact doos
- pietje
wasmachine en droger op een dubbele wandcontact doos
Ik moet in de douche een 2voudige wandcontactdoos aan leggen voor een wasmachine en een droger.2 aparte groepen maar mag ik dan een dubbel wandcontactdoos gebruiken met 1 afdekplaatje.
Waar kan ik dit vinden??

Waar kan ik dit vinden??
- Herman
Zat zou dan in NEN 1010 te vinden moeten zijn. Deze norm heb ik wel gehad, maar ik weet niet of ik hem nog heb (en of hij nog 100% actueel is).
Zelf heb ik 2 stuks spatwaterdichte wandcontactdozen gemonteerd.
Zorg er trouwens voor dat de aansluitsnoeren niet tot op de grond hangen. Desnoods opbinden of inkorten.
Zorg er trouwens voor dat de aansluitsnoeren niet tot op de grond hangen. Desnoods opbinden of inkorten.
Inactief account
- pietje
Forumlid schreef:Zat zou dan in NEN 1010 te vinden moeten zijn. Deze norm heb ik wel gehad, maar ik weet niet of ik hem nog heb (en of hij nog 100% actueel is).
Dat weet ik maar de vraag is of 2 aparte groepen 1 voor de droger en 1 voor de wasmachine geoorloofd zijn achter een dubbele wandcontactdoos met 1 afdekplaat.
- keesjonker
Toevallig vroeger veel met stroom gedaan. Het is niet toegestaan groepen door elkaar te monteren. Vuist regel is 1 groep in 1 buis. Dus als je het persee wilt kun je 2 buizen naar twee inbouw dozen trekken waarbij je ervoor zorgt dat je geen open verbindign tussen de twee dozen hebt. En dan naast elkaar af monteren.
Denk ook aub om je aarding. Alle dingen die geleiden (wasmachine behuizing, Kachel, stalen rioolaansluitng) moet met elkaar verbonden worden in een "centraal aardpunt". Dit is om te voorkomen dat de Kachel perfect geleid en jij al scherend tegen de kachel leunt en door kortsluitng een perfecte geleiding naar de grond heb (en dus voorlopig aan de kachel blijft hangen).
groet
Kees
Denk ook aub om je aarding. Alle dingen die geleiden (wasmachine behuizing, Kachel, stalen rioolaansluitng) moet met elkaar verbonden worden in een "centraal aardpunt". Dit is om te voorkomen dat de Kachel perfect geleid en jij al scherend tegen de kachel leunt en door kortsluitng een perfecte geleiding naar de grond heb (en dus voorlopig aan de kachel blijft hangen).
groet
Kees
Koop een oud huis en je hebt voorlopig een hobby