bouwaanvraag hoe lang mag het duren

Volg hier de verbouwing of bouw van leden van het forum.
huubke7

bouwaanvraag hoe lang mag het duren

Bericht door huubke7 »

hallo

Ik heb 4 weken geleden nu een reguliere bouwaanvraag ingediend
Er staat bij onze gemeente dat het 12 weken mag duren.
Maar als die 12 weken voorbij zijn , moet hij nog 6 weken ter inzage liggen voor omwonenden
Mag je dan al wel met de bouw beginnen??
en is 12 weken niet wat lang?

bedankt voor jullie reactie,s
RvdB

Re: bouwaanvraag hoe lang mag het duren

Bericht door RvdB »

12 is het maximale wat de gemeente er over mag doen om een besluit te nemen. (wettelijk zo geregeld). Daarna kunnen belanghebbenden 6 weken lang het besluit bvan de gemeente inzien en hier bezwaar op maken. Als de vergunning is verleend mag je in feite beginnen want de gemeente heeft haar besluit genomen. Het risico dat er bezwaar kan worden gemaakt en de hier uit voortvloeiende kosten zul je voor eigen risico moeten nemen. Zeker als de gemeente een bezwaar gegrond verklaart kunnen de kosten op gaan lopen want dan trek je aan het kortste eind en kun je in het ergste geval alles afbreken.
huubke7

Bericht door huubke7 »

oke bedankt voor je reactie
Maar die belanghebende zijn dat in principe de buren of kan dat ook iemand anders uit de buurt zijn?
ARduo

Bericht door ARduo »

12 weken is inderdaad de tijd die nodig is voor een reguliere bouwaanvraag, deze mag sowieso 4 weken verlengd worden als er aanvullende gegevens worden gevraagd. Dus 16 weken.

Tevens is er nog een mogelijkheid dat als de vergunning niet in het bestemmingsplan valt er geen wettelijk termijn aanzit.

Het is inderdaad zoals RvdB zegt, dat belanghebbende bezwaar kunnen maken.
Echter is het volgens mij dat ze ook bij de ter inzage legging van de vergunning aan het begin, deze mensen ook al bezwaar hadden moeten maken.

Succes
Wij tekenen voor kwaliteit!
www.arduo.nl
[verwijderd]
burovanwissen

Bericht door burovanwissen »

Forumlid schreef:oke bedankt voor je reactie
Maar die belanghebende zijn dat in principe de buren of kan dat ook iemand anders uit de buurt zijn?
Dat mag en kan iedereen zijn in heel Nederland, de vraag is natuurlijk of dat allemaal belanghebbenden zijn. In principe het zo dat als je bouwt of verbouwt waarschijnlijk alleen je directe buren (ook achterburen) haalbaar bezwaar of planschade kunnen indienen. Er van uitgaande dat het reguliere woning bouw betreft en geen industrie, veehouderij o.d. is.

Iedere belanghebbende kan in elke fase bezwaar maken, zelfs als een bouwvergunning onherroepelijk is en er heeft een bestemmingswijziging plaatsgevonden dan kunnen de belanghebbende tot 5 jaar na verlenen vergunning een planschadeclaim indienen.
Herman

Bericht door Herman »

Ik meen dat je enkel voor planschade in aanmerking kan komen bij wijziging van het bestemmingsplan.

Valt je uitbouw binnen het bestemmingsplan (en dat mag ik aannemen) dan kunnen buren wel bezwaar maken (gefundeerd) maar voor planschade zullen ze niet in aanmerking komen. Wat de gemeente doet met de bezwaren is aan de gemeente om te toetsen.
Inactief account
RvdB

Bericht door RvdB »

Wat Herman schrijft klopt.
Herman

Bericht door Herman »

Dan ben ik blij dat ik dat goed heb begrepen.
Inactief account